Personeel

Personeel binden: 20 manieren

Personeel vinden is voor ondernemers een uitdaging. Is dat eenmaal gelukt, dan komt de volgende stap: je medewerkers binden en boeien, zodat ze lang bij je blijven. Normaal gesproken al lastig, maar zeker in coronatijd. Een checklist met 20 manieren om je medewerkers te binden aan je organisatie.

Op dit moment is de afstand tussen jou en je personeel een extra hindernis. Waar je eerst te maken had met 1 vestiging, zijn de huizen van je medewerkers nu als het ware omgetoverd tot afzonderlijke vestigingen. Daarnaast kan het zijn dat je er door corona financieel anders voor staat, waardoor het onzeker is wat je je personeel kunt bieden. Met onderstaande tips lukt het om je medewerkers aan je bedrijf te binden.

1. Bied goede arbeidsvoorwaarden

Medewerkers binden en boeien begint met goede primaire arbeidsvoorwaarden. Betaal je medewerkers een salaris op maat, werk met flexibele beloningen bij uitmuntende resultaten of stem werktijden en vakantiedagen af op de gezinssituatie van je personeelsleden.

Door interessante secundaire voorwaarden te bieden onderscheid je je van andere werkgevers. Voorbeelden van secundaire arbeidsvoorwaarden zijn: een goed pensioen, een reiskostenvergoeding, een 13e maand of eindejaarsuitkering, een smartphone van de zaak of de mogelijkheid tot thuiswerken en zorgverlof.

2. Overweeg creatieve secundaire arbeidsvoorwaarden

Je kunt ook het verschil maken met creatieve secundaire arbeidsvoorwaarden. Dat kan van alles zijn:

  • regel en betaal tijdelijke huisvesting;
  • zorg voor games, een tafeltennistafel of dartbord;
  • richt een meditatie-, yoga-, gebeds- of powernapruimte in;
  • laat medewerkers jaarlijks een goed doel kiezen om aan te doneren of werk een dag met iedereen als vrijwilliger;
  • geef een sportschoolpas of abonnement op Netflix, bioscoop, krant, tijdschrift of vakblad cadeau;
  • laat personeel bedrijfsmiddelen privé gebruiken;
  • leen een auto of gereedschap bij verhuizing.

Goede secundaire arbeidsvoorwaarden zorgen voor een hogere betrokkenheid van werknemers.

3. Zorg voor een goede thuiswerkplek

Regel een goede thuiswerkplek en thuiswerkmiddelen voor je medewerkers om te voorkomen dat ze langdurig ziek worden. Houd rekening met het gevaar van (RSI-)klachten. De makkelijkste manier is om medewerkers bijvoorbeeld een beeldscherm, toetsenbord, muis en bureaustoel van kantoor te geven. ArboNed maakte een webinar over dit onderwerp.

4. Bied om- of bijscholing

Als het financieel mogelijk is, bied je medewerkers dan relevante online trainingen of webinars aan. Hiermee verhoog je de betrokkenheid. Denk bijvoorbeeld aan een training klantgerichtheid of cross-selling. Er bestaan ook websites die (gratis) online trainingen aanbieden, zoals JobOn, StudyTube en GoodHabitz. Als werkgever kun je studie- of ontwikkelkosten voor werknemers onbelast vergoeden. Bij de belastingaangifte trek je deze kosten af van de winst uit de onderneming. In het handboek loonheffingen (paragraaf 20.1.3 en 20.1.4) staat hoe dit werkt.

5. Houd medewerkers fit

Bied je medewerkers mogelijkheden om gezond en fit te blijven. Dat zorgt niet alleen voor gelukkigere medewerkers, maar ook voor een hogere productiviteit. Zeker nu de thuiswerkperiode langer aanhoudt is het slim om je medewerkers hierop te wijzen. Adviseer ze om regelmatig een korte pauze te nemen en in de lunchpauze een frisse neus te halen. Uit onderzoek blijkt dat 6 uur thuiswerken net zo intensief is als 8 uur werken op kantoor. Geef medewerkers dus de ruimte om regelmatig achter hun beeldscherm vandaan te gaan.

6. Zorg voor structuur

Breng structuur aan in je online communicatie. Laat medewerkers weten wanneer en hoe jullie onderling contact hebben. Ook is het slim om elke dag gezamenlijk te starten door middel van videobellen. Zo weet iedereen wat de doelstellingen van die dag zijn en creëer je onderlinge betrokkenheid.

7. Werk medewerkers goed in

Sta stil bij een goed onboardingsproces. Zo wordt een nieuwe medewerker snel fan van je bedrijf, zeggen Donja van Laarhoven, medeoprichter van Fantastics, en Bianca van Bolderik, consultant bij Lime Search & Connection. Onboarden kan op verschillende manieren: bijvoorbeeld met een app, een buddy of een inwerkcoach.

8. Focus extra op werkplezier

Gelukkige medewerkers presteren beter, zijn minder vaak ziek en blijven langer voor je organisatie werken. Dat scheelt veel kosten. Op dit moment ervaren medewerkers meer stress dan ooit. Investeer daarom extra in het werkplezier van je medewerkers. Geef ze bijvoorbeeld meer autonomie: verleen ze meer vrijheid en flexibiliteit om hun werk zelf in te richten.

9. Luister naar je medewerkers

Je medewerkers hebben vaak creatieve en innovatieve ideeën. Maak daar gebruik van door goed naar ze te luisteren. Door duidelijk te maken dat je openstaat voor ideeën, spreken medewerkers zich sneller uit, ontstaan er betere werkrelaties en delen ze feedback constructiever.

10. Werk aan bedrijfstrots

Zorg dat je werknemers trots zijn op hun werk en de organisatie door waardering uit te spreken en te communiceren over successen. Laat ze bijvoorbeeld hun ‘best practices’ structureel delen. En vergeet niet om je medewerkers af en toe een hart onder de riem te steken met een compliment. Bedank ze bijvoorbeeld voor hun inzet, flexibiliteit of betrokkenheid.

11. Beperk hiërarchie

Probeer niet te veel zaken van bovenaf op te leggen, adviseert Allard Droste, eigenaar van metaalverwerkingsbedrijf Aldowa. Laat medewerkers doen waar ze goed in zijn en wat ze leuk vinden. Durf daarbij een stap opzij te zetten en werk bijvoorbeeld met samensturing of met natuurlijke leiders die opstaan als ze een oplossing zien. Zo krijg je een flexibele organisatie waarbinnen de medewerkers ervaren dat het ook hun bedrijf is.

12. Zorg voor een (loopbaan)coach

Zorg voor (loopbaan)coaches waar werknemers mee kunnen praten als ze ergens tegenaan lopen. Voor een langdurig zieke of arbeidsgehandicapte werknemer of bij een proefplaatsing bestaat de regeling interne jobcoach.

13. Geef verantwoordelijkheid

Geef je medewerkers verantwoordelijkheid en uitdaging. Motivatie komt niet alleen voort uit geld, maar ook uit zingeving, meesterschap en autonomie. Werknemers met intrinsieke motivatie, dus motivatie die van binnenuit komt, ervaren hun werk als zinvol en willen vaker de beste zijn binnen hun vakgebied.

14. Verscherp je missie

Geef het werk van je personeel extra betekenis door sociaal ondernemen. Ga hierover ook in gesprek met je medewerkers: waar staan zij voor en wat vinden zij belangrijk? Zo kunnen jullie samen werken aan meer zingeving op de werkvloer. Ook als startup kun je hiermee aan de slag gaan.

15. Creëer een goede werksfeer

Vanzelfsprekend blijven medewerkers liever voor je werken als er een goede werksfeer binnen het bedrijf is. Dat kun je op meerdere manieren bereiken. Bijvoorbeeld door successen binnen het hele team te delen, bedrijfsuitjes te organiseren, stil te staan bij privésituaties zoals geboorte en trouwen, maar ook bij sterfgevallen, scheiding en ziekte. En natuurlijk door jubilea te vieren.

16. Overweeg nieuwe beoordelingsstijlen

Houd je beoordelingscyclus laagdrempelig en digitaal. Overweeg om collega’s elkaar onderling of als team te laten beoordelen. Sta als leidinggevende open voor feedback en vraag er expliciet om, ad hoc en tijdens functioneringsgesprekken. Je houdt medewerkers betrokken bij je onderneming door ze expliciet te vragen wat ze willen leren of bereiken en hoe jij hen daarbij kunt ondersteunen.

17. Stimuleer een open cultuur

Werknemers presteren beter als ze werken in een cultuur van vertrouwen, veiligheid en transparantie, volgens organisatieadviseur Peter Nientied. Veel werknemers willen graag feedback op hun functioneren, zodat ze kunnen blijven leren. Maar ze willen ook feedback aan anderen kunnen geven, om samen te groeien. Nodig medewerkers daarom uit om open en eerlijk feedback te geven. En ga daar vervolgens op een positieve wijze mee om. Zorg voor veranderingen op basis van die feedback of geef medewerkers de mogelijkheid om op basis van hun feedback en suggesties te experimenteren. Zo merken ze dat hun feedback ertoe doet.

18. Zorg voor balans tussen flexibel en vast personeel

Ben je tevreden over een nieuw personeelslid? Overweeg om sneller een vast contract aan te bieden. Daarmee toon je je waardering en bied je baanzekerheid. Door de invoering van de Wet arbeidsmarkt in balans (WAB) is het voor werkgevers aantrekkelijker om vaste contracten uit te delen. Zo kan er meer balans ontstaan op de arbeidsmarkt tussen vast en flexibel personeel.

19. Voer een exitgesprek

Gaat een medewerker toch bij je bedrijf weg? Houd dan een exitgesprek binnen het offboardingsproces. Zo kun je eerlijk en open feedback ontvangen. Informatie die goud waard is en voor een betere ervaring kan zorgen voor je huidige en toekomstige medewerkers.

20. Houd contact

Misschien een open deur, maar toch een reminder: blijf in contact met je medewerkers. Dat kan elke week, elke dag of misschien wel meerdere keren per dag. Pak de telefoon of nog beter: maak gebruik van videobellen. Er zijn hiervoor genoeg tools beschikbaar, zoals Skype, WhatsApp, Microsoft Teams en Facetime.

Inspiratie

Wil je kijken hoe anderen het aanpakken? Bekijk de video.

Deze video kun je alleen afspelen als je cookies hebt geaccepteerd. Wijzig je cookieinstellingen en ververs (F5) vervolgens deze pagina, zodat je de video kunt bekijken.

Je kunt jouw voorkeuren wijzigen op http://www.kvk.nl/cookies.

Voor het aannemen en opleiden van personeel kun je subsidie aanvragen. Bekijk welke mogelijkheden er voor jou zijn.
Yvonne Nikkelen

Als KVK-adviseur richt ik me met veel enthousiasme op (startende) ondernemers en zzp’ers. Mijn interesses liggen bij het aannemen van personeel, start algemeen, fiscale zaken, marktkansen en ondernemersvaardigheden. Ik help je graag verder.

InspiratiePage
Marketing en personeel