Zzp'er of freelancer

Burenliefde in bedrijfsverzamel­gebouwen

Soms uit nood geboren om leegstand te voorkomen, vaker nog worden bedrijfsverzamelgebouwen ingezet als creatieve broedplaats. Ondernemers omringd door ondernemers. Welke kansen of beperkingen biedt zo’n dynamische omgeving?

Achter het Centraal Station van ‘s-Hertogenbosch vind je De Gruyter Fabriek. Een voormalig fabriekscomplex dat met zijn 35.000 m2 onderdak biedt aan ruim 185 bedrijven. Dagelijks werken er tussen de 900 en 1.000 mensen. Zo ook fotograaf Frank van Delft. Sinds 1999 werkt hij als zzp’er. Eerst vanuit huis, daarna vanuit bedrijfsverzamelgebouwen in Amsterdam, Utrecht en nu ‘s-Hertogenbosch. “Deuren staan hier vaak letterlijk open, waardoor je makkelijk bij elkaar binnenloopt en wat meekrijgt van elkaars werk.”

Geen momentopname

Het netwerk levert Van Delft ook concreet wat op: “Ik heb in m’n leven heel wat portfoliobezoekjes gedaan, en dat zorgde voor minder nieuwe klussen dan in een bedrijfsverzamelgebouw werken en een praatje maken met de buren. Doordat we elkaar hier in De Gruyter zowel in werksetting als bij een borrel zien, leren we elkaar op een natuurlijke manier kennen. Netwerken is hier geen momentopname. Ik kan me ook wel voorstellen dat wanneer je meer op jezelf gericht bent, een werkplek als deze wat minder prettig is.”

Eigen ecosysteem

Dat bedrijfsverzamelgebouwen er niet alleen zijn voor zzp’ers, blijkt wel uit het enthousiasme van Anke Abbenhuis-Swinkels. Ze werkt, samen met haar 5 collega’s van Swinkels Innovations, ook vanuit De Gruyter Fabriek. “Ondanks dat wij onderdeel zijn van Royal Swinkels Family Brewers, kozen we niet voor een plekje op het hoofdkantoor in Lieshout. We wilden bij consumenten, klanten, hogescholen en events in de buurt zitten. Hier hebben we een pand vol consumenten, die we regelmatig als testpanel inzetten. Willen we een klant spreken, dan staan we met 5 minuten in de binnenstad. Stagiaires vinden we gemakkelijk omdat we dicht bij Avans Hogeschool en de HAS zitten. En we schrijven ons vaak in voor events in de Brabanthallen, onze buren. Zo zitten we midden in ons eigen ecosysteem.”

Werk-privébalans

Volgens onderzoekers van TU/e zoeken zakelijke huurders steeds vaker naar kantoorruimte in bedrijfsverzamelgebouwen. Redenen hiervoor zijn de afnemende behoefte aan ruimte en de groeiende behoefte aan flexibiliteit, comfort en een hoger serviceniveau. Naast netwerkmogelijkheden, huren steeds meer zzp’ers een werkruimte in een bedrijfsverzamelgebouw vanwege de verbeterde balans tussen werk en privé en de toegang die ze krijgen tot verschillende voorzieningen en diensten.

Professionele uitstraling

De werk-privébalans was ook voor fotograaf Nick Dors aanleiding om zijn thuiswerkplek te verruilen voor een werkplek buitenshuis. “Thuis lag verleiding op de loer. Zeker wanneer ik met randzaken als administratie aan de slag moest.” In samenspraak met zijn broer – die inmiddels in het bedrijf was gestapt – verkoos hij een eigen bedrijfspand boven een bedrijfsverzamelgebouw. “Dit pand stond al even te huur, bood ruimte voor een eigen studio en we konden het helemaal naar onze hand zetten. Vooral dit laatste was een meerwaarde.

Omdat we grote producties doen voor grote klanten, vinden we een professionele uitstraling belangrijk. Ons logo staat prominent op de gevel en de ruimtes hebben we naar eigen smaak ingedeeld en ingericht.” Naast uitstraling ziet Dors ook praktische voordelen aan een eigen pand: “We draaien vaak muziek tijdens fotoshoots en ik neem onze hond regelmatig mee naar kantoor. Daarmee zijn we hier niemand tot last.”

Toch twijfelt hij of een ruimte binnen een bedrijfsverzamelgebouw op termijn een geschikt alternatief is. “Verschillende van onze klanten zitten in een bedrijfsverzamelgebouw, zodoende komen we er regelmatig. Vooral de dynamiek spreekt ons erg aan. Er moet gewoon nét een geschikte ruimte vrijkomen.”

Toch collega’s

Werken vanuit een bedrijfsverzamelgebouw kan op verschillende manieren. Zo verruilde Van Delft ruim 2 jaar geleden zijn eigen werkruimte voor een gedeelde werkplek. “Met zo’n 10 personen van verschillende bedrijven delen we nu een kantoorruimte, ‘The Bigger Office’. Een grafisch vormgever, marketing- en communicatiestrategen; allemaal anders, allemaal creatief. We sparren regelmatig en betrekken elkaar soms in projecten. Het voelt als collega’s.”

Kennis delen en netwerken

Voor Van Delft maakt De Gruyter Fabriek z’n slogan ‘De creatieve hotspot van Brabant’ dus waar. Volgens Rianne Appel-Meulenbroek, Assistant Professor Corporate Real Estate bij TU/e, is de functie van bedrijfsverzamelgebouwen dan ook veranderd. “In het verleden waren bedrijfsverzamelgebouwen gebouwen waarin gebruikers elkaar zo min mogelijk probeerden te storen. Nu zie je veel concepten die zich juist richten op kennis delen en netwerken. Vooral het ‘coworking’-kantoor is de laatste jaren in opkomst: een bedrijfsverzamelgebouw gericht op het creëren van een community, waar voorzieningen en diensten gericht zijn op het stimuleren van samenwerking en synergie tussen de huurders.”

Niks moet

Naast kennisdelen en netwerken heeft werken in een bedrijfsverzamelgebouw ook een sociaal aspect. Bij De Gruyter Fabriek gaat dit verder dan een maandelijkse borrel. De ondernemersvereniging organiseert bijvoorbeeld ‘Gruytergames’ en de barbecue gaat regelmatig aan. “Soms speciaal voor leden, soms voor iedereen”, vertelt Van Delft. “Je ziet er vaak dezelfde gezichten en dat is gezellig. Niks moet, dat maakt het juist leuk.”

Dat geldt ook voor de ‘Cool in the gang’-borrels, vindt Abbenhuis-Swinkels. “Gewoon een biertje, wijntje, chipje met wie wil uit onze gang. Er is niet veel nodig om erachter te komen of je wat voor elkaar kunt betekenen. Wij zitten hier nu 2,5 jaar en werken met verschillende bedrijven samen. Activiteiten als ‘Het geheim van De Gruyter’, waarbij 3 bedrijven in 20 minuten op een interactieve manier vertellen wat ze doen, helpen hierbij.”

Leasesysteem

Naast kruisbestuiving ziet Abbenhuis-Swinkels vooral de gedeelde faciliteiten als voordeel. “We delen een vergaderruimte en zaken als vaatwasser en printer. Het scheelt dat we dit soort dingen niet extra hoeven huren of kopen en we hebben geen omkijken naar het onderhoud. Dit geldt ook voor ons leasesysteem. Er staan hier altijd auto’s voor de deur die je eenvoudig kunt leasen via een app. Ideaal!”

Kent de werkplek dan geen nadelen? “Soms wel”, vindt Abbenhuis-Swinkels. “Als we compleet zijn is het wel eens lastig dat we hier werken vanuit 1 ruimte. Dan is het net te druk en je kunt hier nou eenmaal minder makkelijk even in een ander vertrek gaan zitten. Toch weegt dat voor ons niet op tegen de inspiratie die deze omgeving biedt.”

Samenwerking, pak het goed aan

Ondernemers die samenwerken delen kosten, halen grotere opdrachten binnen en leren veel van elkaar. Werken in een bedrijfsverzamelgebouw biedt je kansen om samenwerkingspartners te vinden. Je krijgt praktische informatie over samenwerken met andere ondernemers, met tips en praktijkvoorbeelden in het KVK Samen ondernemen e-book.

Overweeg je om je bedrijf in te schrijven bij een bedrijfsverzamelgebouw? Check dan wat hiervoor de regels zijn.
Rennie Vernooij

Als KVK-adviseur inspireer ik ondernemers over het vinden van klanten en personeel en de manier waarop je deze groepen aan je bedrijf bindt. Ik deel tips, achtergronden en ondernemersverhalen om het je makkelijker te maken.

InspiratiePage