Telefonische aanbieding? Trap niet in acquisitiefraude

Eén op de tien bedrijven heeft in 2021 te maken gehad met acquisitiefraude, blijkt uit onderzoek van het ministerie van Economische Zaken en Klimaat. Hierbij benadert een marketingbureau je telefonisch of via e-mail voor bijvoorbeeld het plaatsen van advertenties in tijdschriften, bedrijfsgidsen of op websites. Het zijn advertenties of vermeldingen waar je voor betaalt maar die niet of nauwelijks vindbaar zijn. Hoe voorkom je dit en wat doe je als je misleid bent?

Bij acquisitiefraude, ook wel advertentiefraude genoemd, zorgen fraudeurs dat je, zonder dat je het zelf wil, ongemerkt akkoord gaat met een contract. Je zet bijvoorbeeld een handtekening onder een overzicht om je adresgegevens te controleren en blijkt vervolgens een overeenkomst getekend te hebben. Of je doet een mondelinge toezegging op iets dat een valse aanbieding blijkt. Voorbeelden zijn een aanbieding voor het onbeperkt gebruiken van CV-modellen of een abonnement op het gebruik van een website of App. Blijf alert en voorkom acquisitiefraude met deze vijf tips.

Agressieve verkoopmethoden

Acquisitiefraudeurs gebruiken agressieve verkoopmethoden. De volgende situaties komen vaak voor:

  • De aanbieder doet alsof je al een zakelijke relatie met elkaar hebt. Je hoeft ‘alleen even de bedrijfsgegevens te controleren’ in een e-mail en deze te bevestigen. Als je hierop ingaat, blijk je achteraf onbedoeld vast te zitten aan een overeenkomst.
  • De oplichter vraagt of je tegen betaling interesse hebt in verlenging van de gratis vermelding op de website van diens advertentiebureau. Wil je niet verlengen? ‘Onderteken dan snel de fax of e-mail.’ Via je handtekening blijk je akkoord te zijn gegaan met een overeenkomst die je geld kost.
  • Je wordt telefonisch benaderd met de vraag of je een ‘goededoelengids’ wil sponsoren voor een eenmalig laag tarief. Als je dit vervolgens mondeling toezegt blijk je vast te zitten aan een langlopend kostbaar abonnement.

Tegenprestatie

Volgens de wet is iets fraude wanneer de tegenprestatie niet of nauwelijks wordt geleverd. Vaak is het zo dat de tegenprestatie niet aan je verwachting voldoet. Maar als je het contract goed leest, blijkt dat de fraudeur eigenlijk precies gedaan heeft wat in de overeenkomst staat. Het is dan heel lastig om te bewijzen dat je toch bedrogen bent. De Wet oneerlijke handelspraktijken verbiedt agressieve en misleidende verkoopacties. Zonder toestemming vooraf mogen bedrijven andere bedrijven niet bellen voor een aanbieding. Sinds de Telecomwet van 1 juli 2021 geldt deze bescherming ook voor consumenten en voor persoonlijke rechtsvormen zoals eenmanszaak, vof en maatschap.

Vijf tips

Met deze vijf tips voorkom je dat je slachtoffer wordt van acquisitiefraude.

1. Ga niet zomaar akkoord

Ga tijdens een eerste ‘verkoopgesprek’ nooit akkoord met een aanbieding of opzegging. Sla een telefonische aanbieding altijd af. Doe geen mondelinge toezeggingen en laat het aanbod op papier zetten. Zo kun je vervolgens rustig bedenken of je eventueel akkoord gaat.

2. Let op waarvoor je tekent

Onderteken en retourneer nooit zomaar een fax, e-mail of brief. Let ook op wanneer je in een e-mail je gegevens moet bevestigen. Er kan in de kleine lettertjes staan dat je een contract aangaat.

3. Teken niet zonder schriftelijke bevestiging

Teken nooit voor een advertentieplaatsing als de verkoper je geen schriftelijke bevestiging wil geven van oplage, verspreidingsgebied en controleerbare doelgroep. Kijk ook of het marketingbureau algemene voorwaarden heeft en of daarin bedenk-, retour- of ontbindende voorwaarden zijn opgenomen.

4. Controleer de verkopende partij

Controleer na het eerste telefonische contact of het bedrijf dat een aanbod doet echt bestaat. Zoek de aanbieder op in het Handelsregister. Kijk daarnaast op internet wat de reputatie is van dit bedrijf. Zijn er bijvoorbeeld klachten over het bedrijf?

5. Wees alert op nepfacturen

Wees alert op een nepfactuur, ook wel spookfactuur genoemd. Ga in je administratie na of je eerder contact hebt gehad met de afzender van de factuur. Bekijk een factuur altijd goed, ook de kleine lettertjes.

Toch misleid, wat nu?

Ben je toch ingegaan op een valse aanbieding en ontvang je hiervan een factuur?

  • Betaal deze niet en laat de aanbieder schriftelijk weten waarom je niet betaalt. Je kunt de opname van het telefoongesprek opvragen bij de aanbieder om na te gaan hoe het gesprek verliep. De aanbieder moet bewijzen dat er sprake is van een overeenkomst.
  • Lees de algemene voorwaarden van het advertentiebureau goed door. Soms mag je de overeenkomst binnen enkele dagen alsnog annuleren.
  • Consumenten hebben bescherming door de wettelijke bedenktijd, ondernemers hebben dat niet. Misschien is het mogelijk de overeenkomst te laten vernietigen op grond van bedrog en/of dwaling. De overeenkomst kan ook ontbonden worden op grond van wanprestatie.
  • Laat je niet intimideren door incassobureaus, meestal werken deze samen met de malafide advertentiebureaus.
  • Het advertentiebureau kan naar de rechter stappen. Zorg dat je een goed schriftelijk verweer voert en een actieve houding aanneemt in de zaak. Laat je hierbij adviseren door een jurist.

Doe aangifte

Acquisitiefraude is strafbaar. Maak er melding van bij de Fraudehelpdesk en doe aangifte bij de politie.