Op zoek naar personeel? In tijden van krapte kan het lonen om op een andere manier personeel te vinden. Denk aan het werven van nieuwe medewerkers via je eigen netwerk, het inzetten van studentenbureaus of het maken van een videovacature. Deze vijftien tips helpen je op weg.
Het toenemende personeelstekort vraagt om originele manieren om personeel te werven. Zoek jij nieuwe medewerkers? Probeer het eens op één van de onderstaande manieren.
Aan de slag met personeel zoeken
Deel je vacature via je socialmediakanalen zoals Linkedin, Twitter, Facebook, Instagram, YouTube of TikTok. Kijk waar je doelgroep zich bevindt. Met TikTok bereik je bijvoorbeeld vooral jongeren tot en met 24 jaar en met Facebook een brede doelgroep in de leeftijd van 25 tot 75 jaar. Zoek eens op LinkedIn op de hashtag #afgestudeerd. Veel afgestudeerden plaatsen onder die hashtag een bericht waarin ze zoeken naar een baan.
Gebruik je persoonlijke en zakelijke netwerk. Vraag vrienden, familie of (oud)medewerkers of zij een geschikte kandidaat weten voor je vacature. Beloon de gouden tipgever met een gratis product of dienst.
Val op met een vacaturefilmpje. Uit onderzoek van vacaturesite Monsterboard blijkt dat het gebruik van video een groot verschil kan maken, vooral als je millennials (personen die zijn geboren tussen 1980 en 1995.) wilt bereiken. Betrek je medewerkers bij het maken van de video. Vraag hen of ze een leuk filmpje willen maken waarin ze vertellen hoe hun dag eruit ziet en wat ze leuk vinden aan het werken bij je bedrijf. Laat sfeerbeelden zien van de werkplek en ook van informele momenten zoals een vrijdagmiddagborrel.
Heb je een specifieke opdracht of project die iemand ook tijdelijk zou kunnen uitvoeren? Bijvoorbeeld totdat je een geschikte kandidaat voor je vacature hebt gevonden? Veil je werkzaamheden als opdracht aan zzp'ers. Dit kan bij platforms zoals werkspot.nl of ZZP Werkveiling.
Ga samenwerkingen aan met studentenplatforms zoals PepFlo of Studentenwerk. Zet stagiaires en afstudeerders in. Benader opleidingsinstituten en scholen voor (bijna) afgestudeerden. Studenten die je nu een (bij)baan biedt, kunnen later doorstromen naar loondienst.
Werf personeel uit het buitenland. Er zijn wetten en regels waar je je aan moet houden, maar voor bijvoorbeeld vluchtelingen uit Oekraïne zijn er nu veel versoepelingen.
Werf personeel intern: geef je eigen medewerkers de kans om door te groeien. Of bied parttimers meer uren, ook dat is een manier om personeel aan je te binden.
Stuur een persbericht uit over een nieuw product, een nieuwe dienst, een jubileum of een goede-doelen-actie van je personeel. Deel daarin een link naar je openstaande vacatures.
Gooi het traditionele sollicitatieproces overboord en organiseer een feestelijke sollicitatie-inloop. Bij een open dag of inloop maken sollicitanten meteen kennis met je bedrijf en kun je laten zien dat het een prettige werkplek is.
Neem personeel aan zonder sollicitatieprocedure. Dit heet ook wel 'open hiring'. Daarmee geef je iedereen kans op een baan zonder sollicitatiegesprek én je lost je personeelstekort op
Inspiratie
Wil je kijken hoe anderen het aanpakken? Bekijk de video.
Deze video kun je alleen afspelen als je cookies hebt geaccepteerd. Wijzig je cookieinstellingen en ververs (F5) vervolgens deze pagina, zodat je de video kunt bekijken.
Personeel vinden in een krappe arbeidsmarkt is een uitdaging. Leer van experts en andere ondernemers hoe zij personeel werven en wat je kunt doen als je geen personeel vindt.
Als KVK-adviseur informeer ik ondernemers vooral over online marketing. Ik schrijf voor KVK.nl en KVK-nieuwsbrieven. Volg mij op LinkedIn voor enthousiaste en praktische posts over online klanten bereiken.