Het bedrijfsnaamgeheim van The Avocado Show

Oprichter Simpson: 'Een Nederlands woordgrapje was geen optie'

Misschien is het wel de grootste uitdaging voor ondernemers: hoe kies je een goede bedrijfsnaam? Hij moet raak zijn, blijven hangen en echt iets voor je doen. Ron Simpson, mede-eigenaar van het lifestylemerk The Avocado Show geeft tips. 'Zoek naar een originele naam die zichzelf uitlegt.'

Onder avocadofans is het, net een jaar na opening, een begrip: The Avocado Show. In dit restaurant in Amsterdam bevat elk gerecht avocado. Maar het is meer dan een restaurant, met eigen merchandise en een pop-up store kun je eerder spreken van een lifestylemerk.

'Zo hebben we het vanaf het begin ook in de markt willen zetten',vertelt Simpson van The Avocado Show. 'Het hele concept hebben we in vijf dagen bedacht. Daarbij kostte het verzinnen van de bedrijfsnaam relatief veel tijd. We hadden twee belangrijke eisen geformuleerd. Ten eerste zochten we een naam waarmee we vragen als ‘Maar wat doen jullie eigenlijk?’ zouden voorkomen. Daarnaast moest de naam een belofte van entertainment en spektakel in zich dragen.'

Geen Nederlands woordgrapje

Dat het een Engelse bedrijfsnaam moest worden, was ook meteen duidelijk. 'De avocado heeft wereldwijd ontzettend veel fans', gaat Simpson verder. 'We wilden dat onze content ook in het buitenland zou werken, dus een Nederlands woordgrapje als bedrijfsnaam was geen optie. We hebben een hele dag op het terras zitten brainstormen, maar alle opties die we wisten te bedenken – the Avocado Shop, The Avocado Hut, The Avocado Shack – waren het allemaal net niet. Tot de volgende dag mijn compagnon kwam met The Avocado Show. Ik wist meteen: dat is het! Het klopte ook helemaal met de moodboards die we hadden gemaakt.'

Positieve reacties

Ook vrienden en familie waren meteen enthousiast, al vroegen sommigen zich af of ‘show’ wel het juiste woord was. 'Zelf wisten we precies welk nieuw en onderscheidend concept we wilden neerzetten; zij hadden dat toen nog minder duidelijk voor ogen', vertelt Simpson. 'Nu we eenmaal draaien krijgen we eigenlijk alleen maar positieve reacties op onze bedrijfsnaam. Die klopt gewoon.'

Tips van The Avocado Show

Volgens Simpson zijn twee aspecten heel belangrijk bij het kiezen van een bedrijfsnaam:

  1. 'Ga voor een naam die zichzelf uitlegt. Dat is niet altijd de meest coole naam, maar het helpt je wel.'
  2. 'Wees origineel. De naam die het meest voor de hand ligt, is het niet. Als het past bij je bedrijf, mag je bedrijfsnaam ook best een beetje gek zijn. Dan onthouden je klanten je tenminste!'