Personeel

Personeelstekort in de retail: zo werf je medewerkers

Hoe je geschikt personeel vindt, verschilt per branche. In de serie 'Branchespecifiek personeel werven' lees je hoe je in verschillende branches het beste aan personeel komt. In dit artikel: succesvol personeel werven in de retail.

Elke branche heeft zijn eigen kenmerken en werknemers in die branche hebben specifieke behoeften. Hoe kom je als werkgever snel aan geschikt personeel nu er eind 2021 43.900 vacatures in de retail open stonden?

Drie wervingstips voor de retail

Schoenwinkeleigenaar Bart Borremans, retailspecialist Bram Eefting en HR-adviseur voor INretail-leden Suzanna Heuff geven tips voor het vinden van personeel in de retail.

1. Beloon de gouden tipgever

Geef een gratis product weg als iemand je een goede kandidaat tipt. Borremans zette eind vorig jaar een vacature uit en beloofde een nieuw paar schoenen voor de gouden tipgever. “Je wilt een vacature zo snel mogelijk vervullen, en onze vacature stond zes maanden open. We zijn kritisch op wie we aannemen, dus dan moet je creatief zijn. Een paar schoenen weggeven bleek een goede zet. Naar aanleiding van een tip hebben wij uiteindelijk onze nieuwe werknemer gevonden. De beloonactie is een win-win-winsituatie voor de tipgever, de nieuwe werknemer en ons bedrijf.”

Heb jij een uniek product of verkoop je bijzondere collecties? Ga na wat je uit je winkel als beloning kunt weggeven dat waarde heeft voor je netwerk.

Bart Borremans
  • aantal werknemersZes werknemers
  • LocatieHoogerheide
  • Hoe lang Tien jaar retailervaring

Bart Borremans

Eigenaar Borremans Schoenmode

Ruim tien jaar werkt Bart Borremans in schoenenwinkel Borremans Schoenmode, en sinds 2017 als eigenaar. Bart is de opvolger van het familiebedrijf dat al sinds 1912 bestaat. Sinds 2012 heeft Borremans Schoenmode ook een webshop. Verkoopmedewerkers kregen daarmee extra taken voor de webshop en social media.

“Onze winkel zit in een klein dorp in Brabant. Daarom zijn er veel vaste klanten waar leuk contact mee is.”

2. Trek werknemers aan met een vrij takenpakket

Geef je werknemers vrijheid in werkzaamheden door ze meer taken te geven dan alleen de verkoop, en vermeld dit in de vacaturetekst. Dit zorgt voor extra betrokkenheid bij en ontwikkeling van je werknemers. Bovendien trekken algemene functies meer kandidaten aan dan specialistische, stelt Borremans. “In mijn schoenenwinkel werken vooral allround verkoopmedewerkers. Dat maakt het wervingsproces makkelijker omdat ik minder eisen heb. Ik kijk vooral of een sollicitant zorgt voor diversiteit in het bestaande team. Zo merk ik bijvoorbeeld dat jonge werknemers affiniteit hebben met social media, terwijl oudere werknemers de klanten liever één-op-één adviseren.”

Geef werknemers bijvoorbeeld de mogelijkheid om foto’s te maken voor de socialmediakanalen of neem ze mee naar inkoopbeurzen. En luister naar hun ideeën en wensen. Zo gaf woonwinkel Laif & Nuver werknemer Eefting de mogelijkheid om zijn eigen merk Gnitfee te ontwikkelen. Laif & Nuver is nu zelfs een verkooppunt voor Gnitfee. “Mijn collectie canvas art prints en kussens hebben een prominente plek in de winkel en op de online kanalen,” vertelt Eefting trots. “Omdat Laif & Nuver een groot bereik heeft op Instagram komen mijn collecties onder de aandacht bij andere interieurzaken in binnen- en buitenland. Dit zorgt weer voor extra inkomsten voor zowel mijn werkgever als voor mij.”

Ben jij op zoek naar allround werknemers? Zorg ervoor dat je hen de mogelijkheid biedt om zich te blijven ontwikkelen en luister naar welke taken ze interessant vinden. Werknemers vinden scholing namelijk één van de belangrijkste arbeidsvoorwaarde. Zo trek je sneller personeel aan en breng je extra kennis je bedrijf in.

Bram Eefting
  • WoonplaatsGroningen
  • ervaring9 jaar retailervaring
  • Welk diplomaDiploma Interieuradviseur

Bram Eefting

Retailspecialist bij Laif & Nuver

Eefting werkt sinds 2017 bij woonwinkel Laif & Nuver. Al voordat hij daar begon, kwam hij er graag. Voor inspiratie of het kopen van een mooi product. Als retail-specialist vindt hij het belangrijk dat hij trots is op zijn werk en het met plezier doet.

“In de retail onderscheid je je als je personeel doorgroeimogelijkheden en toekomstperspectief biedt.”

3. Maak van solliciteren een feestje

Gooi het traditionele sollicitatieproces over boord en organiseer een feestelijke sollicitatie-inloop. “Een laagdrempelige, creatieve manier van solliciteren zorgt voor meer reacties,” stelt personeelsadviseur Heuff. “En bij een inloop maken sollicitanten meteen kennis met je winkel en kun je laten zien dat het een prettige werkplek is.” Vermeld de sollicitatie-inloop op je   communicatiekanalen, zoals je website, social media en flyers in de winkel. Versier je winkel met ballonnen, zorg voor hapjes en drankjes, een rode loper voor de deur en vrolijke muziek. Houd korte sollicitatierondes. Of vergeet de gehele sollicitatieprocedure en laat geïnteresseerden alleen kennis maken met je winkel. Voorzie in een gezellige, informele bijeenkomst. Deze manier van selecteren is bij uitstek geschikt als je een persoonlijke klik belangrijker vindt dan een cv.

Suzanna Heuff
  • hoe lang werkzaam22 jaar werkzaam bij INretail
  • adviseurGeeft leden advies over een professioneel HR-beleid.
  • WoonplaatsWoont in Zeist

Suzanna Heuff

HR-adviseur bij branchevereniging INretail

Dagelijks spreekt Heuff ondernemers in de Retail Non-food over allerlei personeelsvragen. Van hoe je werknemers in de retail vindt tot welke opleidingen er zijn. Of hoe motiveer je je medewerkers en werk je met veel plezier samen.

“Maak van je medewerkers fans, zij zijn jouw ambassadeurs.”

Arbeidsvoorwaarden zijn knelpunt

Volgens onderzoek van ABN Amro zijn de arbeidsvoorwaarden in de retail niet aantrekkelijk genoeg. De retail heeft een cao, maar als werkgever kun je een stapje extra doen en je arbeidsvoorwaarden aantrekkelijker maken. Ook Borremans vindt het minimumloon in de cao te laag. “Daarom geef ik mijn werknemers een hoger salaris. Dit zorgt ervoor dat personeel langer blijft. Zeker op deze krappe arbeidsmarkt is dat veel waard.”

Eefting is het met Borremans eens dat het loon laag is. Maar doordat de arbeidsvoorwaarden goed aansluiten bij zijn persoonlijke behoeften, ervaart hij het salaris niet als knelpunt. “De arbeidsvoorwaarden in de retail hebben ook voordelen: mijn werkdag begint niet om 8.00 uur. En omdat ik in het weekend werk ben ik doordeweeks een dag vrij. Dat vind ik prettig. Een andere leuke arbeidsvoorwaarde vind ik de personeelskorting: ik koop namelijk graag producten bij Laif & Nuver.”

Personeelstekort? Ontdek tips
Personeel vinden in een krappe arbeidsmarkt is een uitdaging. Leer van experts en andere ondernemers hoe zij personeel werven en wat je kunt doen als je geen personeel vindt.

Vier de eerste werkdag

Laat de indiensttreding van je nieuwe werknemer niet zomaar voorbijgaan. Een werknemer wil namelijk gezien worden door de werkgever. Laat nieuwe en huidige werknemers weten dat je ze waardeert. “Werknemers bepalen in de eerste 30 tot 60 dagen of ze blijven of vertrekken,” licht Heuff toe. “Stuur de week van tevoren een bericht dat je uitkijkt naar iemands eerste werkdag en geef op de dag zelf een bos bloemen of cadeaubon voor je winkel. Versier ook dan je pand, de etalage en nodig je klanten uit kennis te komen maken met hun nieuwe verkoopadviseur."

Je weet nu hoe je personeel werft in de retail. Ga goed voorbereid het sollicitatiegesprek in.
Esther Riphagen

Vanuit mijn kennis over marketing en personeel help ik je als KVK-adviseur verder groeien. Met praktische tips en stappenplannen zodat je vandaag nog aan de slag kunt. Bijvoorbeeld met het opzetten van een marktstrategie of het werven van extra werknemers.

InspiratiePage