
Het HKZ-keurmerk is persoonsgebonden en bedoeld voor alle zelfstandige verpleegkundigen, (kraam)verzorgenden en begeleiders in de langdurige zorg. Met dit nieuwe keurmerk voldoe je als zelfstandige in de zorg aan alle eisen van de wet. Het geeft jouw opdrachtgevers de zekerheid dat je volgens de eisen en regels werkt.
Zzp'ers in de zorg zijn niet verplicht het HKZ-keurmerk te voeren.
Wat is het HKZ-keurmerk?
Met het HKZ-keurmerk tonen zelfstandige zorgprofessionals aan dat zij staan voor kwaliteit. Het keurmerk is persoonsgebonden, onafhankelijk en heeft een geldigheid van 3 jaar. Het houdt rekening met:
- eisen van ondernemerschap.
- kwaliteit van zorg- en dienstverlening.
- wetgeving waaraan zzp’ers in zorg en welzijn moeten voldoen. Het keurmerk is gebaseerd op de eisen en regelgeving van de Wet Kwaliteit, Klachten en Geschillen Zorg (Wkkgz).
Planning en certificering
In het najaar van 2018 is voor dit keurmerk een ICT-platform ontwikkeld. Of een zzp’er in aanmerking komt voor het keurmerk wordt beoordeeld door de certificerende instellingen Dekra en DNV GL. Vanaf 2019 is het keurmerk te verkrijgen. In het HKZ-register voor zzp’ers in zorg en welzijn op deze site, worden de zzp’ers met keurmerk opgenomen.
HKZ-keurmerk halen, hoe doe je dit?
Stap 1
Bereid je voor en lees de HKZ-norm.
Stap 2
Op deze website vraag je het keurmerk aan. Meld je aan en lever de benodigde documenten in. Daarna volgt een interview met de certificerende instantie.