"Goed zijn in je vak is niet meer voldoende"

Hoe kun je als zzp’er succesvol zijn voor je klanten, je bedrijf en jezelf. We vroegen het Frank Kwakman, zelfstandig ondernemer en expert op het gebied van ondernemerschap en innovatie. Kwakman schreef het boek ‘Ik maak het verschil’ met daarin zeven strategieën die je helpen om succesvol te zijn. In dit interview gaan we in op een aantal van deze strategieën.

Even vooraf: dit zijn de zeven strategieën volgens Kwakman.

  • Ik heb een persoonlijke missie
  • Ik beschik over een uniek aanbod
  • Ik durf nieuwe klanten te benaderen
  • Ik verdiep de relatie met bestaande klanten
  • Ik maak deel uit van een community
  • Ik ben proactief met mijn business bezig
  • Ik houd mijn lichaam en geest vitaal

Voor wie zijn uw zeven strategieën precies bedoeld?

“De thema’s zijn relevant voor heel veel zzp'ers omdat zij het verschil moeten maken in de markt. Er zijn nu één miljoen zzp'ers in Nederland en dat aantal zal groeien naar 1,5 miljoen. Zzp'ers dealen met dezelfde vraagstukken als zelfstandige professionals (zp’ers) en kenniswerkers die klantcontact hebben. Mijn favoriete drieslag is ondernemerschap-innovatie-digitalisering. Deze onderwerpen komen ook terug in mijn colleges aan universiteiten en hogescholen. Ik ben zelf ondernemer en werk veel met de doelgroep ondernemers”.

U onderscheidt in de strategie ‘Ik durf nieuwe klanten te benaderen’ drie grote veranderingen die het speelveld bepalen. Kunt u dit toelichten?

  • “Als eerste hebben we te maken met een business-transformatie. In allerlei sectoren verandert de manier waarop er geld wordt verdiend. Denk aan de zorg die nu heel anders is georganiseerd dan vijf jaar geleden of denk aan de detailhandel waarin online verkoop niet meer is weg te denken.
  • De tweede verandering is de digitale transformatie. Hiermee bedoel ik de toepassing van ICT om de relatie met klanten te intensiveren en personaliseren.
  • Als derde verandering noem ik de emotionele transformatie. Veel bedrijven willen op een andere manier relaties onderhouden met hun klanten. In plaats van doelgroepen zie ik een verschuiving naar ‘volggroepen’. Klanten willen graag ergens bij horen en als bedrijf wil je een langdurige relatie aangaan met je klant. Je wilt verbinding maken.

Deze drie transformaties zijn met elkaar verstrengeld. Voor de zzp'er is het belangrijk dat hij deze drie transformaties herkent bij zijn klantgroepen. De zzp'er kan vervolgens een uniek aanbod doen aan klanten en speelt op deze manier een rol van betekenis.”

Zijn alle zeven strategieën even belangrijk?

“Voor de zzp'er geldt: kijk waar je meters moet gaan maken. Leg jezelf langs de meetlat en bepaal zelf welke strategie voor jou het meest belangrijk is. Doe dit in relatie tot wat bij jouw klantgroep speelt. Om een voorbeeld te noemen, als je diensten aanbiedt voor de detailhandel dan móet je scoren op digitalisering. Wat ik verder belangrijk vind te melden, is dat vitaliteit (strategie 7) en hoe je zelf in het leven staat (strategie 1) aan de basis staan van een succesvol bedrijf. Proactief met je business bezig zijn (strategie 6) is een kernstrategie. Zorg dat je beweeglijk bent en je jezelf aan kunt passen aan veranderende omstandigheden. Hieruit blijkt wel dat goed zijn in je vak niet voldoende is om in deze markt het verschil te maken. Naast je vakgebied zal je aan de slag moeten gaan met de strategieën om succesvol te worden en te blijven. En natuurlijk kun je niet op alles 100% scoren. Ik ben zelf groot voorstander van het inzetten van je talenten. Daar krijg je namelijk energie van. Zorg ervoor dat je hulp inschakelt voor de dingen waar je niet goed in bent.”

U bent zelf ondernemer. Welke strategie vindt u persoonlijk het lastigst?

“Vitaliteit is een groot aandachtspunt voor mezelf. Dit punt gaat mij aan het hart. Ook in mijn coachingspraktijk merk ik dat dit een lastig punt is voor veel zelfstandige professionals. Het is belangrijk om goed na te denken over je eigen inzetbaarheid. Je moet hier discipline voor hebben. Daarom is mijn tip aan zzp'ers: doe het werk 4 dagen in de week en plan 1 dag in de week in voor je gezondheid plus het onderhouden/uitbreiden van je netwerk en het binnenhalen van nieuwe opdrachten.”

Tot slot, is er nog iets dat u graag tegen zzp’ers wilt zeggen?

“Ja, ik vind het belangrijk om hier personal branding te noemen. Als je de zeven strategieën voor jezelf hebt doorgenomen dan komt vervolgens de vraag ‘hoe communiceer ik mijn product of dienst naar de markt’. Je kunt dit als volgt aanpakken:

  • Stap 1 - Maak een keuze voor je doelgroep (sector/vakgebied);
  • Stap 2 - Bepaal wat de thema’s zijn die er spelen in de business;
  • Stap 3 - Vertel hoe jij als zzp'er kan helpen bij het oplossen van deze thema’s.

Het gaat eigenlijk om het vraagstuk: ‘hoe word ik mijn eigen categorie in het schap?’ Hiermee bedoel ik dat je een geheel eigen plekje moet zoeken waar klanten je weten te vinden. Je wilt niet onder een bestaande categorie vallen.”

Heeft deze informatie je geholpen?