Wetten en regels

Vermijd een dreigend conflict

Of het nu gaat om een leverancier die zijn afspraken niet nakomt, of om een meningsverschil met een medevennoot: als ondernemer heb je soms te maken met conflicten die op de loer liggen. Welke mogelijkheden heb je om lange juridische trajecten te vermijden?

Pak het goed aan en volg deze 4 stappen.

1. Maak een rationele afweging

Raakt het probleem jouw bedrijf in de kern en komt het voortbestaan in gevaar? Gaat het om veel geld? Of raakt het je vooral emotioneel, maar kun je wel verder met je bedrijf? Probeer een rationele afweging tussen de voors en tegens te maken en slaap een nachtje over de conclusie. Weet je zeker dat je er werk van wilt maken, bekijk dan de volgende stappen.

2. Zoek hulp en vraag advies

Je wilt geen langlopend juridisch traject, maar je weet nog niet of en hoe je dat kunt vermijden. Andrée Tankink, jurist en ondernemersadviseur bij KVK, vertelt: “Ik geef ondernemers in lastige situaties altijd het advies: check eerst wat je rechten en mogelijkheden zijn, zoek uit hoe je bijvoorbeeld bent verzekerd en vraag om advies.”

3. Ga het gesprek aan

Je weet nu welke mogelijkheden je achter de hand hebt. Met die kennis ga je eerst zelf het gesprek aan. Bepaal vooraf hoe belangrijk de ander voor jou is. De lange termijn relatie is waarschijnlijk belangrijker dan op korte termijn je gelijk halen. Niels van der Noll, mediator en eigenaar bij Pleitbezorger, zegt daarover: “Maak een afspraak met z’n tweeën, dus zonder anderen erbij. Een 1-op-1 gesprek zorgt voor evenwicht in het gesprek. Door elkaar echt te ontmoeten, zie je ook de non-verbale communicatie.”

Tips voor het gesprek:

  • Soms is het al winst om überhaupt tijd voor elkaar te maken en het gesprek aan te gaan. Maak een begin: willen we dit samen oplossen? De rest kan in een vervolgafspraak aan bod komen.
  • Wees open en eerlijk naar elkaar. Hebben we het over hetzelfde probleem, of is er eigenlijk iets anders aan de hand? Zijn we het eens over de feiten?
  • Luister goed naar wat de ander zegt. En luister tussen de regels door.
  • Kijk naar je eigen rol. Geef aan wat jij kunt doen om de situatie te verbeteren.
  • Houd het gesprek zakelijk. Probeer de inhoud van het persoonlijke te scheiden.
  • Zoek naar argumenten die in het belang zijn van de ander. Bijvoorbeeld: als je een deel van de huur betaalt, dan is dat meer dan niets.
  • Stel dat jullie er samen niet uit komen. Bepaal dan met elkaar of en hoeveel geld jullie willen steken in een oplossing.

Tankink vult aan: “Heel belangrijk: neem de tijd en de rust. Realiseer je dat een groot probleem niet in een kwartier op te lossen is.”

4. Schakel hulp in, bijvoorbeeld een mediator

Kom je er samen na een of meerdere gesprekken niet uit, schakel dan hulp in. Een van de mogelijkheden is het inschakelen van een gespreksbegeleider. Dat kan bijvoorbeeld door mediation. Hierbij lossen partijen samen hun conflicten op via bemiddeling van een onafhankelijke derde, de mediator.

Van der Noll vindt het belangrijk dat er ruimte is om je emoties te uiten. “Een onafhankelijk begeleider kan helpen dat te doen zonder dat het gesprek escaleert, zodat er daarna aandacht van partijen kan zijn voor het maken van zakelijke afspraken.”

Zodra je een oplossing gevonden hebt, kun je weer verder met je bedrijf. Blijf goed investeren in je relaties. Als het contact goed is, dan gaat praten over mogelijke toekomstige vraagstukken en problemen meestal makkelijker.

Is er geen oplossing gevonden? Dan kun je besluiten om alsnog een juridisch traject te starten, of meer specialistische hulp in te schakelen.

Heb je vragen over conflicten of andere kwesties die jouw onderneming raken? Bel het KVK adviesteam op 0800 2117.
Annelies den Breejen

Als KVK-adviseur deel ik actuele en praktische informatie over wetten en regels voor zzp’ers en het klein mkb. Mijn artikelen vind je op KVK.nl en in onze nieuwsbrieven.

InspiratiePage