Wetten en regels

Help! Mijn klant negeert de coronaregels

Je houdt je netjes aan het protocol en hebt duidelijk de regels gecommuniceerd naar je klanten. Maar wat doe je als je klanten zich niet houden aan de coronaregels? Zoals geen mondkapje dragen terwijl dat verplicht is of geen winkelmandje pakken, waardoor jouw telsysteem voor het aantal bezoekers niet werkt? Weet wie, wanneer verantwoordelijk is.

Je bent als ondernemer verantwoordelijk voor de orde en veiligheid in de zaak en het naleven van de gedragsregels. Wanneer je je willens en wetens niet aan de regels houdt kun je een boete krijgen. Bijvoorbeeld wanneer er te veel mensen in je zaak zijn en jij niet ingrijpt. Het is dus belangrijk dat jij je houdt aan de regels van Rijksoverheid en dat je het protocol van jouw branche volgt. En dat je klanten en personeel weten welke regels er in jouw zaak gelden. Spreek de klant op een respectvolle manier aan wanneer je een overtreding opmerkt.

De mondkapjesplicht is geregeld in de Tijdelijke Wet Maatregelen COVID-19. Deze wet ging op 1 december 2020 in.

De verantwoordelijkheid van je klant

De klant is zelf verantwoordelijk voor zijn of haar gedrag. Jij bent als winkelier binnen de wettelijke mondkapjesplicht niet bevoegd handhavend op te treden. Wel ben je verantwoordelijk voor de orde en veiligheid in je winkel. Ook moet je een actief deurbeleid voeren. Dit houdt onder andere in dat je consumenten vanaf 1 december 2020 moet wijzen op de mondkapjesplicht, bijvoorbeeld met een poster bij de ingang van je winkel. Je kunt consumenten die geen geldige reden hebben om geen mondkapje te dragen de toegang tot jouw winkel weigeren. Als ondernemer ben je de beheerder van het gebouw en mag je eigen regels doorvoeren.

De klant heeft zich te houden aan de landelijke regels die jij hebt vertaald naar de gedragsregels voor je bedrijf. In noodgevallen kun je een beroep doen op handhaving door de overheid. Handhavers kun je, net als bij winkeldiefstal, vragen om naar je zaak te komen. De politie of buitgewoon opsporingsambtenaar (boa) probeert de klant te kalmeren. Met als eerste doel minder agressie. Het is raadzaam om de nummers van handhavers op te slaan in je telefoon.

Zo voorkom je noodsituaties

  1. Communiceer duidelijk de regels van je bedrijf naar je personeel én klanten.
  2. Spreek de klant op een respectvolle manier aan wanneer je een overtreding opmerkt.
  3. Zet eventueel meer personeel in om de extra taken rondom corona te verdelen.
  4. Instrueer je personeel hoe ze klanten op de juiste manier kunnen aanspreken. Bied eventueel een training  aan.
  5. Schakel eventueel een beveiliger in voor jouw zaak.
  6. Raadpleeg je brancheorganisatie voor advies.

Handhaving politie en gemeente

Ondernemers moeten zich houden aan de landelijke maatregelen om verspreiding van het coronavirus tegen te gaan.

Sinds 1 december 2020 is de Tijdelijke Wet Maatregelen COVID-19 van kracht. De gemeente waar je bedrijf is gevestigd is verantwoordelijk voor de juiste uitvoering van geldende regels en de handhaving hiervan. De handhaver beoordeelt elke situatie apart. De politie of boa zal iemand die in overtreding is eerst aanspreken op zijn of haar verantwoordelijkheid. Als de overtreding niet stopt, dan kan de politie een boete uitschrijven.

Bezwaar maken?

Heb je toch een boete gekregen en wil je bezwaar maken? Dat kan bij CJIB. Kies de optie ‘andere boete’.

Je kunt met al je vragen over corona terecht bij het KVK Coronaloket.
Annelies den Breejen

Als KVK-adviseur deel ik actuele en praktische informatie over wetten en regels voor zzp’ers en het klein mkb. Mijn artikelen vind je op KVK.nl en in onze nieuwsbrieven.

InspiratiePage