De 4 meest gestelde vragen over de Berichtenbox voor bedrijven

Zakendoen gebeurt veelal online. De dienstverlening van overheidsorganisaties verloopt dan ook steeds meer digitaal. Communiceren met ondernemers moet echter wel veilig en gemakkelijk zijn. Dit kan via de Berichtenbox voor bedrijven. Wat de Berichtenbox precies is? We zetten de meest gestelde vragen en antwoorden op een rij.

1. Wat is de Berichtenbox voor bedrijven? 

De Berichtenbox voor bedrijven is een veilig en betrouwbaar e-mailsysteem voor berichtenverkeer tussen ondernemers en de overheid. Met de Berichtenbox kunt u veilig en snel (bedrijfsgevoelige) informatie digitaal verzenden. Aflevering is gegarandeerd: dat wat voorheen alleen via de reguliere post verzonden kon worden, kan nu digitaal. Denk aan beschikkingen voor vergunningaanvragen, meldingen, inschrijvingen, bezwaren en registraties. Zo kunt u de traditionele post, al dan niet aangetekend, vervangen door beveiligd digitaal berichtenverkeer. De Berichtenbox is ook inzetbaar voor berichtenverkeer tussen overheidsorganisaties onderling.

2. Zijn alle overheidsorganisaties aangesloten?

Alle overheidsorganisaties kunnen zich aansluiten op de Berichtenbox. Binnen deze box kunnen ondernemers corresponderen over producten die onder de Dienstenwet vallen. Zo loopt een groot deel van de berichtenstromen van de RVO over innovatie- en agrarische regelingen via de Berichtenbox. Ook de KvK stuurt brieven via de Berichtenbox naar aangesloten ondernemers. Daarnaast zal ook een aantal provincies, gemeenten en waterschappen de Berichtenbox intensiever gaan gebruiken.

3. Worden ondernemers geattendeerd op de Berichtenbox?

Sommige provincies stimuleren het gebruik van de Berichtenbox bij subsidieaanvragen. RVO moedigt gebruikers van de innovatieregeling WBSO aan hun post digitaal te ontvangen. Daarnaast heeft de RVO voor haar agrarische ondernemers (circa 62.000) een Berichtenbox aangemaakt en er berichten in geplaatst. De RVO en KvK wijzen de ondernemers vervolgens op deze mogelijkheid van corresponderen. Het aantal ondernemers dat de Berichtenbox gebruikt stijgt, ook door het toenemend aantal gebruikers van Mijnoverheid (voor burgers). Digitaal communiceren met de overheid wordt steeds meer de norm.

4. Wat moeten ondernemers doen om hun post via de Berichtenbox te ontvangen?

Een ondernemer moet een aantal stappen doorlopen om zijn Berichtenbox aan te maken en ‘open’ te zetten. Zo moet hij een Berichtenboxnaam kiezen en deze in het Handelsregister van de Kamer van Koophandel registreren. Ondernemers zijn niet verplicht de Berichtenbox te gebruiken. Overheden moeten echter wél via de Berichtenbox reageren als de ondernemer deze optie kiest. 

Meer informatie

Wilt u meer weten over wat de Berichtenbox voor overheidsorganisaties kan betekenen? Kijk dan op Ondernemersplein of de Digitale overheid.

InfoPage