Geld kwijt en niets ontvangen. Zo herken je een nepwebshop

Zie je online een mooie aanbieding voor je onderneming? Kijk uit, er zijn nepwebsites die je bijna niet van echt kunt onderscheiden. Met een paar checks herken je een valse website en voorkom je een nepaankoop.

Fraudehelpdesk meldde in juni 2022 toenemende fraude op naam van bekende webshops. En de Stichting Internet Domeinregistratie Nederland (SIDN) verwijdert jaarlijks duizenden nepwebshops op het Nederlandse internet. Bestel je bij een nepverkoper? Dan ontvang je geen product en ben je je geld kwijt.

Vijf checkvragen voor betrouwbaarheid

Twijfel je aan de betrouwbaarheid van een webshop? Kijk dan voor je bestelt of de webshop voorkomt op de lijst met onbetrouwbare handelaren van de politie. Staat het bedrijf hier niet bij? Stel dan de volgende vijf checkvragen.

1. Welke bedrijfsactiviteiten staan in het Handelsregister?

De kans is groot dat een oplichter heel andere producten verkoopt dan waarvoor die in het Handelsregister staat. Iemand verkoopt bijvoorbeeld populaire producten, zoals energiedrankjes of haardhout. Maar in het Handelsregister staat dat het bedrijf actief is in metaalbewerking. Vertrouw de aanbieder dan niet. Het kan een oplichter zijn die de bedrijfsnaam van iemand anders misbruikt.

2. Waar zit het bedrijf?

Lijkt het op de website een groot bedrijf met een eigen productiehal of opslagloods en staat in het Handelsregister bijvoorbeeld alleen het adres van een woning, dan klopt er iets niet. Alle adressen van een onderneming moeten in het Handelsregister staan, behalve de adressen van ondernemers met een eenmanszaak. Zij mogen sinds 2022 hun vestigingsadres door KVK laten afschermen.

Vertrouw je het bedrijf en wil je zakendoen? Neem contact op via de geregistreerde gegevens in het Handelsregister. Gebruik niet zomaar het telefoonnummer of e-mailadres dat op de website staat. Die gegevens kunnen van de oplichter zijn.

3. Is de website echt?

Controleer voor je zakendoet met de ScamCheck van SIDN of de website van een bestaand bedrijf is. Deze online tool laat zien of een .nl-website geregistreerd is bij KVK, het SSL-certificaat nog geldig is en of de website is gebruikt bij eerdere phishingaanvallen. SIDN geeft ook tips waarmee je ziet of een online verkoper betrouwbaar is.

Verkoopt het bedrijf aan consumenten? Dan moeten bijvoorbeeld het vestigingsadres, e-mailadres en het KVK-nummer op de website staan.

Oplichters gebruiken graag de naam van een bekende leverancier voor een nepwebsite. “Wees voorzichtig en kritisch als je voor het eerst een aankoop doet bij een website. Oplichters maken zelfs documenten, stempels en namen na, zoals valse keuringsrapporten, exportdocumenten of vrachtbrieven”, vertelt Jacob van der Vis, ondernemersadviseur bij KVK over fraude en cybercrime. “Ook als iemand die je kent de informatie aan je doorstuurt, moet je voorzichtig zijn. Die persoon kan samenwerken met de oplichter.”

Gaat het om een buitenlandse aanbieder? Check de bedrijfsgegevens via een buitenlands register.

4. Kun je veilig betalen?

Betaal alleen met veilige betaalsystemen zoals creditcard, iDEAL, PayPal en ‘achteraf betalen’. Maak nooit vooraf geld over via een bankoverschrijving aan een buitenlandse bank of aan een tussenpersoon. Margot Heesakker is teamleider bij Business.gov, de Engelstalige website over zakendoen in Nederland. Heesakker krijgt regelmatig vragen van buitenlandse ondernemers die online iets gekocht hebben in Nederland: ‘Kan ik deze website vertrouwen? Ik heb artikelen besteld en betaald. Nu hoor ik al een tijdje niets meer en de verkoper kan ik niet bereiken.’ Heesakkers helpt deze ondernemers bij het controleren van een verkoper door samen de vijf checkvragen te beantwoorden.

5. Wat zeggen anderen over dit bedrijf?

Reviews laten zien of eerdere klanten tevreden zijn. Ook een keurmerk geeft de betrouwbaarheid van een verkoper aan. Voorbeelden zijn Thuiswinkel Waarborg en Webshop Keurmerk. Heeft het bedrijf geen keurmerk, maar is het wel aangesloten bij een brancheorganisatie? Dan is het bedrijf bij andere bedrijven in de branche bekend. Op de website van de brancheorganisatie lees je waar bedrijven aan voldoen als ze lid zijn en welke zekerheid dit geeft voor klanten.

Twijfel je toch nog aan de betrouwbaarheid van het bedrijf? Zoek dan verder naar een andere leverancier.

Slachtoffer van een nepaankoop

Ben je opgelicht door een aanbieder met een valse website? Dan kun je een paar dingen doen:

  1. Vraag je geld terug via je bank.
  2. Lukt het niet via de bank? Als je weet wie de oplichter is, kun je aan deze persoon het geld terugvragen. Hiervoor vraag je juridische hulp bij bijvoorbeeld je rechtsbijstandverzekering.
  3. Meld de oplichting bij Fraudehelpdesk en doe aangifte bij de politie.