De beste zzp’er van Nederland

Britt van Smeerdijk is eigenaar van het online videoproductiehuis Booming Productions. In april 2018 werd ze uitgeroepen tot Freelancer of the Year 2018. Tijd voor een gesprek. We spraken deze YouTube-channel manager op haar flexplek in A-Lab, een broedplaats voor nieuw talent in Amsterdam

Van Smeerdijk legt uit wat Booming Productions doet: "Mijn bedrijf speelt in op het veranderende kijkgedrag van de consument: meer on demand en online. Als een online productiehuis creëren en produceren we videocontent, managen we YouTube-kanalen en ontwikkelen we videostrategieën."

YouTube interessant platform

Ze vervolgt: "YouTube is een interessant platform voor bedrijven, waar met zelfgeproduceerde content een eigen zender wordt gevormd. De traditionele televisiezenders heb je zo helemaal niet meer nodig. Op dit moment gebruiken vooral jonge gebruikers YouTube. Maar de oudere doelgroep gaat ook zeker naar dit platform komen, net als bij Facebook. Die ontwikkeling maakt het voor bedrijven interessant om in YouTube te investeren."

'Video is niet de toekomst, video is nu'

Van Smeerdijk licht toe: "In 2017 was 70% van al het online verkeer video en dit groeit in 2018 waarschijnlijk tot boven de 80%. De huidige generatie groeit er mee op. Video blijft beter hangen dan tekst. Het komt beter over en je kunt mensen beter raken. Die uitspraak heb ik overigens overgenomen van Marcel Molenaar van LinkedIn."

Wat levert video een organisatie op?

"Ik heb inmiddels enkele grote partijen geholpen bij het opzetten van een YouTube-kanaal, zoals Cordaid. Je kunt uit hun video-statistieken echt een verbetering in het aantal abonnees zien. Daarbij worden Cordaid-medewerkers ook enthousiast over hun YouTube-kanaal en ontdekken ze nieuwe mogelijkheden", stelt Van Smeerdijk.

Wat maakt jou Freelancer of the Year?

Van Smeerdijk blijft zichzelf als ondernemer ontwikkelen: "Afwachten is niet aan mij besteed en het werkt in mijn ogen vaak ook niet. Als je wat wil, dan moet je daar zelf actie voor ondernemen en soms een beetje brutaal zijn. Ik lees en leer nog heel veel bij! Ik ben er nog lang niet, ga nog steeds op mijn bek. Het is mijn instelling als ondernemer waarmee ik me onderscheid."

Wat brengt het winnen je?

Van Smeerdijk vertelt over haar deelname: "Mijn vriend zag mogelijkheden en gaf me op. Ik verwachtte niets. Je staat daar met ruim 100 finalisten. Dan verwacht je echt niet dat je wint. Toen dat toch gebeurde, was dat zo bizar. Dat je dan in zo’n MINI naar buiten rijdt. Ik heb echt een week in een bubbel geleefd."

"De prijs levert mij meer bekendheid op", merkt van Smeerdijk. "Maar niets gaat vanzelf. Ik heb na het winnen alle juryleden en sponsoren van het evenement persoonlijk een bedankberichtje gestuurd via LinkedIn. De titel geeft kansen: je komt makkelijker binnen bij bedrijven."

Waar sta je over 5 jaar?

Over haar toekomstplannen vertelt Van Smeerdijk: "Ik huur nu al vrijwel altijd mensen in, maar over 5 jaar wil ik een vast team om me heen zodat ik meer klanten tegelijk kan bedienen. Ik wil mijn huidige omvang vertienvoudigen. Dat team moet net zo gedreven zijn als ikzelf. Inderdaad een risico, maar dat is het hele ondernemen natuurlijk!"

Wat ga jij deze zomer doen?

"Ik ben net terug van een vakantie op Rhodos. De zomer werk ik door aan enkele grote klussen; het is booming business. Aan het eind van het jaar wil ik een maand op vakantie. Maar het zou ook zomaar kunnen dat ik dit uitstel naar januari, wat voor mij altijd een rustige maand is", overweegt Van Smeerdijk.

Zelfstandig ondernemerschap

"Ik startte blanco en heel positief, zag nergens tegenop. Bovendien geloofde ik in mijn product. Ik had mezelf verboden in te gaan op negatieve gedachten. Ik geloof namelijk heel erg dat je met je gedachten dingen kan sturen en ik wilde mezelf niet de verkeerde kant op denken. Als een soort mantra bleef ik herhalen dat het mij ging lukken en dat heeft z’n vruchten afgeworpen", ervaart Van Smeerdijk.

Ze vervolgt: "Starten als zzp’er confronteert je met jezelf. Jij alleen moet het doen en jij bent ook degene die het fout doet. Het is dan best lastig om jezelf gemotiveerd te houden. Zeker na een of enkele afwijzingen."

Jouw tip voor zzp’ers?

"Ga bij een opdracht niet te snel akkoord. Vooral als je begint, moet je je uurtarief goed bepalen. Als iemand jou écht wil hebben, wil hij best betalen. Doe geen concessies op je uurtarief. Dan verpest je de markt en daar maken bedrijven gebruik van."

Britt's vlog van uitreiking FOTY Award 2018

And the winner is....

Zorg voor een goed uurtarief

Bepaal je uurtariefCheck de tips in het Geldboek voor ondernemers
InfoPage