Ondernemen

Van startuphok tot geslaagd verdienmodel

  • Video
  • Redactie KVK
  • 26 apr 2019
  • 5 min lezen
YouTube-kanaal KVK Beyond Business publiceert inspirerende video's over ondernemen die net even iets verder gaan. In de serie ‘Startuphok’ gaan succesvolle ondernemers terug naar de plek waar het allemaal begon.

Merijn Everaarts van Dopper, Hans Ober van TicketSwap, Daan Weddepohl van Peerby en Thijs van der Heide van RUMAG vertellen over hun startuphok, ondernemerschap, verdienmodel en leermoment.

Dopper, hervulbare flesjes

Met Dopper, gevestigd in Haarlem, wil Merijn Everaarts mensen inspireren om zo min mogelijk plastic afval te produceren. En stimuleren om kraanwater te drinken in plaats van mineraalwater uit wegwerpflesjes. Everaarts bedacht zijn plan op het strand. Daar zag hij hoe het vloed werd na een drukke stranddag. Waardoor al het achtergelaten plastic werd meegenomen door de zee: “Er ligt helaas altijd plastic op het strand.” Everaarts vertelt in de video over zijn ambitie: “Mijn doel is: de petfles de wereld uit.” Dit kost geld, daarom verkoopt Dopper duurzame flessen die je hervult met kraanwater. De verkoop van producten vormt de basis voor alles wat hij verder met zijn bedrijf doet.

Mijn hart maakt altijd een sprongetje als ik een Dopper uit een rugzak zie steken

Ondernemerschap

Everaarts voelt zichzelf ondernemer: “Ik ben met alle facetten van het bedrijf bezig om het naar een hoger plan te brengen. Ik wil dat op alle afdelingen, en dat we daar het hoogste niveau halen. Dat vind ik echt ondernemerschap.” Hij blikt terug op een training voor ondernemers waarna hij meer gefocust was op aantallen verkochte Doppers en omzet dan op zijn cashflow: “Ik ben er met open ogen ingelopen.” Waarmee hij benadrukt dat je moet blijven meten waar je staat met je bedrijf.

TicketSwap, tweedehands E-tickets

Een veilige en eerlijke plek om je tweedehands E-tickets te kopen en verkopen. Voor concerten, sportevenementen, festivals en theatervoorstellingen. Dat doet platform TicketSwap, gevestigd in Amsterdam. Hans Ober legt in de video uit: “Wij connecten kopers en verkopers aan elkaar, en we zorgen dat de transactie van het kaartje en het geld veilig zijn.” Ober kwam op het idee toen hij zelf naar zoiets op zoek was en het op internet niet kon vinden. Hij begon samen met enkele compagnons. En met de groei van hun bedrijf zijn inmiddels ook de rollen duidelijk verdeeld.

Toen dacht ik van nou, waarom maak ik het zelf niet?

35 vierkante meter

De 35 vierkante meter waar het allemaal begon was een echt startuphok. Een paar bureaus, lunchtafel, kasten, printer en een magnetron. Lekker basic volgens Ober: ”Toch zijn hier de pittigste discussies gevoerd.” Want hier is de echte basis gelegd: “De dingen die we vroeger bepaald hebben zijn kenmerkend geworden voor wat TicketSwap nu is.” Met de huidige 700 vierkante meter in hetzelfde pand kun je wel spreken van groei. Voor Ober en zijn compagnons lag er een flinke opdracht: “Als we succesvol wilden zijn, moesten we echt in heel Nederland bekend zijn.” Hij wil graag de hele wereld veroveren met zijn formule: “We focussen ons liever op de manier van groeien dan waar we heen groeien.”

Peerby, lenen van je buren

Via een app maakt Peerby, gevestigd in Amsterdam, het mogelijk om spullen te lenen of te huren van je buren. Daan Weddepohl in de video: “Ons absolute einddoel is dat alle consumentengoederen onderdeel worden van de circulaire economie.” Na het afbranden van zijn huis een aantal jaar geleden, werd Weddepohl gedwongen een beroep te doen op de mensen om hem heen. Dit zorgde voor de inspiratie voor zijn bedrijf.

Gestart zonder verdienmodel

Hij startte zonder concreet verdienmodel. Dit verkeerde nog in de testfase en kostte tijd: “Als je snapt dat dit een proces is, kun je ook veel meer succes hebben als ondernemer.” Weddepohl blikt terug: “Wat leuk was aan de begindagen: er lag nog helemaal geen druk op. Geen investeerders, nog niemand had ervan gehoord, alles wat we maakten was alleen maar vooruitgang.” Dit gevoel past ook bij de huisvesting van Peerby: “Eigenlijk zitten wij overal en nergens; we hebben een flexibel abonnement op kantoorruimtes, wereldwijd.”

In een filmpje voor de finalisten werden we toegesproken door Bill Clinton en Brad Pitt

Investeerders binden

Bij de duurzame startup-wedstrijd Green Challenge wonnen ze een flink geldbedrag. Er volgden meer succesvolle startup-wedstrijden en crowdfundingacties waardoor ze investeerders aan zich konden binden. Weddepohl vindt dat ze te vroeg naar het buitenland zijn gegaan: “Het feit dat je de enige bent betekent niet dat je echt al een werkend businessmodel hebt. Daarvoor moesten we verder zoeken en experimenteren.”

RUMAG, mediamerk en merchandise

Gestart als online magazine en een blog met brutale teksten. Bekend van zijn quotes heeft Thijs van der Heide het bedrijf ontwikkeld naar een echt mediamerk, gevestigd in Amsterdam. Inmiddels met eigen kleding en accessoires. Zijn persoonlijke stip op de horizon legt Van der Heide in de video zo uit: “Ikzelf aan de andere kant van de wereld met mijn laptopje.” En voor RUMAG: “Ik zie RUMAG een van de grootste mediamerken van Nederland worden. Wat TMF vroeger was en BNN nu is.”

Ik leefde op uiensoep, omdat ik zo in het merk geloofde

Zolderkamertje in Enkhuizen

Zijn droom startte op een zolderkamertje in Enkhuizen. In zijn ouderlijk huis. Hij maakte de stap naar petjes, shirts, accessoires vol overtuiging: “Het waren mijn laatste centen die ik er in gooide." Van der Heide typeert zichzelf: “Ik zie mezelf totaal niet als ondernemer, ik doe iets wat ik enorm leuk vindt en zo dicht bij mijn hart ligt.” Hij onderneemt wel: “Ons grootste verdienmodel is de merchandise voor volgers. Daarnaast verhuren we reclameruimte aan grote bedrijven als RTL, Tikkie, Wereld Natuur Fonds om hun boodschap bij onze volgers te krijgen.” Van der Heide heeft geleerd van zijn fouten: “Je tekent contracten die je niet had moeten tekenen. Je vertrouwt mensen die je niet had moeten vertrouwen.”

Meer zien?

KVK is in januari 2019 gestart met YouTube-kanaal kanaal KVK Beyond Business. In de eerste serie 'Stackbouwers' duiken we in 4 afleveringen in de wereld van het snelle geld. In de volgende serie 'Big Business’ zoekt Carien ten Have van RTL-Z uit wat grote en kleine ondernemers van elkaar kunnen leren.

Vragen over de start van je eigen bedrijf, een bestaand bedrijf overnemen of starten als zzp'er? Of inspiratie opdoen? KVK staat voor je klaar.
Redactie KVK

Redactie KVK

De KVK-redactie verzorgt en publiceert inspirerende informatieve artikelen voor ondernemers op KVK.nl, waaronder interviews en how to’s.

InspiratiePage