Personeel

Zo willen jongeren absoluut voor jou werken

Hoe enthousiasmeer je jongeren die net uit de schoolbanken komen om deel uit te maken van jouw bedrijf? Angela Weghorst, eigenaar van TwinQ: Insights & Inspiration, deed onderzoek naar wat jouw toekomstige medewerkers bezighoudt. Haar 9 tips.

1. Stop met top-down aansturing

“Jongeren van nu zijn redelijk ongevoelig voor autoriteit. Ze groeiden op in een tijdperk met kleine afstand tussen ouder en kind. Zij leerden te onderhandelen en willen weten dat wat ze doen ook daadwerkelijk zin heeft. Ze willen niet slechts ‘bevelen’ opvolgen omdat het moet. Speel daarom in op hun behoefte aan vrijheid. Gebruik leiderschapsstijlen waarbij de medewerker centraal staat, zoals persoonlijk leiderschap van Stephen Covey.”

2. Wees eerlijk en transparant

“Jongeren willen transparantie en rechtvaardigheid. Ze prikken genadeloos door onechtheid heen. Of gaan zelf op zoek naar antwoorden. Zo vroeg een sollicitant laatst naar het echtscheidingspercentage binnen een bedrijf. Voor hem was dat een indicatie van de werkdruk. Zijn redenering was: ‘Als anderen hier niet gelukkig zijn, dan wil ik hier niet zijn.’ Reden genoeg dus om transparant te zijn richting medewerkers en sollicitanten.”

3. Probeer de wereld mooier te maken

“Vroeger nam je er genoegen mee, dat je ‘onder aan de ladder’ begon en geduld moest hebben. Huidige schoolverlaters wachten hier niet op. Niet omdat ze materialistisch zijn, maar omdat ze een waardevolle bijdrage willen leveren. Laat zien dat dit kan bij jouw bedrijf, en dat winst niet het enige doel is. Maak hen duidelijk hoe ze met de werkzaamheden die ze doen hun steentje bijdragen en waarom dit belangrijk is.”

4. Geef werkplezier in plaats van hoog salaris

“Twintigers zijn minder gericht op geld, status en aanzien. Ze willen naast een behoorlijke vergoeding een baan die hen plezier en voldoende vrije tijd biedt. Geef ze deze ruimte. Ze zien status en macht als belangrijke oorzaken van de huidige maatschappelijke problemen, en willen laten zien dat het anders kan.”

5. Help jongeren hun talent te ontdekken

“We zijn goed in de dingen die we het leukst vinden. Laat jongeren daarom dat doen wat past bij hun passies en interesses. Veel studenten weten aan het einde van hun studie niet wat ze willen. Help ze bij deze ontwikkeling. Als ze eenmaal weten waar ze heen willen, zijn ze vastbesloten. Kan dat niet binnen jouw bedrijf? Wees niet verrast als ze iets anders zoeken dat wel aansluit bij hun talenten en idealen.”

6. Focus op wat goed gaat

“Als ondernemer wil je graag dat je medewerkers hun werk goed uitvoeren. Je beoordeelt ze hierop. In de praktijk blijkt het merendeel van de functioneringsgesprekken over ‘ontwikkelpunten’ te gaan. Draai het om en focus op wat medewerkers al goed kunnen. Motiveer dit tot ze gaan uitblinken in hun vak.”

7. Kijk naar unieke eigenschappen

"Ruim 40% van de jongeren voelt zich ‘anders’ en heeft soms een label opgeplakt als ADHD, autisme of hoogbegaafdheid. We moeten ons meer focussen op hun unieke eigenschappen, in plaats van hun ‘nadelige afwijkingen.’ Geef ze dan ook de kans om zich te onderscheiden binnen je bedrijf.”

8. Maak sensitiviteit bespreekbaar

"Veel jongeren lijken (over)gevoelig voor lawaai, sfeer of emoties van anderen. Dat uit zich in woede-uitbarstingen, moeite met concentratie of depressiviteit. Maak het onderwerp sensitiviteit en intuïtie bespreekbaar. Door te zorgen dat ze lekker in hun vel zitten, bespaar je niet alleen hoge ziektekosten, maar zullen ze ook positieve verhalen delen met andere jongeren over je bedrijf.”

9. Betrek ze bij de toekomst van je bedrijf

“Jongeren zijn erg innovatief. Ze benaderen zaken anders en houden je bij de les met ontwikkelingen en nieuwe producten. Geef medewerkers dan ook de kans leuke en boeiende trends die ze buiten zien te gebruiken binnen je bedrijf. Zo ga je mee met de tijd en bij een krappe arbeidsmarkt kiezen ze voor jou. Een goede manier om je bedrijf toekomstbestendig te maken.”

Wil je een magneet worden voor nieuwe medewerkers? Investeer in 21st century skills en groei als een startup.

Wil je een magneet worden voor nieuwe medewerkers? Investeer in 21st century skills en groei als een startup.
Ellen Koekkoek

Als KVK-adviseur tip ik ondernemers over innovatie en de beweging naar het ‘nieuwe ondernemen’. En schrijf ik over het stikstofdebat, veranderingen in de foodbranche en samenwerken. Op KVK.nl, socials en Gespot! Innovatienieuws.

InspiratiePage