Top 5

Zzp’er met stress, herken de signalen

  • Tips
  • Redactie KVK
  • Bijgewerkt 3 jan 2022
  • 4 min lezen
  • 1.3K
Uit onderzoek blijkt dat zzp’ers regelmatig stress ervaren. Dat is niet erg. Een bepaalde mate van stress zorgt er juist voor dat je goed kunt presteren. Als de stress teveel wordt kunnen je werk en gezondheid er onder lijden. Met soms een burn-out tot gevolg. Gelukkig is stress tegenwoordig geen taboe-onderwerp meer. Hoe herken je stress bij jezelf en wat kun je doen tegen werkstress? 7 tips.

Zzp’ers zijn over het algemeen tevredener over hun tijdsindeling dan werknemers. Ondernemen geeft je vrijheid. Je kunt meestal je eigen agenda bepalen en je zit niet vast aan een werkdag van 9 tot 5. Hierdoor kun je de werk- en privébalans voor jezelf aanhouden die het beste bij jou past. Maar soms lukt omgaan met stress je niet goed.

Je staat altijd aan

Je staat altijd voor je klanten klaar. Of je maakt lange dagen. Tijd is geld. Je wilt zorgen dat je opdrachten houdt, dus op een rustiger moment doe je aan acquisitie of bezoek je netwerkbijeenkomsten. Je checkt je e-mail en zet nog snel een berichtje op social media. Bij ondernemen horen ook taken zoals factureren en je administratie bijhouden. En als je thuis werkt, doe je dat privéklusje wel even tussendoor. Het werken houdt zo nooit op. Je staat dus eigenlijk altijd aan.

Financiële zorgen

Onzekerheid over je inkomsten op korte en lange termijn kan ook zorgen voor stress. Je doet alles zelf en bent verantwoordelijk voor je eigen inkomsten. Als het even wat minder gaat, voel je dat direct in je portemonnee. Je kunt druk voelen om voortdurend optimaal te presteren, je klanten tevreden te houden en te zorgen voor voldoende opdrachten.

Beter omgaan met stress

7 tips om grip te houden op stress.

1. Neem signalen serieus

Luister naar je lichaam. Een gezonde onderneming vraagt om een fitte ondernemer. Wanneer de stress te hoog wordt, merk je dit meestal doordat jouw lichaam je vertelt dat er een grens is. Je krijgt spanningsklachten zoals hoofdpijn, rugklachten, moeheid, geïrriteerd zijn en slecht slapen. Allemaal signalen die op stress kunnen wijzen.

2. Maak een planning

Met een planning bereid je je goed voor op een drukke periode. Houd het eenvoudig en gebruik een agenda, planbord of Excelsheet. Net wat bij jou past. Op deze manier houd je overzicht.

3. Stel prioriteiten

Houd zoveel mogelijk vaste werktijden aan. Maak lijstjes van de belangrijkste zaken die je vandaag of deze week moet doen. Niet alles is even belangrijk. Neem zelf de regie over jouw eigen tijd.

4. Zoek ontspanning

Neem korte pauzes tussendoor. Geef jezelf tijd om even los te komen van je werk. Kom in beweging, ga naar buiten. Koud of regenachtig weer hoeft je niet tegen te houden. Zo blijf je fit en zorg je voor een heldere geest. Vaak komen er tijdens een moment van ontspanning juist creatieve ideeën.

5. Wees soms onbereikbaar

Check niet voortdurend je e-mail, WhatsApp en social media. Begrens dit en spreek met jezelf tijden af waarop je dit doet. Het geluid van je telefoon kun je ook uitzetten. Als je met veel plezier werkt, zie je het niet altijd als werk. Doe daarom af en toe niks. Neem, zodra het wat rustiger is, een paar dagen vrij en gun jezelf een vakantie. Ook al vraagt het wat meer regelwerk.

6. Delegeer taken

Je hoeft niet alles zelf te doen. Een ander kan het net zo goed, of zelfs beter. Zoek hulp voor dingen die je veel energie kosten. Zakelijk, maar zeker ook privé. Laat je ramen lappen, je overhemden strijken en je tuin onderhouden. Dat kan al lucht geven en zo zit je er een beetje gezellig bij.

7. Praat erover

Blijf niet met je stressklachten rondlopen. Stress is heel normaal. Vrienden, familie en collega-zzp’ers kunnen je helpen oplossingen te vinden. Ga eens werken op een flexplek waar je anderen tegenkomt. Zo heb je afleiding, een klankbord en kun je af en toe met iemand lachen en relativeren. Als je het gevoel hebt dat je echt tegen een burn-out aanzit, zoek dan professionele hulp. Er zijn genoeg professionals die je kunnen helpen.

Aantal geregistreerde stresscoaches

 Groei aantal stresscoaches 1999-2019In 20 jaar tijd is het aantal stresscoaches vertienvoudigd (Bron: KVK).

Zwaar weer

Als je onderneming in zwaar weer belandt, kun je daar flink van wakker liggen. Je staat er niet allen voor. KVK biedt je een luisterend oor, deskundig advies of doorverwijzing. Lees hoe je weer grip krijgt op je zaak en hoe de adviseurs je verder helpen.

Ervaar je als ondernemer veel stress? Bespreek je stressvolle situatie met een KVK-adviseur. Bel 0800-21 17 voor een persoonlijk gesprek.
Redactie KVK
Redactie KVK

De KVK-redactie verzorgt en publiceert inspirerende informatieve artikelen voor ondernemers op KVK.nl, waaronder interviews en how to’s.

InspiratiePage
Starten