Cybersecurity

5 hardnekkige mythes over ransomware gekraakt

Een anonieme hacker die je netwerk binnendringt en je hele systeem blokkeert met ransomware. Een schrikbeeld voor jou als ondernemer. Het is niet alleen een eng idee dat iemand je digitale toegang kraakt. Een cybercrimineel loopt ook nog eens door je digitale zaak, en zet die brutaal op slot. Deze vorm van cybercrime dwingt steeds meer ondernemers te betalen, maar heeft voor velen iets ongrijpbaars. Wij kraken hier de 5 grootste mythes over ransomware.

1: Ik ben toevallig slachtoffer van een amateurhacker

Het beeld van de amateurhacker die vanuit zijn zolderkamertje als hobby lukraak toegangscodes kraakt, past niet bij ransomware. Internationale bendes specialiseren zich in het verzamelen van uitgelekte gebruikersnamen en wachtwoorden. Deze criminelen verhandelen deze gekraakte toegangscodes weer met andere bendes die vervolgens inbreken en digitale gijzelingen op touw zetten.

2: Hackers richten zich vooral op grote bedrijven

‘Bij mij als kleiner bedrijf valt niet zo veel te halen.’ Veel MKB-bedrijven hebben het idee dat ransomware of gijzelsoftware niet iets is dat hen zal raken. Uit cijfers van de politie blijkt dat niet te kloppen. Volgens een onderzoek van het Ponemon Institute was in 2019 meer dan de helft van de mkb-bedrijven in de Benelux slachtoffer van cybercriminaliteit. Ook kleinere bedrijven kunnen dus te maken krijgen met een aanval op hun netwerk.

3: Als ik losgeld betaal heb ik mijn data weer veilig terug

Vaak moeten slachtoffers van een ransomware-aanval betalen in cryptocurrency zoals bitcoins. Niet gemakkelijk om de rug recht te houden als een onbekende je digitaal gijzelt en je hele systeem op slot zet. Maar als je betaalt, ben je er niet zeker van dat de hacker jou met rust zal laten. De crimineel kan extra voorwaarden stellen of na een tijdje weer terugkomen. Advies van Fraudehelpdesk is, ondanks deze acute stress, om geen losgeld te betalen. Bovendien beloon je met betaling de criminele activiteiten, en zullen ze deze bij succes voortzetten.

4: Ik kan beter aan niemand vertellen dat ik slachtoffer ben

Slachtoffers van ransomware kunnen last hebben van een gevoel van schaamte. Je wilt liever niet aan anderen vertellen dat jouw systeem gekraakt is door een hacker die jou digitaal onder schot houdt. De crimineel maakt van dit gevoel gebruik en biedt jou persoonlijk ‘de enige oplossing’, als je maar snel losgeld betaalt. Bevrijd jezelf van dit beklemmende gevoel door deze situatie met anderen te delen. Er zijn naast je eigen IT-dienstverleners ook anderen waar je informatie en advies kan inwinnen. De Fraudehelpdesk adviseert gedupeerden van fraude en verwijst naar instanties die verder kunnen helpen. Als je slachtoffer bent van cybercrime, doe dan aangifte bij de politie.

5: Ik kan als kleine zelfstandige niks uitrichten tegen ransomware

Opsporingsdiensten en IT-bedrijven zoeken steeds naar methodes om nieuw ontdekte ransomware uit te schakelen. Ook al is je onderneming misschien klein, je bent niet weerloos als ransomware jouw systeem blokkeert. Lees Wat kun je doen tegen ransomware: 5 tips.

Beter is nog om te voorkómen in plaats van te genezen. Belangrijk zijn het up-to-date houden van je software en het consequent back-ups te maken. Lees hierover meer in cybersecurity: zo bescherm je je bedrijf.

Hoe zorg je dat je technische zaken goed op orde zijn? Bekijk het webinar ‘Een digitaal veilig bedrijf, hoe pak je dat aan?’.
Paul Geertman

KVK-adviseur die ondernemers helpt bij keuzes. Van het starten van een bedrijf tot internationaal zakendoen. Schrijft artikelen over veilig zakendoen. Deelt informatie over ondernemen, regelgeving en over kansen in een regio of branche.

InspiratiePage