Top 5

Boost je omzet op Black Friday, 5 tips

  • 7 nov 2018
  • 2 min lezen
Black Friday is een uit Amerika overgewaaid winkelfeestje. Black Friday valt op de vierde vrijdag in november, de dag na Thanksgiving, dit jaar dus op 23 november. In de Verenigde Staten is het de ‘officiële’ start van de kerstinkopen en daarmee de belangrijkste winkeldag van het jaar.

Black Friday wint ook in Nederland aan populariteit. Steeds meer (online) winkels verleiden consumenten met hoge kortingen. Door in te spelen op Black Friday kun je een grote groep potentiële kopers bereiken en je verkoop vlak voor de feestdagen een flinke boost geven.

Hoe maak je van Black Friday een succes? 5 tips:


  1. Maak een goede actiepagina
    Zorg voor een duidelijke en overzichtelijke actiepagina op je website. Voor klanten moet snel duidelijk zijn wat je in de aanbieding hebt. Veel webshops hebben aanbiedingen en consumenten oriënteren zich snel. Maak bijvoorbeeld een ‘top 3 van prijsknallers’ binnen een productcategorie. Wees eerlijk over de kortingen die je geeft. Klanten vergelijken aanbiedingen meer dan gemiddeld tijdens Black Friday.

  2. Ga voor een speciale aanbieding
    Black Friday gaat over speciale aanbiedingen. Dit hoeft niet altijd een hoge korting te zijn. Het kan ook gaan over het aanbieden van iets unieks. Wat kan jouw bedrijf bieden ten opzichte van de concurrenten?

  3. Lanceer een nieuw product
    Heeft jouw bedrijf een nieuw product dat je op de markt wilt testen? Dan is Black Friday een geweldige mogelijkheid om dit product te lanceren. In plaats van een korting bied je het product gratis aan bij elke aankoop. Ook is het een mooie kans om je voorraden te slijten. Klanten zijn op deze dag op zoek naar koopjes. Ook al is het een oude collectie.

  4. Communiceer tijdig
    Start tijdig met het communiceren van de Black Friday-acties. Informeer je klanten met nieuwsbrieven en social media. Black Friday zorgt voor veel extra bezoek op je website. Houd hier rekening mee. Overweeg een grotere database en verhoog de bandbreedte. Er zijn verschillende ‘Black Friday verzamelwebsites’. Verken de mogelijkheden om je hierbij aan te sluiten.

  5. Service en ruimere bezorgtijden
    Extra omzet is mooi, maar vergeet de service niet. Zorg voor extra (beveiligings)personeel en ruimere openingstijden. Beloof geen 24-uurs bezorging. Uit logistiek oogpunt is het handiger om ruimere bezorgtijden aan te houden. Je klant komt voor mooie deals, niet voor snelle bezorging. Je kunt, in navolging van de VS, ook kiezen voor een Black Friday-weekend, dat eindigt op Cyber Monday. Die maandag was oorspronkelijk het antwoord van webshops op Black Friday in de fysieke winkels.

Handige links:

Hoe vind je klanten?De klant centraal stellenDigitaal ondernemenEen webshop starten