Wat is online identiteit?
Bij online identiteit gaat het om informatie die online over jou te vinden is en over jouw online gedrag. Denk aan je (bedrijfs)website, vlogs, blogs, het posten van en reageren op berichten via social media zoals Facebook, LinkedIn, Twitter en Instagram. Dit alles draagt bij aan het (online) beeld dat anderen en dus ook jouw - potentiële - klanten van je vormen.
Een potentiële opdrachtgever zal jouw LinkedIn profiel bekijken. Gebruik je profiel dan ook om je te onderscheiden van collega-zzp'ers. Zorg voor een up-to-date profiel. Benoem hierin ook vrijwilligerswerk. En laat een goede klant een aanbeveling schrijven.
Bedrijfswebsite
Met een bedrijfswebsite presenteer je jouw onderneming online. Laat weten wat je doet en wat je voor anderen kunt betekenen. Plaats een portfolio van werkzaamheden of vul je site aan met een persoonlijke blog of vlog over je activiteiten. Voeg aanbevelingen van tevreden klanten toe.
Gebruik van social media
LinkedIn, Facebook, Twitter, Instagram, het zijn social media die veel worden gebruikt. De scheidslijn tussen privé en zakelijk gebruik van social media is dun. Zeker als je als zzp'er werkt en je je bedrijf bént. Realiseer je dit als je social media gebruikt. Eén ongelukkig priviébericht kan je zakelijke reputatie schaden. Hoe blijf je up-to-date met je social media?
Online tips
- Wees consequent in taalgebruik en inhoud.
- Plaats alleen wat bij je past.
- Vraag anderen om een aanbeveling te schrijven.
- Blijf in beeld door het regelmatig gebruik van social media, vlogs of blogs.
- Zorg regelmatig voor updates en berichten.
Google jezelf af en toe
Probeer zo nodig ongewenste berichten over jezelf te laten verwijderen. Als zzp'er ben je tenslotte persoon, onderneming en merk in één. Pak je online identiteit goed aan. Hierdoor vergroot je je kans op opdrachten.