Ondernemen

Hoe The Next Closet uit haar jasje groeit

  • Interview
  • Redactie KVK
  • 27 feb 2020
  • 6 min lezen
  • 5.8K
Via een platform kledingshoppers inspireren tot een duurzame leefstijl. Dat lukt The Next Closet met hun online winkel in tweedehands designerkleding. Het bedrijf is nog niet winstgevend, maar dat is een keuze, legt mede-oprichter Thalita van Ogtrop uit. “We gaan op dit moment voor harde groei. We willen zo snel mogelijk de grootste zijn in de Benelux en de komende 2 jaar ook in andere Europese landen open gaan.”

Thalita van Ogtrop en Lieke Pijpers begonnen The Next Closet in 2013. Ze waren al bekend met ondernemen met een duurzaam tintje, maar wilden een stapje verder. “In mijn eerste baan bij een duurzaam ontwerpbureau bedachten we Cradle-to-Cradle en circulaire projecten”, vertelt Van Ogtrop. “Dat was mooi werk, maar vaak abstract en theoretisch. Er waren voor mijn gevoel te weinig inspirerende circulaire en commerciële voorbeelden waar bedrijven zich aan konden optrekken. Dus wilden wij zelf zoiets opzetten.”

Eindeloze kledingkast

De productie en verwerking van kleding is na olie de meest vervuilende industrie in de wereld, legt Van Ogtrop uit. “Kleding een tweede leven geven is een van de meest duurzame oplossingen hiervoor. Het verkopen van tweedehandsmode via offline kanalen en fysieke boetieks is niet erg schaalbaar en voor de gebruiker vaak ‘gedoe’. Dat kan slimmer, dachten wij. Het wereldwijde web is in feite een eindeloze kledingkast, waar iedereen vanuit zijn eigen huis tweedehandskleding kan kopen en verkopen.”

 The Next Closet

Begonnen met familie

Van Ogtrop en Pijpers sloten zich een zomer lang op met een programmeur om het idee uit te werken. “We zaten in een antikraak-pand in Amsterdam-Oost en hadden zelf wat geld gestopt in het ontwikkelen van de site. We begonnen met ongeveer 100 kledingstukken, vooral van mijn moeder, schoonmoeder en wat vriendinnen. Het begin was spannend. Slaat ons idee aan? Is er genoeg aanbod? Zodra we ‘live’ gingen, liep het storm en konden we het concept verder ontwikkelen. We haalden via crowdfunding onder vrienden en bekenden nog zo’n 35.000 euro op. Daarmee hebben we onder meer de ‘do it yourself-service’ ontwikkeld. In het begin stuurden verkopers de items naar ons op, maakten wij de foto’s en regelden wij de verkoop. Dat is nu onze premium-service voor de high-end merken. Met de ‘do it yourself-service’ regelen de verkopers alles zelf. Daar halen we nu 90% van onze omzet uit en dat heeft ons geholpen snel te groeien.”

Oplichting?

The Next Closet werkt eigenlijk net als Marktplaats, alleen is er meer geregeld om misbruik te voorkomen, zegt Van Ogtrop. “Verkopers kunnen hun designerkleding of accessoire te koop aanbieden door een foto te uploaden. Als het betreffende item wordt verkocht, krijgt de verkoper een gratis verzendlabel gemaild met het adres van de koper. Als de koper tevreden is, krijgt de verkoper 80% van de opbrengst en houden wij 20% commissie.”

The Next Closet The Next Closet

Met dure designerstukken ligt het risico van oplichting op de loer. Daar heeft The Next Closet maatregelen tegen genomen. “Een team specialisten checkt alles op authenticiteit. Verkopers moeten, bij twijfel, een aankoopbewijs laten zien, foto’s maken van kenmerkende onderdelen van het item en hun ID uploaden. Daarmee selecteren we al aan de poort.”

Zat ik opeens tussen de koning en voetballer Virgil van Dijk

9 levens

De keuze voor designerkleding en -accessoires heeft te maken met hun duurzaamheidsideaal. “De stukken moeten minimaal 20 euro resale-waarde hebben. Op die manier willen we mensen inspireren betere kwaliteit kleding te kopen en er goed voor te zorgen. Goedkope fast-fashion is niet herbruikbaar, terwijl kwaliteitsitems vaak een tweede, derde of zelfs negende leven kunnen krijgen. Op die manier bespaar je alleen al een hoop water en kun je echt een verschil maken.” Met een zelfontwikkelde impactcalculator op de website hoopt Van Ogtrop haar klanten nog meer te inspireren tot duurzamer shoppen. “De calculator laat zien hoeveel CO2-uitstoot en badkuipen met afvalwater je bespaart door tweedehands te kopen. Wil je nog duurzamer kopen? We hebben ook een duurzame-merkenindex gemaakt, waar je kunt zien welke merken duurzaam produceren. Dat is het summum.”

Creatief met marketing

The Next Closet is nog niet winstgevend, maar ook dat is een keuze, zegt Van Ogtrop. “We gaan op dit moment voor harde groei. We willen zo snel mogelijk de grootste zijn in de Benelux en de komende 2 jaar ook in andere Europese landen opengaan. Daarvoor gaan we heel creatief om met het marketingbudget. Belgische klanten kunnen al terecht op een eigen website. Dat is een interessante markt, omdat Belgen vaak wat duurder kopen en verkopen dan Nederlandse klanten. De komende tijd zetten we nog meer in op het vergroten van onze naamsbekendheid in het buitenland. Daarnaast gebruiken we technologie, zoals algoritmes en gepersonaliseerde e-mails, om meer omzet uit onze bestaande klantenbestand te halen. We verwachten volgend jaar in de Benelux winstgevend te zijn.”

The Next Closet Oprichters Thalita van Ogtrop (l) en Lieke Pijpers

Ontspullen à la Marie Kondo

The Next Closet zet verschillende middelen in om klanten aan zich te binden, waaronder bekende Nederlanders. “We interviewen bekende stijliconen, zoals actrices, ondernemers en mensen uit de modewereld, in hun eigen omgeving. De kleding die ze op de foto’s dragen, is hun eigen kleding en is vervolgens te koop op The Next Closet. Ook hebben we recentelijk een Marie Kondo-videoserie gelanceerd. Daarvoor komt een opruim-expert bij je thuis, die je kast gaat ontspullen. Wat eruit gaat, krijgt een nieuw leven via ons platform.” Betrouwbaarheid en bereikbaarheid zijn van groot belang. “Allereerst door garant te staan voor de authenticiteit van de items. Verder zijn we hyperlokaal en goed bereikbaar, via telefoon en chat. We spreken Nederlands, zijn transparant over de prijzen en commissie. Daarnaast bouwen we aan een community, door onder meer interviews met top-sellers en top-buyers en organiseren we elk jaar een groot evenement.”

Grootste uitdagers

Van Ogtrop wil met The Next Closet niet alleen haar klanten, maar ook andere ondernemers inspireren tot een duurzamer levensstijl. “Iedereen kan zijn eigen keuzes maken om duurzamer te worden. Bij ons denkt het hele team mee en zit bewuster leven echt in het DNA. Of het nu gaat om de fairtrade koffie die we drinken, afval dat we scheiden of de manier waarop spullen worden verpakt. We vragen ons steeds af: hoe scoren we op duurzaamheid, doen we wel genoeg? Ons eigen team is onze grootste uitdager.”
Thalita van Ogtrop
  • 35 jaar35 jaar
  • 20 werknemers20 werknemers
  • € 25.000 startkapitaal€ 25.000 startkapitaal

Thalita van Ogtrop

mede-oprichter en -eigenaar The Next Closet

Thalita van Ogtrop studeerde International Business and Law aan de Universiteit van Sydney. In haar eerste baan bij een duurzaam ontwerpbureau was zij al betrokken bij circulaire projecten. Door kwaliteitskleding een tweede leven te geven, wil ze echt het verschil maken.

“Het internet is in feite een eindeloze kledingkast, waar iedereen tweedehandskleding kan kopen en verkopen.”

Koninklijke Uitblinkerslunch

Het constant blijven bouwen aan het online platform heeft Van Ogtrop vorig jaar de Loey Talent Award opgeleverd. Daarmee mag zij zich een jaar lang de beste online ondernemer van Nederland noemen. “Dat was natuurlijk een mooie beloning. Een grappige bijkomstigheid was dat ik daardoor werd uitgenodigd voor de Uitblinkerslunch van Willem-Alexander en Máxima. Zat ik daar opeens tussen de koning en voetballer Virgil van Dijk. Voor de bekendheid van ons bedrijf was het natuurlijk heel fijn, het werd onder meer in Harpers Bazaar genoemd. Ik zie het als een mooie erkenning voor ons bedrijf.”

Van Ogtrops ultieme tip

“Het gaat allemaal om je team, de juiste mensen. En die vind je alleen door er de tijd voor te nemen en door beter, duurder en hoger opgeleid aan te nemen dan je misschien direct nodig hebt. Dat geld verdien je altijd terug. Bezuinig nooit op talent.”

Meer inspirerende verhalen van andere ondernemers en hun bijzondere projecten.
Redactie KVK

Redactie KVK

De KVK-redactie verzorgt en publiceert inspirerende informatieve artikelen voor ondernemers op KVK.nl, waaronder interviews en how to’s.

InspiratiePage