De retailtransitie moet nog beginnen

Het onlinegedrag van consumenten stelt hoge eisen aan de retailbranche. Daarbij gaat het niet alleen om hoe consumenten winkelen maar ook hoe ze zich oriënteren. Nu nog via folders of vloggers, maar binnenkort wellicht via smart shopping assistants of smart home speakers. “Wij moeten ervoor zorgen dat de branche mee kan in deze versnelling,“ stelt Wijnand Jongen, oprichter en CEO van Thuiswinkel.org. Zijn organisatie ondersteunt winkeliers met kennisuitwisseling op het gebied van e-commerce.
Wijnand Jongen, CEO Thuiswinkel.org
Wijnand Jongen, CEO Thuiswinkel.org

De hoge eisen van de consument en het gewijzigde winkelgedrag stellen de retailbranche behoorlijk op de proef. Winkelen gebeurt via de smartphone, laptop of tablet. Bij voorkeur 24/7. De klant bepaalt het tijdstip en de manier van winkelen. En daarbij staan we volgens Jongen nog maar aan het begin van een veel grotere transitie. “Op een abstract niveau is er sprake van een exponentiële verandersnelheid. Het winkelgedrag van de consument verandert sneller dan de winkels kunnen bijbenen. Zij kampen met een tekort aan goed personeel op het gebied van ICT en marketing dat met de versnelde markt mee kan. En dan hebben we het nog niet over de investeringen in goede privacy- en securityoplossingen. Met vallen en opstaan ontdekken winkeliers het spel van digitaal ondernemen.”

Toekomstbestendig

De bewustwording van deze nieuwe wereld ligt bij de retailer zelf. Traditionele media zoals een huis-aan-huis folder hebben volgens Jongen steeds minder invloed op het aankoopproces van de consument. Social media met bloggers en vloggers is de waan van de dag. “De oriëntatie op een product- of dienstaankoop verloopt in Nederland straks op een manier die we nu nog nauwelijks kennen. In het buitenland lopen ze op ons voor. Daar is een grote opkomst van smart shopping assistants (een virtuele assistent die de consument bij zijn aankopen assisteert) en smart home speakers. Jongen maakt zich sterk voor de doorontwikkeling van digitale skills bij ondernemers, medewerkers én studenten. “We moeten ervoor zorgen dat de branche mee kan in deze versnelling.”

Klant volgen

Veel binnensteden kampen met leegstand. Vaak klinkt het verwijt dat dit aan de klant ligt, die tegenwoordig online bestelt. Jongen is het hier hardgrondig mee oneens. “Het woord verwijt zegt eigenlijk al genoeg. Ondernemerschap gaat vooral over het volgen van de klant. Retailers moeten niet proberen de klant in hun omgeving te trekken. Het moet juist andersom. Kruip in het leven van de consument. Hoe wil deze winkelen? Dit is in de afgelopen jaren drastisch veranderd. Tegelijkertijd bepaalt de ondernemer zelf of hij kan en wil meegaan en in welke mate. Wil hij de winkel houden zoals deze 100 jaar geleden ooit is bedacht, dan is dit zijn keuze. Maar dan moet hij ook de consequenties van die keuze dragen.”

Belangenbehartiger

Thuiswinkel.org is het digital commerce-netwerk dat (web) winkels helpt succesvoller te zijn. Ze is vooral bekend van het Thuiswinkel Waarborg Keurmerk. Maar de vereniging doet meer. Zo komt zij op voor de belangen van webwinkeliers op nationaal en internationaal niveau. Ook ondersteunt zij haar leden met gratis juridisch advies, onderzoeken als Shopping Tomorrow, netwerkmogelijkheden en vooral kennisuitwisseling. Via de e-Academy Campus helpt ze haar leden om betere vakmensen te worden.

Kenniscentrum

Samen met INretail en ondersteund door partners lanceert Thuiswinkel.org dit najaar een breed retail kenniscentrum. “Daarmee kunnen retailers de marktdata en ontwikkelingen in bijvoorbeeld koopstromen volgen.” Met haar eigen Shopping Tomorrow platform richt zij zich op alles wat met digital commerce te maken heeft. Dit platform gaat de diepte in. Met 20+ expertgroepen en honderden experts denkt zij na over de toekomst van digitaal shoppen, thuis en in de winkel. Doel is de winkelier door inzichten, best practices en met op te leveren tools beter te laten ondernemen.

Einde online winkelen

Jongen spreekt met passie over zijn organisatie en digitaal ondernemerschap. Deze bevlogenheid lees je terug in zijn boek ‘Het einde van online winkelen’. “De toekomstige retailer is altijd en overal bereikbaar. Via welk kanaal dan ook. De klant denkt niet in online en offline. De klant winkelt gewoon. Offline winkels moeten zich online oriënteren. Online winkels maken de sprong naar offline. Leer weer echt naar de consument te kijken. Hij bepaalt. Ik noem dit de ‘new onlife customer journey’. Een wereld waarin online en offline winkelen in elkaar opgaan.”

KVK partner bij diverse retailinitiatieven

Van Bruisende Binnensteden tot Beste Starter Award

Thuiswinkel.org is betrokken bij de uitreiking van diverse shopping awards. KVK neemt deel in de vakjury voor de Beste Starter Award. Deze award biedt startende ondernemers de kans zichzelf te presenteren. De feedback van de vakjury stelt de starter in staat zijn concept inhoudelijk te verbeteren. Daarnaast brengt KVK haar kennis in binnen het landelijk onderzoeksprogramma Shopping Tomorrow. KVK adviseurs nemen ook weer in 2018 deel in diverse expertgroeps. Ook is KVK betrokken bij het project De Nieuwe Winkelstraat (DNWS), Bruisende Binnensteden en de Retailagenda. Meer weten? Neem dan contact op met Gijs Bosch, relatiemanager KVK.

InfoPage