‘Een succesvol bedrijf is als een gokmachine die maar blijft geven’

‘Een boot is een gat in het water waar je geld in gooit. Zorg dat je vrienden hebt met een bootje.’ Roman van Woerden (48) en Sammie van Dorp (35) spreken uit ervaring. Met hun bedrijf HoosJeBootje lichten, hozen en onderhouden ze boten in de Amsterdamse grachten. Waar het begon als hobby, hebben ze nu een goedlopend bedrijf en hozen ze in piekperiodes wel 15 boten per dag. Hun tip: ‘Alles wat je niet kunt of waar je geen zin in hebt: meteen uitbesteden.’

Foto's: Yvette Wolterinck, Eyescream Photography

Foto's: Yvette Wolterinck, Eyescream Photography

Echte Amsterdammers zijn het, de mannen van HoosJeBootje. Pragmatisch en goudeerlijk. Ze zijgen neer in een café vlakbij hun nieuwe werkplaats in het centrum van de stad. Op tafel: thee. ‘Nee, ik drink nauwelijks meer’, zegt Van Woerden. ‘Toen we in 2004 van start gingen hoosden we alleen op zondag. Ik werkte de hele week op de optiebeurs, onder de tl-buizen, en vond het heerlijk om op zondag de hele dag buiten bezig te zijn. De eerste jaren kwam na afloop steevast het bier op tafel. Moe en rozig hingen we dan zondagavond in het café. Dat waren mooie tijden.’

Starten op Marktplaats

Van Woerden, een van de oprichters, zag het gat in de markt toen hij zelf veroordeeld was tot hozen. ‘Ik en mijn latere zakenpartner Sander de Block voeren af en toe met zijn boot en namen het hozen in toerbeurten op ons. Op een avond in het café vroegen we ons af of er nu echt geen student was die dit voor ons kon doen.  Nee dus. Toen zijn we zelf maar begonnen. We kochten via Marktplaats een oude hoosboot, een waterpompje en tien spanbanden. Voor € 4.500,- waren we klaar. We plaatsten een advertentie, ook op Marktplaats, en de aanvragen kwamen binnen. HoosJeBootje liep.’

Spartelen

Van Dorp werkte jarenlang als zzp’er voor HoosJeBootje en is sinds vier jaar mede-eigenaar. Hij ziet veel mensen met goede ondernemers ideeën, maar denk dat het stokt in de uitvoering. ‘Vaak hebben mensen een mooi plan, maar willen ze eerst helemaal uitdenken hoe ze het gaan uitvoeren. Maar dat kun je niet altijd weten. Je moet gewoon beginnen. Ga informatie verzamelen. Vertel mensen over je idee. Die geven je feedback, of vertellen met wie je eens moet gaan praten. Zo kom je verder.’

‘Natuurlijk  was het lastig om fulltime voor het ondernemerschap te kiezen’, vertelt Van Woerden.  ‘Maar toen ik op de beurs met een stropdas om achter zes  computerschermen moest gaan zitten, wist ik dat ik weg moest. Ik heb gesparteld als een schildpadje op z’n rug- ik had een gezin en een hypotheek- maar ik wist dat ik in beweging moest blijven. De bank wacht niet.’
‘Precies. Kom in actie’, beaamt Van Dorp.

Niet opnieuw het wiel uitvinden

Belangrijkste uitgangspunt voor Van Woerden: doen waar je goed in bent.  ‘Alles wat je niet goed kunt of waar je geen zin in hebt: inkopen of uitbesteden. Probeer niet het wiel opnieuw uit te vinden, dat hebben anderen allang voor je gedaan.’
Ook wat betreft de administratie is hij duidelijk: koop een prikker voor je bonnetjes en doe verder alles online. ‘We kwamen er al snel achter dat het hebben van een goede backoffice heel belangrijk is. We hebben het hele proces laten bouwen: van offerte naar factuur naar betaling, naar herinnering, naar aanmaning. Het was 2004, al die handige pakketjes van tegenwoordig  waren er toen nog niet. Het nam zoveel werkdruk weg. Zorg dat dat soort dingen je geen tijd en ergernis kost.’

‘Het is ook gewoon heel hard werken, hoor’, verduidelijkt hij. ‘Ik heb ook een tweede bedrijf, IJs2Go. 2015 was een ontzettend druk jaar, ik werkte soms wel 450 uur per maand. Maar een succesvol bedrijf is nu eenmaal verslavend. Als het werkt, is het een gokmachine die maar blijft geven.’

Schijnveiligheid

September, januari en februari zijn traditioneel de drukste maanden. ‘In augustus valt de meeste regen’, verklaart Van Dorp. ‘Mensen zijn dan met vakantie. Als ze thuiskomen zien ze dat hun boot gezonken is.’ Simpelweg een zeil over je boot spannen is volgens Van Dorp geen oplossing. ‘Een schijnveiligheid. Er hoeft maar een kraai op te gaan zitten en er komt een deukje in waar het water in gaat staan. Dan sijpelt het aan de zijkanten naar binnen. We raden altijd aan zo min mogelijk in de boot te leggen, alleen een emmer. In januari en februari zijn vorst en sneeuw de boosdoeners.’

Een redelijke prijs

Er kwam steeds meer vraag naar onderhoud. ‘Het liggeld werd verhoogd’, legt Van Dorp uit, ‘waardoor de slechtste bootjes verdwenen. Mensen gingen beter voor hun boot zorgen. Bootjes willen tussen oktober en april nu eenmaal graag naar binnen.’
‘Eigenaren willen dat er voor een normaal tarief iemand aan hun boot klust’, vult Van Woerden aan. ‘Ze willen hem ook tegen een redelijke prijs kunnen stallen. Daar spelen wij op in. We zijn de goedkoopste: als de gemeente het doet ben je minimaal het dubbele kwijt. Ze sturen nu soms zelfs klanten naar ons door.’
Van Dorp: ‘Een bootje hebben is sexy, maar het vraagt zoveel onderhoud. In feite is een boot een gat in het water waar je geld in gooit. Zorg dat je vrienden hebt met een bootje.’

Beursbengel

Het omvangrijke netwerk van de mannen is van grote waarde. De gunfactor is hoog. ‘Concurrenten? Het zijn eigenlijk vooral collega’s’, zegt Van Woerden.  ‘Die insteek moet je ook hebben. Gun elkaar iets. We zijn begonnen als hobby, er hing niks vanaf. Waarom moest ik grof geld verdienen aan het bootje van iemand anders? Ik was een beursbengel, dat was helemaal niet nodig. Ik vond het gewoon leuk.’

Gevecht

De sympathieke insteek en pragmatische aanpak had een keerzijde. Een jaar geleden werd een boot gestolen die bij HoosJeBootje gestald was. Een claim volgde. ‘De verzekering dekt het niet’, vertelt Van Woerden. ‘We hadden geen rechtsbijstandsverzekering. En we hadden onze algemene voorwaarden niet meegestuurd. Het is een gevecht rond de kleine lettertjes, met iemand die ik al 23 jaar ken. Nu kan ik mezelf wel voor m’n kop slaan. Zet ál je afspraken op e-mail. Alles.’
‘We overleven het, maar het gaat wel pijn doen’, zegt hij. ‘Alleen de advocaatkosten doen al pijn. Het is dik leergeld dat we hier moeten afrekenen.’

Grachtencatering

Het plezier is niet verdwenen. Van Dorp: ‘We willen mensen blij maken. Mensen hebben een bootje voor de lol, daar willen ze geen problemen mee.’ De heren zijn dan ook weer bezig met de volgende stap: grachtencatering. Van Woerden: ‘Ook hier beginnen we gewoon weer klein. Bier, wijn fris, chips. Als mensen meer willen, dan zien we dat dan wel weer. Alles voor een redelijke prijs. De mensen komen wel, onze ligging is uitstekend. Massa is kassa. Zo simpel is het.’


Lees ook de verhalen van andere ondernemers


'Werk nooit gratis, je maakt de markt kapot'
Bakmeisje Saakje Visser heeft nu een goedlopend bedrijf, maar werd door schade en schande wijs