Overheid

Platformeconomie: er is geen weg terug

Platformen zijn niet meer uit onze samenleving weg te denken. We boeken een hotel via Airbnb of Booking.com, een taxi via Uber en vinden werk via Temper, YoungOnes of Jellow. Platformen vervangen hiermee de traditionele en inefficiënte intermediairs uit het verleden en koppelen via slimme algoritmes vraag en aanbod aan elkaar. Ook GoSharing, een recent gestart platform dat huurders en verhuurders van campers bij elkaar brengt, is hier een voorbeeld van.

Platformen verzamelen veel data van consumenten en ondernemers en zorgen ervoor dat bestaande branches worden opgeschud. Volgens Martijn Arets, internationaal platform expert “een nieuwe werkelijkheid waar we ons naar moeten schikken en waar bestaande bedrijven ook van kunnen profiteren.”

MKB-Ondernemersberaad

Over deze nieuwe werkelijkheid ging het ook tijdens het MKB-Ondernemersberaad in april dit jaar. MKB-Nederland en het ministerie van Economische Zaken en Klimaat gaven vanuit het MKB-actieplan vorm aan deze bijeenkomst. Centraal stonden vragen als: welke kansen bieden deze platformen? Worden mkb-ondernemers hier niet te afhankelijk van en wat is de rol van de overheid hierin? De deelnemers concludeerden dat het een taak van de overheid is om voor een eerlijk speelveld te zorgen en dat een eigen platform als respons echt wel mogelijk is. Zo gaf Bob Kaptein van Maison Kelder ook aan dat platforms de nieuwe werkelijkheid zijn. “Laten we slim meedenken in plaats van ons vijandig op te stellen. De klant is overal. We kunnen er ook van profiteren.”

Denk out of the box

In deze uitkomsten kan Arets zich vinden. “Zelfregulering van platformen werkt niet altijd in de praktijk. Er is sturing vanuit de overheid nodig. Die kan bijvoorbeeld eisen stellen aan de transparantie van de gebruikte algoritmes. Bedrijven willen weten of ze een eerlijke kans hebben om via het algoritme zichtbaar te zijn op een platform. Net als webwinkels kunnen ook platformbedrijven zich samen in een brancheorganisatie verenigen. Dan zetten ze zelf proactief stappen door zaken centraal te regelen en meer openheid te bieden. Denk aan openheid over de ‘fee’ die ondernemers afdragen bij de samenwerking met een platform. Of het centraal vastleggen van het gebruikmaken van de klantgegevens en de verkregen data.” Het is even andersom denken, maar volgens Arets kan ook dit een strategie zijn.

Maak een keuze

Arets ziet het bedrijfsleven wel bewegen. “Belangrijk is dat gevestigde bedrijven nadenken over wat zij willen. Gaan ze mee in de ontwikkelingen of houden ze vast aan het oude vertrouwde. Dit ‘instappen’ kan op verschillende manieren. Investeren, overnemen, producten ontwikkelen om op een platform aan te bieden of zelf een platform ontwikkelen. Het model moet stevig genoeg zijn om de hogere overheadkosten op termijn te kunnen dekken.” Als voorbeeld noemt hij de automotive-branche. Daar koos 46% voor een eigen project, 8,5% werkte samen, 18% ging een partnership aan en 19% investeerde zelf (Bron: dashboard car-as-a-service.com). Zelf een platform bouwen kan ook prima volgens Arets. “Je start met relatief weinig middelen een platform. Maar besef wel dat de doorontwikkeling en groei geld kost. Kijk naar Uber. Daar werken op dit moment 18.000 medewerkers.”

Kansen benutten

In de Achterhoek pakken 2 jonge ondernemers ‘gewoon’ hun kans. Samen met compagnon Mark Mink zette Berry Helming GoSharing op. Via haar beveiligde platform brengt dit bedrijf huurders en verhuurders van campers bij elkaar. Tijdens zijn carrière van ruim 20 jaar binnen de automotive zag Helming veel ontwikkelingen. Binnen een branche die vaak als conservatief en weinig innovatief wordt bestempeld. Car-sharing, een toekomstig speerpunt binnen de sector, trok zijn aandacht en hield hem bezig. “Ik zag de camper als ideaal voertuig om te delen. Gemiddeld staat een camper 95% van de tijd stil ergens in een stalling. Na marktonderzoek zag ik de kans om tegen een geringe investering een platform op te starten. Wij ontzorgen zowel de huurder als verhuurder totaal. Denk hierbij aan stalling, uitgifte en inname van de camper, onderhoud en reparatie, reiniging en administratie.” Inmiddels is Helming bijna een jaar onderweg als zelfstandig ondernemer. Het platform is helemaal af en het bedrijf groeit gestaag.

KVK werkt samen met tal van organisaties en denkt graag met je mee. Wil je in contact komen met een KVK-relatiemanager? Stuur een e-mail naar secretariaat.publiek@kvk.nl.

Sandra Visser-Meijer

Als KVK-adviseur Internationaal Ondernemen ben ik een klankbord voor ondernemers op export- en importgebied. Ik heb praktische ervaring met exportmanagement en een voorliefde voor crossborder e-commerce. Ik ben actief als regioreporter.

InspiratiePage