Ondernemen

Suittruck verleidt met rijdende paskamer

  • Interview
  • Redactie KVK
  • 14 mei 2019
  • 4 min lezen
  • 13.7K
Geen tijd om naar de winkel te gaan, maar wel een maatpak nodig? Rutger Vlaming rijdt op verzoek zijn Suittruck voor tijdens de lunchpauze op kantoor of thuis. "Je kunt beter naar de klant toegaan die echt iets wil kopen." Klantvriendelijkheid als onderscheidend vermogen. Hoe doet hij dat?

Vlaming richtte 7 jaar geleden zijn eigen kledingmerk op: Frederik George. Hij startte met overhemden op maat en breidde het assortiment snel uit met pakken, jassen, spijkerbroeken en schoenen. Allemaal op maat, want daar ligt volgens hem de toekomst. “De retail moet veel zuiniger worden op grondstoffen. In plaats van 20.000 stuks produceren en maar zien wat je verkoopt, kunnen we beter maatwerk leveren. Dat wordt pas geproduceerd als het is besteld.”

Sushi-truck

Vlaming startte met een fysieke winkel, maar had daar gauw genoeg van. “Je doet veel moeite om klanten binnen te krijgen, die kijken even rond en zijn weer weg. Dan kun je beter naar klanten toegaan die echt iets willen kopen.” Het idee voor Suittruck ontstond op een evenement. “Ik zag een sushi-truck staan en toen viel het kwartje. Ik heb 2 jaar gewerkt aan het concept: een truck die is ingericht als luxe paskamer.”

 Rutger Vlaming, SuitTruck Het meten gebeurt nu nog handmatig

Met zijn luxueus ingerichte truck rijdt de 39-jarige kleermaker naar bedrijven om ter plekke de bestellingen op te nemen. Als het even kan, maakt hij een afspraak per bedrijf. “Ik leg contact met de eigenaar en vraag of die intern bekend wil maken dat ik langskom. Wie wil, kan zich inschrijven voor een afspraak. Als het niet lukt om via het bedrijf afspraken te maken, kan het ook individueel, buiten het bedrijf om. Het opmeten en passen gebeuren in de truck vlak vóór kantoor, zeer tijdsefficiënt en niemand heeft er last van.”

Full body scan

Wie bij Vlaming binnenstapt, kan in alle rust zijn wensen bespreken. “Na een kopje koffie nemen we alle maten op en kun je het item naar keuze samenstellen. Het meten gebeurt nu nog vooral handmatig, maar inmiddels heb ik een tweede truck die is uitgerust met een full body scan. Die meet je in 2 seconden op en biedt de mogelijkheid om via een digitaal beeld te laten zien hoe het kledingstuk straks zal staan.”

SuitTruckSuitTruck

Zijn klanten ervaren het bezoek aan de Suittruck als prettig, vertelt Vlaming. “Je krijgt een half uur exclusieve aandacht. Er zijn geen andere klanten, geen collega’s, het is helemaal privé, alsof je thuis zit. 4 weken later is je kledingstuk klaar en kom ik nog eens langs voor een pasmomentje. Als alles goed is, krijg je het item mee naar huis. Wil je nog iets bestellen, dan kan dat vervolgens online, want je maten zijn bij ons bekend.”

Maatwerk als businessmodel

Maatwerk heeft volgens Vlaming veel voordelen. “Behalve dat we niets onnodig produceren, kan je met maatwerk je eigen identiteit creëren. Je kan je favoriete stof en ontwerp kiezen en zit niet vast aan standaardmaten, waarbij de mouwen te lang zijn of de taille te breed.” Dat maatwerk duurder is dan confectie, is volgens de kleermaker maar ten dele waar. “Omdat je kleding goed past, zit het beter en gaat het langer mee. En omdat ik geen duur winkelpand heb, is mijn overhead minder hoog, wat zich vertaalt in een betere prijs voor de klant.”

Rutger Vlaming
  • Mobiele kleermakerMobiele kleermaker
  • 5 werknemers en vaste oproepkrachten5 werknemers en verder vaste oproepkrachten
  • Startkapitaal €150.000Startkapitaal €150.000

Rutger Vlaming

Mobiele kleermaker

Rutger Vlaming ruilde zijn fysieke kledingwinkel in voor een mobiele Suittruck. Daarmee rijdt hij voor bij bedrijven, om medewerkers tijdens kantooruren een maatpak aan te meten.

“Je krijgt een half uur exclusieve aandacht. Er zijn geen andere klanten, het is alsof je thuis zit.”

Bekende klanten

Vlaming is altijd actief bezig met klanten werven voor Suittruck. “Via LinkedIn, Facebook en Instagram bijvoorbeeld, waar ik een uitgebreid netwerk heb dat ik het liefst zo direct mogelijk benader. Maar ook door evenementen zoals de KLM Open of Masters of Luxury. Daarnaast werk ik samen met een aantal bekende Nederlanders zoals Arjen Lubach en Jaap Stam.” Om zijn klanten vast te houden, heeft hij een aantal voordelen bedacht. “Zo kun je bijvoorbeeld aangeven of je regelmatig een outfit-voorstel wil ontvangen. Ook krijgen vaste klanten als eerste de keuze uit nieuwe stoffen.”

Levchenko als uithangbord

Een speciale duurzaamheidsambassadeur heeft de traveling tailor gevonden in ex-voetballer Evgeniy Levchenko. “Hij heeft het eerste van onze 50 pakken afgenomen, die we in een exclusieve oplage maken van 100% gerecycled textiel. De Indiase handweverij Khaloom maakt de stof voor ons uit gerecyclede garens. De winst die we met deze pakken maken, gaat naar Khaloom. Wij houden alleen een klein deel van de productiekosten. De rest investeren we in het productieproces omdat wij geloven dat duurzaam produceren de toekomst is.”

Rutger Vlaming, SuitTruckRutger Vlaming in zijn Suittruck

Toekomstplannen

Inmiddels krijgt zijn bedrijf redelijk vorm, maar Suittruck is nog niet uitgegroeid. “We ontwikkelen een lijn voor vrouwen. Verder wil ik binnen 2 jaar doorgroeien naar 6 tot 8 trucks en beginnen we volgend jaar de eerste internationale franchise. Alle winst verdwijnt nu nog in de organisatie, maar daarmee kan ik straks snel opschalen.”

Ik heb 2 jaar gewerkt aan het concept: een truck als luxe paskamer

Ultieme tip

Rutger Vlaming heeft een ultieme tip voor beginnende ondernemers: "Als je iets echt wilt, is dat altijd mogelijk wanneer je 100% focus hebt. Toen ik mijn bedrijf begon, heb ik ervoor gezorgd dat al mijn vaste lasten zo laag mogelijk waren. Ik woon goedkoop en geef privé alleen het hoognodige uit. Zo kan ik al mijn tijd en geld investeren in mijn visie, mijn droom. Als je zelf in je bedrijf gelooft en daar alles voor over hebt, straal je dat uit en gaan anderen er ook in geloven."

Wil je meer inspirerende verhalen van andere ondernemers en hun bijzondere projecten lezen? Inspiratie en lessen uit de praktijk.
Redactie KVK

Redactie KVK

De KVK-redactie verzorgt en publiceert inspirerende informatieve artikelen voor ondernemers op KVK.nl, waaronder interviews en how to’s.

InspiratiePage