Nabestaandendesk: maatwerk in moeilijke tijden

Als iemand overlijdt breekt een emotionele, moeilijke periode aan voor de nabestaanden. Terwijl zij ook nog veel praktische zaken moeten regelen. De uitschrijving van de overledene uit het Handelsregister bijvoorbeeld. De medewerkers van KVK Nabestaandendesk staan klaar om hen hiermee te helpen.

Specifieke aandacht en kennis

Een organisatie die de betrouwbaarheid van gegevens garandeert moet zorgen voor de professionele afhandeling van wijzigingen daarin. Zeker als het een wettelijke taak betreft, zoals de uitvoering van de Handelsregisterwet. Een mutatie als de uitschrijving van een overledene uit het Handelsregister vereist specifieke aandacht. De nabestaanden willen hun verhaal maar één keer doen aan iemand die direct meedenkt en hulp biedt. De overledene kan betrokken zijn bij diverse rechtspersonen. En dan is specifieke kennis nodig voor dit soort complexe uitschrijvingen.

In één keer goed geholpen

De Nabestaandendesk bestaat uit medewerkers die emotioneel en inhoudelijk vaardig zijn in het ondersteunen van nabestaanden. Zij bieden bovenal een luisterend oor. Als iemand overlijdt krijgt het Handelsregister daarvan automatisch een melding via de Basisregistratie Personen. Het gaat om ongeveer 500 meldingen per maand. Doet een nabestaande geen melding van het overlijden dan onderneemt het team zelf actie. Zo komen de nabestaanden in alle gevallen in contact met een KVK-medewerker die hen verder helpt. “We merken dat ze erg opgelucht zijn als ze in moeilijke tijden hun verhaal maar één keer hoeven te vertellen en meteen door ons geholpen worden”, vertelt Rob van der Mee, medewerker van KVK Nabestaandendesk van het eerste uur.

Inspelen op behoefte

Steeds meer organisaties, zoals banken en verzekeraars, hebben een nabestaandendesk of een vergelijkbare service. KVK ziet ook dat nabestaanden behoefte hebben aan specifieke ondersteuning en speelt daar nu met de eigen Nabestaandendesk op in.

Heeft deze informatie je geholpen?