Ondernemen

‘Blurring’ omzetkanon voor boekhandel

  • Interview
  • Redactie KVK
  • 5 dec 2019
  • 4 min lezen
  • 2.5K
Hoe houd je je als lokale winkelier staande tussen online giganten als Bol.com en Amazon? De Amstelveense boekhandel Venstra zoekt het in ‘blurring’, de combinatie van detailhandel en horeca of cultuur. En dat werkt. “Inmiddels halen we 40% van onze omzet uit het café en andere producten.”

Het bedrijf van de familie Rienks omvat de VU-boekhandel en VU-uitgeverij in Amsterdam-Buitenveldert en boekwinkel Venstra in Amstelveen. Inmiddels staat de tweede generatie aan het roer. “Elk onderdeel van ons bedrijf heeft een ander soort klanten”, vertelt mede-eigenaar Margriet Rienks. “Vaak ga ik gewoon ergens zitten observeren: welke klant zit hier, wie woont hier en wie loopt hier rond. Zo kun je je aannames checken en beter inspelen op de wensen van je klant.”

Ontmoetingsplek

Blurring, het combineren van verschillend aanbod binnen een winkel, past wel bij de familie Rienks. “Op de VU-campus verkochten we jaren geleden, naast studieboeken, ook al kantoorartikelen en cadeautjes, want die hebben studenten ook nodig. Bij blurring gaat het erom dat je weet wie je klanten zijn en wat ze willen, maar ook wat bij jou past. Venstra is allereerst een echte boekwinkel, maar het is ook een ontmoetingsplek.”

Venstra

Eigen signatuur

Toen Venstra verhuisde naar de huidige locatie, onder de plaatselijke bibliotheek, ontstond de mogelijkheid om naast boeken ook koffie en thee te serveren. “Daarmee trek je weer heel andere bezoekers en het was voor ons een nieuwe ervaring.” Doordat de boekverkopen een aantal jaar geleden onder druk stonden, moest het café echt bijdragen in het rendement van de winkel, vertelt Rienks. “Daarnaast moest het passen in het geheel. Daarom hebben we het niet uitbesteed aan een bekende koffieketen, maar doen we het zelf. Al onze medewerkers kunnen boeken verkopen, maar ook afwassen. Zo ontstaat een eigen signatuur. Inmiddels halen we 60% van onze omzet uit boeken en 40% uit het café en andere producten.”

Sprong gewaagd

Het idee om koffie en boeken te combineren was met name in het buitenland al langer bekend. “Het is ook een logische combinatie en het voegt veel leven toe”, zegt Rienks. “Wij komen uit een ondernemende familie, dus we zagen hier wel een kans in, maar op onze vorige locatie kon het niet. Een jaar of 7 geleden zijn we op voorstel van de gemeente verhuisd naar de huidige plek en daar kon het wel. Dat was midden in de crisis en we waren zwaar aan het reorganiseren. Toch hebben we de sprong gewaagd. We durfden het aan door onze ervaring. Het vertrouwen in onze mensen en door de bank die achter ons stond.”

VenstraVenstra

Veranderen, vallen en opstaan

Ook het assortiment in de winkel veranderde. Venstra verkoopt onder meer verzorgingsproducten, kookgerei en knuffels. Dat is niet altijd makkelijk. “In tegenstelling tot boeken hebben die andere producten geen vaste prijs, dus je moet een prijs bepalen. En bedenken hoe je de artikelen positioneert, het moet niet rommelig worden en je moet herkenbaar blijven. Soms staan productsoorten door elkaar, zoals verzorgingsproducten bij yoga-boeken en speelgoed op de kinderboekenafdeling. En soms staat het apart. Het is veel zoeken, veranderen, vallen en opstaan.”

Al onze medewerkers kunnen boeken verkopen, maar ook afwassen

Cultuur en ontmoeting

De locatie, onder de plaatselijke bibliotheek, biedt interessante mogelijkheden. “Samen zijn we een plek van cultuur en ontmoeting. Er is altijd wat te doen in het gebouw. We doen dingen samen, zoals een poëzie-café, en lenen spullen van elkaar. Bezoekers van de bibliotheek komen bij ons koffie drinken, of kopen een eerder gelezen boek om cadeau te doen. Samen creëren we een bijzondere plek in Amstelveen en dat is volgens mij ook de taak van de detailhandel. Zo hou je de stad levendig.”

Venstra

Kersttafelkleden

Eigenlijk is deze manier van ondernemen niet vreemd, aangezien ook Rienks’ vader niet bang was voor experimenteren. “Dingen uitproberen past bij ons. Mijn vader verkocht ooit zijn antiquariaat om op een gekke plek, aan de rand van de stad, iets nieuws te proberen. En dat doen wij nog steeds. We denken na over ieder product en vaak pakt het goed uit. Maar ik heb ook al jarenlang 4 kersttafelkleden thuis, waar we maar niet vanaf kwamen. Dat kan dus ook.”

Margriet Rienks
  • BoekhandelBoekhandel
  • 28 fte28 fte
  • Amstelveens ondernemer van het jaar 2017Amstelveens ondernemer van het jaar 2017

Margriet Rienks

mede-eigenaar Boekhandel Venstra

Haar vader startte ooit een antiquariaat, alles daarna is daaruit voortgekomen. Na haar studie Griekse en Latijnse taal en cultuur aan de VU volgde zij een MBA Nyenrode. Haar eerste baan was in de boekhandel van haar ouders.

“Dingen uitproberen past bij ons”

Mengen

Wat Rienks betreft, kan er nog van alles gebeuren. “Misschien gaan we ooit tweedehands boeken verkopen of komt er op woensdagmiddag een kapper bij. De producten en samenwerkingen veranderen, maar blurring blijft. Wellicht komt er nog een vestiging bij, met de nadruk op horeca. Maar alleen een klein boekwinkeltje, dat niet meer. Onze kracht ligt in het mengen, in net iets anders dan anderen.”

Ultieme tip van Margriet Rienks

“Blurring biedt ontzettend veel kansen, maar let op dat het niet vaag wordt. Blijf onderscheidend en zorg dat het wel wat oplevert. Als je straks alles overal kunt krijgen, is niemand meer herkenbaar.
En vraag het je klant! Wij hebben gemerkt dat klanten in enquêtes heel eerlijk en betrokken zijn. Zij zien weer andere dingen dan jij en denken graag mee. Op die manier kun je je eigen ideeën en aannames checken.”

Wil je meer inspirerende verhalen van andere ondernemers en hun bijzondere projecten lezen? Inspiratie en lessen uit de praktijk.
Redactie KVK

Redactie KVK

De KVK-redactie verzorgt en publiceert inspirerende informatieve artikelen voor ondernemers op KVK.nl, waaronder interviews en how to’s.

InspiratiePage