Top 5

Laat je klant sneller betalen, 5 tips

  • Tips
  • Bert Wams
  • Bijgewerkt 19 aug 2019
  • 2 min lezen
Je wilt dat je klant snel betaalt. Maak betalen daarom gemakkelijk en laagdrempelig en houd jullie relatie goed. Zet bij langzame betalers eerst klantvriendelijke manieren in om hen aan te sporen voordat je pittiger maatregelen neemt. Gebruik deze 5 tips om snel geld op je bankrekening te krijgen.

1. Check vooraf je klanten

Check de kredietwaardigheid en het betalingsgedrag van klanten. Ga je een grote verbouwingsklus doen bij een particuliere klant en twijfel je of de klant kan betalen? Vraag een aanbetaling of in uitzonderlijke gevallen een eigen inzage kredietregistratie van het BKR. Voor bedrijven kun je kredietbeoordelaars raadplegen of het KVK Handelsregister. Je ziet daarin wie tekenbevoegd is en of er sprake is van een faillissement.

2. Communiceer de betalingstermijn

Leg afspraken over de betalingstermijn vooraf vast. Bijvoorbeeld in een offerte, opdracht- of orderbevestiging of in je algemene voorwaarden. In de praktijk spreek je vaak een betalingstermijn af van 14 of maximaal 30 dagen. Voor lange projecten kan je in delen per maand factureren.

3. Bied gemak voor je klant: snel en digitaal

Stuur je factuur direct na levering. Zorg dat je klant snel en gemakkelijk kan betalen via een digitaal betaalverzoek of Ideal. Gebruik e-mail, sms of Whatsapp. Ook kun je elektronisch factureren. Dan stuur je de e-factuur vanuit je systeem naar het systeem van je klant. De klant moet wel van tevoren akkoord gaan en is niet verplicht een e-factuur te accepteren. Overweeg snelle betalers een kleine korting te geven.

4. Beheer de relatie met je klant

Doe aan relatiebeheer door vlak na levering van je product of dienst je klant te bellen of alles naar wens is. Is de klant tevreden? Dan betaalt hij de factuur misschien op tijd. Is de factuur na de betalingstermijn toch niet betaald? Bel dan je klant weer, want  telefonisch krijg je vaak meer voor elkaar dan met een brief. Nog steeds geen betaling? Overweeg met aandacht voor de relatie en de situatie een aanmaning. Als nabellen en schriftelijk aanmanen niet helpen, schakel dan zo nodig een deurwaarder of incassobureau in.

5. Overweeg factoring als financiering

Bij factoring levert een bank of factoringmaatschappij je een kredietvorm of schiet het factuurbedrag grotendeels voor. Het gaat om facturen tussen bedrijven. Er is factoring voor zzp’ers en mkb’ers voor financiering van werkkapitaal. Ook kun je debiteurenbeheer uitbesteden. Handig als je het lastig vindt om je klant op betalingsbedrag aan te spreken.

Heb je een vraag over financiering of geldzaken? Neem gratis contact op met de KVK Financieringsdesk: 0800 10 14
Bert Wams

Als KVK-adviseur Financiering & Geldzaken ben ik gespecialiseerd in alternatieve, niet bancaire financiering: crowdfunding, business angels, bootstrapping, kredietunies en overheidsregelingen. Ik deel trends via blogs en social media.

InspiratiePage