Top 5

QR-codes inzetten, 5 kansen

QR-codes bieden extra gemak voor jou en je klanten. Maak bijvoorbeeld betalen eenvoudig met een QR-code op je factuur of kassabon. Of verklein de stap naar je webshop met een QR-code in een advertentie. QR-code expert Frans Hendrikx bespreekt 5 manieren waarop je QR-codes inzet.

“QR-codes bestaan al heel lang. Ze zijn nu weer erg populair. Niet alleen door contactloos ondernemen vanwege corona, maar ook omdat smartphones nu vaak standaard QR-codes kunnen scannen. En omdat we snel mobiel internet hebben”, zegt Frans Hendrikx, eigenaar van Omnisense Communicatie & Marketing en schrijver van het boek ‘QR-codes succesvol inzetten’. Hendrikx legt uit hoe je profiteert van QR-codes.

1. Betaal via QR-code

Mobiel betalen met een QR-code gaat contactloos, makkelijk en snel. “Tegenwoordig biedt elke bank de mogelijkheid om mobiel te betalen met een QR-code. Bijvoorbeeld via iDEAL. Een mobiele betaling werkt zo: je scant de QR-code en rondt de betaling af in de app van je bank”, vertelt Hendrikx. Bij Bagels & Beans betaal je op deze manier voor bijvoorbeeld je bagel en koffie. Een QR-code hoef je niet eerst op papier zoals een kassabon te printen. Je klant kan de code ook rechtstreeks van een betaalterminal of kassascherm scannen.

2. Onderneem contactloos

Een QR-code scannen voorkomt aanrakingen van bijvoorbeeld een menukaart in een restaurant. “Dat is prettig voor je gasten in deze coronacrisis. En je hoeft geen menukaarten meer te printen. In plaats van een papieren menukaart te bekijken, scant de klant nu een QR-code aan tafel en bekijkt de digitale menukaart op zijn smartphone.” Bij lunchroom De Belevenis in Veenendaal bijvoorbeeld bestel je zo je lunch. De bediening komt niet aan de tafel voor de bestelling. Dat is veilig voor het personeel en de gasten.

3. Vergroot je winkelbeleving

Ook in en om je winkel vergroot je het gemak voor je klant met QR-codes. “Met een QR-code in je etalage bijvoorbeeld, verwijs je naar je webshop. Als een klant buiten openingstijden langskomt, kan hij toch bij je winkelen”, vertelt Hendrikx.

In je winkel is beperkte ruimte om al je producten uit te stallen. “Laat bijvoorbeeld 10 tassen in je winkel zien. En laat klanten via een QR-code de overige tassen in je webshop zien, vergelijken of bestellen.” Of plaats een QR-code bij of op een specifiek product. De klant scant de code en vindt zo online extra productinformatie. Denk bijvoorbeeld aan een uitlegvideo bij een hometrainer, of een klusvideo over het leggen van laminaat bij een product in de bouwmarkt.

4. Marketingtool

“Een gebruikelijke toepassing van QR-codes is de koppeling tussen traditionele en online media. Ik bedoel dan bijvoorbeeld de link tussen een reclamefolder of brochure, en een online video of webshop.” Marketeers zijn de laatste jaren opnieuw enthousiast over de mogelijkheden met QR-codes. Hendrikx legt uit waarom: “Smartphones en het mobiele internet zijn beter dan vroeger en iedereen gebruikt het. Ook zijn websites nu beter te bekijken op smartphones. Consumenten scannen snel een QR-code en bezoeken bijvoorbeeld hierna eenvoudig je webshop op hun smartphone.”

“In de horeca bestaat marketing met een QR-code al langer. Bijvoorbeeld met een QR-code op een gepersonaliseerd bierviltje of onderlegger. De code verwijst dan naar de aanbieding van de week of laat gasten zien wat er in de directe omgeving te doen is.”

Hendrikx vindt QR-codes een onmisbare marketingtool voor bedrijven omdat het waarde toevoegt aan traditionele mediakanalen zoals een folder. “Een QR-code valt op en maakt mensen nieuwsgierig. Een QR-code scannen gaat snel en eenvoudig. Denk wel goed na over wat je wilt communiceren. Een QR-code die alleen verwijst naar een grappig filmpje op YouTube slaat misschien de plank compleet mis.”

5. Social media

Hendrikx raadt een QR-code als uitnodiging naar je social media kanalen aan. Met een QR-code vinden klanten je snel en eenvoudig online. Het scheelt hen zoeken naar jouw profiel op bijvoorbeeld Facebook, Instagram of Twitter. “Mensen komen door corona minder snel naar je winkel. Online contact met je klanten is belangrijker dan ooit. Wees aanwezig en vindbaar op zo veel mogelijk social media kanalen”, adviseert Hendrikx.

Een QR-code past bijna overal op. “Zeker op papier hoeft een QR-code tegenwoordig niet groter te zijn dan 1 vierkante centimeter. Overdrijf niet, maar gebruik QR-codes op zoveel mogelijk plaatsen. Denk aan briefpapier, enveloppen, visitekaartjes en pennen. Maak het eenvoudig om jou te volgen op social media.”

Zelf aan de slag met QR-codes? Lees hoe je zelf QR-codes maakt en ze veilig gebruikt.
Kelvin Klijnsma

Als KVK-adviseur volg ik de razendsnelle ontwikkelingen rond digitalisering en cybersecurity. Ik vertaal dit naar praktische tips om slimmer en veiliger te ondernemen. Deze tips deel ik via KVK.nl, e-books, nieuwsbrieven en social media.

InspiratiePage