Top 5

Falen als start-up, 5 oorzaken

De droom was zo mooi. Ondernemen, eigen baas zijn. Inkopen, verkopen, netwerken, klanten vinden. Vol energie en plannen heeft de ondernemer zich erop gestort. Om mooie producten te verkopen of mensen van dienst te zijn.

En toen ging het mis. De droom brokkelde af of spatte als een zeepbel uit elkaar. Door omstandigheden waar de ondernemer zelf geen grip op had, of wat achteraf gezien toch te vermijden was geweest. Voorkom dat het jou treft. Waarom redt een startende ondernemer het niet. De 5 belangrijkste redenen op een rij. 

Falen als start-up, 5 oorzakenWat kun je doen om problemen te voorkomen

5 redenen waarom een ondernemer het niet redt:

1. Gebrek aan voorbereiding
Een fantastisch idee hebben en daarmee halsoverkop aan de slag gaan. Het is verleidelijk, want zo’n kans laat je niet lopen. Maar zorg voor een goede voorbereiding. Heb je alles uitgezocht en overal aan gedacht? Voorkom duur leergeld. Bijvoorbeeld omdat de horecavergunning veel langer op zich laat wachten dan je dacht.

2. Geen financiering kunnen vinden
Met eigen geld redt lang niet elke ondernemer het. Hoe kom je aan de broodnodige financiering? Alleen met een goed idee, maar zonder eigen geld hoef je van een bank niets te verwachten. Zorg dat je voor financiering de juiste wegen vindt of investeerders met een pitch overtuigt.

3. Te weinig administratieve vaardigheden en financieel inzicht
Sommige ondernemers denken geld uit te sparen door zelf de administratie te doen. Maar om succesvol te zijn heb je goed inzicht nodig in de inkomsten en uitgaven. Beknibbel niet op de inzet van een specialist. Huur een goede boekhouder of accountant in, deze betaalt zich terug. Bijvoorbeeld door aftrekposten op te voeren in je aangifte of je te adviseren een hoger uurtarief te hanteren.

4. Ontbreken van een goed netwerk
Een goed netwerk is goud waard. Omdat je elkaar verder helpt, op ideeën brengt, elkaar wat gunt. Investeer daarom tijd in een goed netwerk. En gebruik het niet alleen om te halen, maar ook om te brengen. Zo krijg je een gunfactor. Zorg daarnaast voor een goede online zichtbaarheid. Bouw bijvoorbeeld een expertstatus op door te reageren via online netwerken.

5. Alles alleen doen
Als ondernemer hoef je niet alles alleen te doen. Zoek samenwerking als dat nodig is. Besteed werk uit wat teveel is of wat je niet ligt. Kies voor gezamenlijk inkopen, gezamenlijke marketingacties in de winkelstraat. Zie andere ondernemers niet als concurrent, maar werk samen.

Laat je inspireren door praktische adviezen en tips van Nederlandse founders en hubs.
Gerdine Annaars

Als KVK-adviseur informeer ik ondernemers over start, overname en financiering. Ik richt me voornamelijk op ondernemende jongeren, studenten en ondernemers in de horeca en detailhandel. Ik deel slimme tips via KVK.nl, nieuwsbrieven en social media.

InspiratiePage