‘Automatisering is motor van ons bedrijf’

Hoe vind je jezelf opnieuw uit als je afzetmarkt wegvalt? En hoe word je vervolgens een van de grootste spelers in Europa? Bonne Klein Woolthuis maakte een doorstart met het bedrijf Technotape en is nu succesvol leverancier van digitale afdruktechniek. Zijn geheim? “Alles automatiseren wat los en vast zit en kei- en keihard werken.”

Bonne Klein Woolthuis nam Technotape eind 2009 over, nadat zijn vader plotseling was overleden. “Toen bleek dat hij ons een ingewikkelde financiële en juridische warboel had nagelaten. Ik was onbezonnen genoeg om aan het roer te gaan staan. Eigenlijk is daar tamelijk onverwacht een mooi bedrijf uit ontstaan.”

Levensvatbaar

Toen Klein Woolthuis het bedrijf in Baarn overnam was Technotape een bijna failliete groothandel in materialen om analoge foto’s te ontwikkelen en af te drukken. “Bij de doorstart besloot ik de analoge tak te laten voor wat het was. Er zat geen ontwikkeling meer in en de afzet zou blijven afnemen tot een kleine stabiele markt overbleef.” Het oude Technotape was al voorzichtig aan het experimenteren met een nieuwe digitale techniek: sublimatie. Hiermee kun je foto’s afdrukken op voorwerpen als sleutelhangers en mokken. “De techniek stond nog in de kinderschoenen en niemand geloofde dat het een volwaardig alternatief voor analoog zou worden. Maar ik vermoedde dat er wel een markt voor kon zijn. Bovendien was dit het enige bedrijfsonderdeel dat nog levensvatbaar leek.”

Mooie motivatie

Vanaf dat moment werden alle pijlen gericht op de sublimatie-tak. “Met de kennis van nu was ik er nooit aan begonnen. Het was kei- en keihard werken en ik stond soms met de tranen in mijn ogen. Er waren al een paar grote spelers in Europa en die concurrentie heb ik vreselijk onderschat. Maar we zaten in de knel, dus tegelijk was dat een mooie motivatie om te zoeken wat zij lieten liggen en wat wij konden oppakken.” Een voordeel was dat de concurrentie Klein Woolthuis ook onderschatte. “Tijdens beurzen liepen ze soms gniffelend langs onze stand, maar nu vechten we om de koppositie.”

Deur op een kier

De manier waarop Klein Woolthuis een plekje op de markt kon veroveren was, gek genoeg, via de analoge tak van het bedrijf. “Veel fotolaboratoria in Europa gingen zich in die tijd ook oriënteren op de digitale markt. Daardoor ging voor ons de deur op een kiertje. Wij waren één van de laatsten die nog analoge producten leverden. Als wij het niet zouden redden, waren zij hun leverancier kwijt. Dus in ruil daarvoor gunden ze ons wat op het gebied van sublimatie.”

Bonne Klein Woolthuis

directeur/eigenaar Technotape

Gestart met een tekort van 325.000 euro en een banklening van 450.000 euro. Nu staat het bedrijf aan de top van de digitale print-markt en heeft Technotape een vestiging in de VS en een inkoopkantoor in China.
  • Technotape
  • bedrijf overgenomen in 2009
  • 28 werknemers
Tijdens beurzen liepen ze soms gniffelend langs onze stand, maar nu vechten we om de koppositie.

Amerikaanse vetpot

Ook in Amerika, waar Technotape sinds kort een eigen vestiging heeft, werden de eerste contacten gelegd via de analoge foto-labs. “Toen we daar de markt voor sublimatie verkenden, stonden we versteld van de prijzen die Amerikaanse bedrijven vroegen. Het bleek dat ze zelf nooit in China kwamen, maar hun basisproducten via tussenhandelaren inkochten. Dat was voor ons een vetpot, want wij hebben die contacten in China wel en konden zo een veel betere prijs en kwaliteit bieden.”

Heldere afspraken

Ook de regels van het internationaal zakendoen heeft Klein Woolthuis al doende geleerd. “Het is belangrijk algemene voorwaarden te laten maken die zijn gericht op internationaal zakendoen. Neem in je afspraken op wiens voorwaarden gelden. En wees helder over het moment waarop de verantwoordelijkheid voor je producten overgaat van de koper naar de verkoper. Het incassotraject in het buitenland loopt vaak minder gesmeerd dan hier, dus leer accepteren dat sommige facturen niet worden betaald. Laat dat je maand niet verpesten.”

Automatiseer alles wat los en vast zit

Tip van Bonne Klein Woolthuis

"Automatiseer alles wat los en vast zit en wees daar niet zuinig in. Dit maakt je schaalbaar in goede en slechte tijden. Zelfs als het langere tijd tegenzit kun je je bedrijf desnoods met vijf man laten draaien. Automatisering is dan ook de motor van je bedrijf."