Top 5

Personeelstekort: zo krijg en houd je geschikt personeel

Door krapte op de arbeidsmarkt is personeel vinden moeilijk. Daarnaast sluit het aanbod niet of onvoldoende aan op de vraag. Toch kun je als werkgever met creatieve oplossingen aan geschikt personeel komen. Zeven tips voor het oplossen van je personeelstekort.

Personeelstekort maakt je bedrijfsvoering lastig en remt de groei van je bedrijf. Vooral in de zorg-, schoonmaak- en supermarktbranche is er sprake van langdurig personeelstekort. In het eerste kwartaal van 2022 liep het aantal vacatures verder op: per 133 vacatures waren er 100 werklozen. Hoe zorg je als werkgever voor geschikt personeel?

1. Bied je eigen werknemers scholing aan

Voorzie je eigen personeel van nieuwe kennis of vaardigheden. Met bij- of omscholing zet je jouw huidige werknemers in voor ander werk binnen je bedrijf. Een oplossing voor medewerkers die tijd over hebben. Omscholing past ook bij medewerkers die nieuwe uitdagingen zoeken binnen het bedrijf. Je bindt ze daarmee aan je bedrijf. En wie weet vul je het ‘gat’ dat zij achterlaten makkelijker op door werkzoekenden op de arbeidsmarkt. Wijs werknemers op de scholingsmogelijkheden van het STAP-budget of maak samen een persoonlijk ontwikkelingsplan.

2. Werk flexibel en efficiënt

Een flexibele en efficiënte manier van werken zorgt ervoor dat je medewerknemers meer resultaat leveren. Dit levert tijdbesparing op waardoor je misschien voldoende hebt aan je huidige personeel. Zo schrapte hovenier Arjan Horstman 25 uur per week en krijgt hij zelfs meer werk gedaan. Tips voor flexibel en efficient werken:

  • Bied je parttime arbeidskrachten meer uren aan.
  • Zet in op flexibele werktijden en thuiswerken. Zo ontstaat meer ruimte voor de nodige werkzaamheden.
  • Check met welke werkzaamheden je kunt stoppen omdat ze geen direct resultaat opleveren of doel hebben.
  • Bekijk welke bedrijfsprocessen geschikt zijn voor digitalisering en automatisering.
  • Bedenk welke meetings niet bijdragen aan je doelstellingen en je dus kunt schrappen, of welke meetings minder tijd in beslag hoeven nemen.

3. Laat zien wat voor werkgever je bent

Bedrijven die zichzelf authentiek positioneren, werven en behouden makkelijker personeel, stelt uitzendbureau Randstad. Ook zorgt het dat je de juiste mensen aantrekt. Dit positioneren heet employer branding. Juist in onzekere situaties als een pandemie en bij personeelstekort is het investeren in personeel en employer branding belangrijk, stelt Randstad in hun onderzoeksrapport ‘Employer Branding 2021’. Vertel wat jou als werkgever uniek maakt en welke normen en waarden je hebt. Zo creëer je een voorkeurspositie bij (mogelijk) personeel.

  • Wees eerlijk, echt en oprecht. Zo luidt het advies uit het onderzoeksrapport Employer Branding 2021 van Randstad. Daarmee voorkom je dat personeel na indiensttreding vertrekt wanneer ze je als werkgever niet herkennen in het eerder geschetste beeld.
  • Luister naar je werknemer, is een ander advies uit het rapport. Weet waarom je werknemer voor je bedrijf (blijft) kiest en waar verbeterpunten liggen.
  • Deel je employer branding via je communicatiekanalen, zoals je website, social media en in vacatures.
  • Heb je een nieuw product, een nieuwe dienst, een bedrijfs- of personeelsjubileum of een goede-doelen-actie van je personeel? Schrijf een pakkend socialmediabericht of blog waaruit blijkt dat werken voor jouw bedrijf prettig is. Vermeld duidelijk dat je personeel zoekt in het bericht.
  • Nodig je netwerk, zoals klanten, leveranciers, zakelijke en privécontacten en mogelijke werknemers uit voor een laagdrempelig evenement, zoals een borrel. Koppel een wedstrijdonderdeel aan je evenement. Zit je in de ICT-branche of zoek je ICT-personeel? Organiseer bijvoorbeeld een hackathon en vraag developers om het ontwikkelen van een ICT-innovatie.
  • Laat geïnteresseerde mogelijke werknemers vrijblijvend een dagje meelopen in je bedrijf.

4. Besteed werk uit aan andere bedrijven

Besteed tijdelijk of structureel werk uit aan andere bedrijven die wel voldoende of geschikt personeel hebben. Soms heb je tijdelijk meer werk en dus meer mankracht nodig, bijvoorbeeld door seizoensgebonden werk. Of is het werk te specialistisch voor je eigen werknemers. Het kan zijn dat je weet dat een werkgever in zwaar weer zit, en van zijn personeel af wil. Dit zijn opties voor samenwerking en personeel uitlenen. Sta open voor werknemers uit andere branches die zich willen omscholen.

Samenwerken kan op verschillende manieren. Van tijdelijke inhuur tot structureel werk uitbesteden aan het mkb of grootbedrijf. Op het Digitaal Ondernemersplein staat een stappenplan met alles waar je aan moet denken als je werk uitbesteedt.

5. Geef nieuwe medewerkers omscholing

Meerdere werkgevers (56%) nemen werknemers aan die de gewenste werkervaring missen. Uit het UWV-werkgeversonderzoek blijkt dat 38% van de werkgevers kijkt naar relevante werkervaring en 41% naar de juiste diploma’s en certificaten. Dit als gevolg van de krapte op de arbeidsmarkt. Om toch geschikt personeel te krijgen, biedt 93% van de werkgevers nieuw personeel een leertraject op de werkvloer aan. Denk dus na over zij-instromers. Dit zijn mensen uit andere sectoren die wisselen van beroep. Of zet in op lager geschoold personeel dat je extra scholing geeft of leerbanen voor studenten.

6. Werf buitenlands personeel

Verbreed je zoekgebied en werf buitenlands personeel. Dit zorgt voor extra mogelijkheden. In principe moet je eerst werven binnen de Europese Economische Ruimte (EER) en Zwitserland. Let goed op dat er verschillende regels gelden, vooral als je personeel haalt uit landen buiten de EER. Toch kan personeel uit het buitenland aannemen een oplossing zijn voor je personeelstekort. Bekijk bijvoorbeeld of je personeel uit Oekraïne kunt aannemen.

Erkend referent

Wanneer je erkend referent bent of wordt, dan is het werven van buitenlands personeel makkelijker. Ook geldt de beperking dat je eerst in de EER en Zwitserland moet zoeken dan niet. De IND behandelt je aanvragen sneller en je hoeft minder bewijsstukken toe te sturen. Een aanvraag hiervoor geldt voor zowel het werven van personeel als doen van onderzoek.

De voorwaarden en aanvraagkosten voor erkend referent verschillen per situatie, waarbij de bedrijfsgrootte en het verblijfsdoel voor de gewenste werknemer onder andere bepalend zijn. Bekijk of je voldoet aan de voorwaarden, vul het aanvraagformulier in en betaal de aanvraagkosten. Vervolgens heeft de IND een wettelijke beslistermijn van 90 dagen.

7. Huur een zzp’er in

Overweeg het inhuren van een zelfstandige, oftewel een zzp’er. Een zzp’er heeft voldoende kennis voor het zelfstandig uitvoeren van opdrachten. Dit scheelt tijd voor inwerken. Ook verbreed je je zoekgebied van vast personeel naar tijdelijke inhuur.

Bij een succesvolle samenwerking kan je ervoor kiezen om van een overeenkomst van opdracht aansluitend een arbeidsovereenkomst te maken. Leg je vraag neer bij organisaties van zelfstandigen of bij brancheorganisaties. Voorkom schijnzelfstandigheid: vraag of de zzp’er meerdere opdrachtgevers heeft en sluit een modelovereenkomst.

Wil je meer tips over het aanpakken van je personeelstekort? Vind tips en praktijkvoorbeelden in de pagina Personeelstekort.
Esther Riphagen

Vanuit mijn kennis over marketing en personeel help ik je als KVK-adviseur verder. Bijvoorbeeld over het opzetten van een marktstrategie of hoe je een eerste werknemer werft. Volg mij op Instagram (@groeibaak) voor praktische tips over marketing en groei.

InspiratiePage
Marketing en personeel