Personeel

Fieldlab Cafés: testdagen smaken naar meer

De lamp weerkaatst in mijn bierglas terwijl ik een slok neem. Het is de eerste keer in 6 maanden dat ik in een café zit. De mensen om mij heen heffen hun glas en lachen. Alle tafels in café Hofman zijn bezet, de stoelen afgemeten op anderhalve meter afstand. Hoe heeft het Utrechtse café zich voorbereid op de testdag van Fieldlab Cafés?

Fieldlab Cafés in het kort

  • 5 cafés in Utrecht doen mee aan Fieldlab Cafés, waaronder café Hofman.
  • Tijdens de Fieldlab cafés bekijken onderzoekers van TNO of gasten en personeel van het café zich houden aan de coronamaatregelen.
  • Gasten en werknemers moeten voorafgaand een negatief testbewijs hebben.
  • De testdagen vonden plaats van 14 tot en met 17 april 2021.
  • Fieldlab Cafés wordt georganiseerd door het ministerie van Economische Zaken en Klimaat (EZK), de gemeente Utrecht, de GGD regio Utrecht, Koninklijke Horeca Nederland, de Horeca Alliantie en TNO.

Voorbereidingen

12 april, 16.00 uur. Sintjanskerkhof, Utrecht

Ik loop langs de 12 ingeklapte parasols en een dranghek met een banner van Hofman live, een online muziekevenement op donderdagavonden. Op 1 van de 8 ingeklapte picknicktafels zitten 2 meiden. Ze zijn in gesprek en er klinkt gelach. Voor de deur staat een bestelbus en een balie met daarop een schuurapparaat. Ik vraag aan een man in jeans en shirt of hij hier werkt. “Nee, ik ben aan het schilderen. Ze doen deze week mee met de Fieldlab testdagen en dan moet alles netjes zijn. De man die daar staat, Marcel Westerveld, is de manager.”

De manager, gekleed in spijkerbroek en een blauwe Adidas trui, loopt telefonerend over het terras. Hij maakt wilde gebaren met zijn hand. “Hopelijk kunnen we aantonen dat de horeca veilig open kan”, hoor ik hem zeggen. Ik verplaats naar de zon en wacht tot hij klaar is met telefoneren. “Ben jij de manager?”, vraag ik. “Nou, vandaag is Anouk Heijne den Bak de baas”, zegt hij lachend. “Daar staat ze.” Ik heb Anouk van tevoren telefonisch gesproken en met haar de afspraak voor deze reportage gemaakt. Ze is assistent manager bij de horecazaak.

Ingang van het caféAnouk regelt de voorbereidingen

Personeelstraining

12 april, 17.00 uur. Café Hofman, Utrecht

Ik loop naar Anouk toe. “Zo, dus jij bent de baas, hoor ik.” Anouk bevestigt dit met een glimlach: “Ja, ik ben in ieder geval vandaag en tijdens de testdagen verantwoordelijk. Ga je mee naar de personeelstraining?”, vraagt Anouk. Ze doet haar mondkapje op en loopt door de glazen hal naar binnen, langs een paal met desinfectiemiddel. Ik volg haar voorbeeld. Een ladder staat prominent voor de hal en op de bar ligt een uitgeprinte menukaart. De stoelen en tafels staan opgesteld in theateropstelling en ik tel zo’n 20 mensen die op anderhalve meter afstand op een stoel zitten. Ze geven verschillende biertjes aan elkaar door. “Dit is een biertje met frambozenpuree, het lijkt een beetje op prosecco. Het alcoholpromillage is 3,4%, dus je kunt ervan blijven drinken”, licht een jongen de aangepaste menukaart toe.

Anouk vertelt dat ze eind maart werd gebeld door Fieldlab Cafés. Of ze mee wilden doen aan de testdagen. “Natuurlijk wilden we dit doen”, vertelt ze enthousiast. “We hebben regelmatig contact met andere deelnemende bedrijven via WhatsApp en Zoom. De testdagen waren binnen een mum van tijd uitverkocht. We kunnen 50 mensen toelaten per shift. Maar de vraag is of mensen echt komen”, zegt Anouk. “Dat blijft spannend. Ik weet niet of we afmeldingen van tevoren doorkrijgen van de GGD.” Anouk kijkt de zaal rond. “Het zal weer wennen zijn om Hofman niet als een werkplek te zien maar als een café”, verzucht ze. “We zijn al ruim een half jaar dicht.”

Veel bedrijven sponsoren de Fieldlab testdagen met producten, zodat we zo snel mogelijk weer open kunnen.

“Hoe zit het met sluitjes?”, vraagt een jongen aan de assistent manager. “De testdagen zijn lang en intensief. Sluitdrankjes kunnen daarom niet”, legt Anouk de werknemers uit. “Dat doen we later weer. We liggen de aankomende dagen onder een vergrootglas, dus houd je goed aan de coronamaatregelen. Word je positief getest? Bel me dan meteen op, ook als het 03.00 uur is. We gaan aankomende dagen knallen en hebben er veel zin in!”, sluit ze enthousiast af.

Ik pak mijn rugtas die tegen de bar aanstaat om mijn camera te pakken. Manager Marcel ziet het. “Kijk uit hoor, we hebben daar net geschuurd. Er kan stof liggen”, waarschuwt hij. De manager wijst me op de zwarte boxen die bovenop de hal staan. “Heb je die al gezien? Dat zijn luchtfilters die de lucht ventileren. We hebben ze gekregen. Veel bedrijven sponsoren de Fieldlab testdagen met producten, zodat we zo snel mogelijk weer open kunnen.”

Marcel tipt dat hij me als gast bij een shift kan indelen. Dat wil ik wel. Medewerkster Lieke Dijkstra noteert dat ik met een vriendin kom en dat we geen huishouden zijn. Dit is belangrijk voor de indeling, legt ze uit. “Je moet wel een negatief testbewijs aantonen bij binnenkomst. BookDinners regelt de registratie en test.”

Registratie en sneltest

14 april, 10.25 uur. Delft

“Goed nieuws! Jouw reservering voor Fieldlab Cafés Utrecht bij Hofman is gelukt. Het is nu tijd om jouw testafspraak te boeken”, lees ik op woensdag 14 april in de e-mail van BookDinners. Ik maak een testafspraak voor komende vrijdag.

16 april, 20.18 uur. Delft

De testafspraak verloopt soepel en die avond krijg ik om 20.18 uur een e-mail van Corona afsprakennummer. “De uitslag van uw test is bekend.” Snel klik op de button en log ik in met DigID. Mijn testuitslag is negatief! “Whoehoeee”, app ik naar mijn vriendin om 20.36 uur. Om 21.45 uur volgt haar reactie: “YASSSSS” met een screenshot van een negatief testbewijs.

Het testevenement

17 april, 13.11 uur. Delft

Zaterdag 17 april begin van de middag ontvang ik een e-mail van No_Reply namens GGD regio Utrecht, waarin staat dat mijn deelname aan Fieldlab Cafés in Utrecht is goedgekeurd. Met deze bevestiging, mijn paspoort en mijn mondkapje ga ik op pad.

17 april, 16.18 uur. Café Hofman, Utrecht

We staan voor de ingang en stoppen onze zonnebril in onze tas. Bij de balie, die maandag nog leeg was, staat een jongen met een inschrijfformulier. We doen onze mondkapjes op en laten onze afspraakbevestiging en negatief testbewijs zien. De werknemer vraagt of we in contact geweest zijn met mensen die het coronavirus hebben en stelt nog enkele triagevragen. Omdat we alle vragen ontkennend kunnen beantwoorden, mogen we naar binnen. Ons tafelnummer is 5. We lopen tussen de door linten gespannen ingang naar binnen.

Publiek in café HofmanHet café zit vol. Achteraan staat het observatorhokje van TNO.

Binnen in het café klinkt muziek van de Buena Vista Social Club op de achtergrond van gelach en gepraat. Na de ingang zien we 2 meisjes aan een barretje staan. Het voorste meisje geeft ons een keycord. Ze legt uit dat dat ze voor TNO werken en dat de keycord ons gedrag meet. “Het doel van het evenement is onderzoeken hoe bezoekers zich in de horeca gedragen en of ze zich aan de coronamaatregelen houden”, licht ze toe. We doen de keycord om.

Iemand van de bediening neemt ons mee naar tafel 5 achter in de zaal op een verhoging. Ons mondkapje gaat af en we bestellen een drankje bij een serveerster. Ik kijk rond en spot aan de muurlampen dezelfde tags als aan onze keycords. Ik vraag aan de serveerster waarom de tags daar hangen. Ze antwoordt: “Dat heb ik gisteren ook gevraagd. De tags aan de muur geven de indeling van de ruimte weer, dus de afstanden, als een soort plattegrond.”

Naast ons op de verhoging staat een soort observatorhokje met iemand erin. Ik vraag aan de serveerster wat de man daar doet. “Dat hokje is normaal onze DJ booth. Omdat dit een testevenement is, observeert de TNO-medewerker het gedrag van de gasten. Bij overtreding van de coronaregels stuurt hij niet bij, daar zijn wij als café-personeel voor”, vertelt ze.

Als mijn vriendin naar buiten loopt om een sigaretje te roken, hoeft ze niks te laten zien aan het personeel. Ik zie dat de observator haar gedrag volgt. Ze komt weer binnen en gaat zitten. “Er stond geen baliepersoneel meer buiten. Ik denk dat mijn keycord voldoende bewijs is voor binnenkomst.”

Het meisje dat onze drankjes serveerde, meldt dat onze shift nog een kwartier duurt. Of we willen afrekenen. Ik pak mijn pinpas en reken af. We kletsen nog even en drinken onze drankjes op. Om 17.55 uur wijst de jongen die ons naar tafel 5 bracht ons op de tijd en hij vraagt ons of we aanstalten willen maken. “We moeten weer voorbereidingen treffen, zoals schoonmaken.” We doen ons mondkapje op, staan op en leveren onze tag in bij TNO. Snel maken we nog een foto samen in het café.

Evaluatie

20 april, 17.55 uur. Delft

Ik heb met Anouk afgesproken dat we nog contact hebben over de evaluatie van het evenement. In een e-mail geeft ze aan dat de testdagen soepeler liepen dan verwacht. “Voor het personeel was het alsof ze, al zat er ruim een half jaar tussen, nooit anders gedaan hadden. Kleine schoonheidsfoutjes, zoals problemen met bestellingen in het nieuwe kassasysteem, zijn meteen opgelost. 2 personeelsleden vielen uit vanwege privéomstandigheden. Dat werd opgevangen door langere diensten. Geen van onze werknemers kreeg een positieve test.”

Aan het begin van de week was de opkomst van gasten lager dan aan het eind van de week. “Waar dit van tevoren bekend was, hebben we gaten opgevuld met ons eigen gastenbestand, waardoor de meeste tafels bezet waren.” Als laatste gaat ze in op mijn vraag over iets dat ik in het nieuws las. Aan het eind van de testdagen waren werknemers van 4 van de 5 deelnemende cafés, waaronder Hofman, aanwezig bij een illegaal feest. “We hebben hier nog niks over geëvalueerd, dus ik kan hier helaas niets over zeggen,” sluit ze af. Ik voeg haar reactie toe aan mijn rapportage en sluit mijn laptop af.

20 april, 19.00 uur. Delft

Tijdens de persconferentie ‘s avonds hoor ik dat de terrassen vanaf 28 april open mogen. Ondanks dat ik het akkefietje rondom het illegale feest betreur, heb ik ervaren dat de horeca zijn best doet om veilig te werken. Ervan uitgaande dat de ondernemers en werknemers hiervan leren, kijk ik uit naar de heropening van de terrassen.

Ben je bezig met heropening van je horecazaak? Zorg dat je op de hoogte bent van de terrasregels.
Esther Riphagen

Vanuit mijn kennis over marketing en personeel help ik je als KVK-adviseur verder. Bijvoorbeeld over het opzetten van een marktstrategie, het binden van je medewerker of hoe je handig inspeelt op veranderingen omtrent het coronavirus.

InspiratiePage