Personeel

Millennial madness: hoe je ze begrijpt, recruit en vasthoudt

Millennials werden niet zo lang geleden nog weggezet als een verwende probleemgeneratie. Inmiddels beslaan we echter zo’n 50 procent van de arbeidsmarkt en vooralsnog is de boel niet ingestort. We blijken dus niet geheel incapabel, maar hebben vooral een andere visie op werk. Wie millennials wil aantrekken, zal daar rekening mee moeten houden.

Ah, millennials. Een generatie die niet graag in hokjes geplaatst wordt, maar wel eindeloos discussieert over welk harrypotterhuis perfect het karakter portretteert. Een generatie die zich zorgen maakt over de financiële toekomst, terwijl we toast na toast volplempen met het groene avocadogoud. Een generatie die ongekend ambitieus is… Totdat de sleur van het volwassen leven inkickt. Dan zijn simpele taken als koken en de was doen plots wereldprestaties die we gekscherend “adulting” noemen.

Mark Zwartkruis
  • ThemaPersoneel
  • OpleidingCommunicatie
  • GeneratieMillennial

Mark Zwartkruis

Content Creator bij KVK

De arbeidsmarkt is altijd in beweging. Als relatief jonge werknemer sluiten deze veranderingen vaak goed aan op mijn wensen, kennis en vaardigheden, maar dit is niet voor iedereen zo vanzelfsprekend. Daarom duid ik in mijn blogs de recentste veranderingen.

“Ik vind het veranderende landschap van de arbeidsmarkt machtig interessant en voel me er prettig bij.”

Ik heb me lang tegen alle pesterijen verzet, maar geef inmiddels ook toe dat mijn generatie veel treffende stereotypen waarmaakt. En enkele van onze eigenaardige eigenschappen beginnen zelfs een belangrijke rol te spelen op de arbeidsmarkt.

Arbeidsmarkt vol “luie dromers”

Inmiddels beslaan millennials de helft van de arbeidsmarkt en dat brengt veranderingen met zich mee. Het gemiddeld aantal werkuren per week daalt en het aantal banen dat een werkend persoon verslijt is de afgelopen decennia flink gestegen. Mogelijk omdat veel millennials een langdurig pensioen niet als realistisch ervaren. Meer dan een kwart denkt te moeten werken tot hun 70ste en 12 procent verwacht zelfs altijd te blijven werken. Gelukkig is dat niet zo deprimerend als het klinkt.

Millennials groeiden namelijk op met het idee alles te kunnen worden en dat je werk moet kiezen waar je passie voor hebt. Verder hechten we veel waarde aan privétijd en werken we minder vaak fulltime. Deze eigenschappen horen bij onze generatie en dat komt goed uit. Het zal eraan bijdragen dat het werkleven als langdurige marathon beter vol te houden is. En aangezien we verwachten dat de race nog wel even duurt, rennen we liever iets langzamer dan vorige generaties en wisselen we wat vaker van schoenen.

Terug naar trouwe dienst

Toch doen we dit laatste niet omdat het bij ons hoort. Millennials hoppen als je het mij vraagt niet om het hoppen. We kregen als generatie juist een voorliefde voor merken met de paplepel ingegoten en zijn trouwe ambassadeurs zodra we eenmaal van je houden. Als je ons weet te verleiden én vasthouden, zijn we helemaal geen jobhoppers, maar de beste reclame die je bedrijf zich kan wensen.

Ik denk dat de echte reden dat millennials regelmatig van baan wisselen te maken heeft met een gebrek aan vrijheid, afwisseling, en ontwikkelingsmogelijkheden. De ouderwetse regels en hiërarchieën van de arbeidsmarkt zitten als keurslijf te strak. Als hier verandering in komt, zou het zomaar kunnen zorgen voor een terugkeer van het begrip trouwe dienst.

Millennials aantrekken en vasthouden

Maar hoe krijg je dit voor elkaar? Daarvoor moet je rekening houden met een aantal essentiële eigenschappen van de millennial.

Irritant idealistisch

Millennials zijn vaak idealistisch tot op het bot. Verschrikkelijk irritant soms, maar zo zijn we nu eenmaal. Dankzij de technologische ontwikkelingen in onze jeugd hebben we een brede blik op de wereld en we kregen te horen dat al onze doelen binnen handbereik lagen. Daarom vinden we persoonlijke ambities en idealen belangrijk en schuiven we die niet snel aan de kant voor zaken als stabiliteit of een goed salaris.

Spreek als bedrijf dan ook uit wat jouw idealen zijn en waar je voor staat. Als dit aansluit bij onze idealen, staan we al met één voet binnen. Ga daarnaast in gesprek over de idealen en dromen van je werknemer en kijk hoe deze aansluiten bij je bedrijf.

Doorgroeimogelijkheden

Millennials zijn nieuwsgierig. We groeiden op in een omgeving vol prikkels en vinden zelfontwikkeling erg belangrijk. Kijk eens goed naar de rol die je als werkgever hierin kan spelen. Zijn er doorgroeimogelijkheden of kun je cursussen aanbieden? Laat werknemers meedenken en sta ook open voor ontwikkelingsdoelen buiten het huidige functiegebied. Werknemers met veel verschillende skills maken je bedrijf toekomstbestendig en flexibel. De coronacrisis liet zien hoe belangrijk een goed aanpassingsvermogen kan zijn.

Ervaringen

Millennials hebben hoge verwachtingen en hechten veel waarde aan ervaringen. We kijken niet alleen naar het wat, maar ook naar het hoe. Dit begint al bij de sollicitatieprocedure. Reageer je pas na 4 weken op de sollicitatiebrief en dan ook nog eens met een standaardantwoord? Grote kans dat die millennial nooit meer bij je solliciteert.

Hetzelfde geldt voor de werkervaring. Flexibele werktijden en vertrouwen zijn zaken waar we veel waarde aan hechten. De klassieke baas die ons in de nek staat te hijgen is verre van inspirerend en wie constant afgeeft op onze behoefte aan een goede werk-privébalans kan binnen 2 jaar weer op zoek naar een vervanger. En terecht.

Reach for the stars

Millennials groeiden op met het idee dat alles haalbaar is met de juiste instelling. In de praktijk blijkt dat soms wat minder realistisch. Dat we niet direct van droombaan in droombaan vallen is even slikken in het begin, maar we zijn ook niet wereldvreemd. We hebben geleerd dit te accepteren en proberen allemaal op onze eigen manier een versie van onze droom na te streven.

Wat we echter niet lijken te accepteren zijn stugge organisaties, met bemoeizuchtige managers en ellenlange meetings. We vragen begrip voor ambitie en ruimte voor flexibiliteit. Als we dit kunnen doen bij jouw bedrijf, zullen we ons stinkende best doen om samen tot de sterren te rijken.

Meer weten over personeel aannemen? Bekijk de overzichtspagina.
Mark Zwartkruis

Als content creator richt ik me op het thema Klanten en Personeel. Ik spreek graag ondernemers over hun drijfveren, en help hen nieuwe kansen te ontdekken. Graag help ik je aan tevreden personeel en een almaar groeiende klantengroep.

InspiratiePage