Netwerken: U kunt maar beter duidelijk zijn

Ondernemers die succesvol zijn, hebben vaak een groot netwerk. En als zzp’er weet je dat een sterk netwerk je veel mooie opdrachten kan bezorgen. Maar, hoe bouw je zo'n netwerk op? Het kost veel tijd om allerlei netwerkborrels en clubs te bezoeken en vaak levert het niet direct nieuwe klanten op. Superbrainstormer Erik Peekel gaf tijdens het event ‘Succesvol ZZP'en’ van de KvK op 12 december 2016 tips aan de deelnemers. Lees hier wat volgens hem de essentie is van netwerken.
Erik Peekel
Erik Peekel

Helder en herkenbaar

Iedere ondernemer snapt dat je vindbaar moet zijn op internet. Maar het is minstens zo belangrijk dat je bouwt aan een netwerk. Dat netwerk bestaat uit relevante contacten, die begrijpen wat jij als zzp'er goed kunt. Als het moment daar is zullen de mensen in jouw netwerk klant bij je worden of een ander naar je doorverwijzen. Voorwaarde is dat de mensen die je spreekt, snappen wat je doet. Kies waarover je vertelt,  wees specifiek, ga in op jouw kracht en gebruik vooral een praktijkvoorbeeld. Dat blijft beter hangen.

De uitdaging: vreemden aanspreken

Maar hoe dan? Want we weten allemaal dat het uiteindelijk toch een uitdaging is om vreemden aan te spreken en te kijken of er een match is. Voor je het weet praat je over koetjes en kalfjes, terwijl het je veel tijd kost. Peekel: “Vooral in netwerkclubs blijf je snel steken bij degenen die je al kent. Dit voelt veilig, maar in veel gevallen ben je elkaars tijd aan het verdoen. Maak er een gewoonte van om direct op een onbekende af te stappen en kennis te maken. Natuurlijk weet je vooraf niet wat je aan elkaar hebt, maar als je niet direct zaken met elkaar kunt doen, dan kun je elkaar vaak wel verder helpen. Bijvoorbeeld doordat je de ander in contact brengt met een relevant contact uit jouw netwerk.”

Elkaars tijd verdoen

"In een ander geval kun je niet direct elkaars klant worden, maar kun je juist een beroep op elkaar doen als aanvulling op je eigen dienstverlening. Denk bijvoorbeeld aan een vormgeefster, die een webbouwer inschakelt voor een website voor haar klanten. En zodra je er achter bent dat er echt geen match is, dan kun je het gesprek gewoon beëindigen. Dat doen succesvolle netwerkers met een vriendelijke handdruk: 'Leuk om je te ontmoeten, fijne avond!' Je hoeft dus niet met smoezen aan te komen als 'Ik moet even naar de wc, tot zo!' Een netwerkevent is er voor business. Het is onbeleefder om iemands tijd te verdoen, terwijl je allebei weet dat je er geen gevolg aan kunt geven. Ook hier, wees duidelijk en je zult herinnerd worden.”

Onthouden worden

Kies dus jouw kracht en zorg ervoor dat anderen jouw verhaal onthouden. Veel zzp'ers houden het liever heel breed, uit angst dat zij anders opdrachten mislopen. Peekel geeft aan: “Wanneer je iemand ontmoet die zegt dat hij alles kan, dan heb je moeite om dat te geloven en moeite om dat te onthouden. In je pitch kun je het beste vertellen over een project dat jou veel voldoening gaf. Mensen kunnen dat beter onthouden dan een abstract verhaal en ze zullen eerder aan je denken en naar je doorverwijzen. Natuurlijk betekent het niet dat je een ander soort opdrachten dan niet meer kunt aannemen. Het betekent wel dat je vaker gevraagd zult worden voor het soort werk dat je het allerliefste doet.”

Meer weten over netwerken?

Alles over netwerken
'Netwerken is een krachtig instrument'

Heeft deze informatie je geholpen?