ZZP

Personal branding, jij bent jouw merk

  • Stappenplan
  • Bijgewerkt 2 mei 2019
  • 4 min lezen
Wat doet een potentiële opdrachtgever of nieuwe relatie voordat hij met je in zee gaat? Hij zoekt eerst op internet naar informatie over jou en je bedrijf. Wat komt hij tegen? Jouw online identiteit. Past deze informatie wel bij wat je wilt uitstralen?

Jouw online identiteit wordt gevormd door alles wat via internet over jou te vinden is. Informatie die je zelf hebt achtergelaten, zoals via social media. En die anderen over jou delen, zonder dat je je hiervan bewust bent. Je kunt heel bewust omgaan met alle informatie die over jou op internet staat. Dit doe je met personal branding. Wat is dit precies? En hoe zet je dit positief in voor jezelf?

Jouw persoonlijke merk

Je identiteit staat voor een groot deel online. Dat is jouw merk, jouw brand. Of je dit nu wilt of niet. Andere mensen vormen zich op basis van jouw online identiteit een oordeel. Als je wilt opvallen tussen de 1,2 miljoen zzp’ers die Nederland telt is het nodig om jezelf te onderscheiden van de rest. Dit kun je doen door jezelf heel bewust als een persoonlijk merk neer te zetten. Daarbij hoort het nadenken over hoe je jezelf precies wilt presenteren. En welke handelsnaam of pitch bij jou past. Al deze uitingen dragen bij aan jouw ‘personal brand’, je persoonlijke merk.

Jouw personal brand omschrijft wat jou en jouw bedrijf uniek maakt. Je laat hiermee je kwaliteiten, passies en ambities zien. Niet alleen als mooie verpakking, ook echt en authentiek. Je zet jezelf als unieke persoon 'in de markt'. Als jij vervolgens helder uitdraagt wie jij bent en waar jij goed in bent, weten mensen waar ze jou voor kunnen vragen. En waarvoor niet.

Voordelen van personal branding

Personal branding heeft een aantal voordelen.

  • Je onderscheidt je van de rest.
  • Je trekt de juiste klanten en opdrachtgevers aan.
  • Je positioneert je als expert binnen je vakgebied.
  • Je laat zien waar je voor staat.
  • Je vergroot de kans dat anderen zich jou herinneren.

Hoe zet je jouw merk neer?

In verkooptrainingen werd de volgorde ‘kennen-waarderen-vertrouwen’ gebruikt. Tegenwoordig is dit vaak andersom: ‘kennen-vertrouwen-waarderen’. Wanneer je de eerste kennismaking hebt gehad, wil je jouw klanten graag meteen het vertrouwen geven dat ze bij jou op de goede plek zijn. Je persoonlijke merk uitdragen helpt. Hiervoor moet je jouw persoonlijke merk concreet maken. In onderstaand stappenplan staan tips hoe je dit doet.

1. Ontdek jouw toegevoegde waarde

Waarom willen opdrachtgevers met jou zakendoen? Wat spreekt jouw doelgroep aan, welk ‘probleem’ los jij voor ze op? Hier kom je achter door te praten met mensen die jou goed kennen. En door je klanten te vragen wat ze in jou waarderen. Dit levert veel waardevolle informatie op. Vraag je niet alleen af hoe mensen jou zien, maar vooral hoe jij er in de praktijk voor zorgt dat ze onthouden wat je doet.

Je kunt niet alles voor iedereen zijn. Personal branding is alleen succesvol als je bewuste keuzes maakt. Bepaal waar je voor staat en waar je niet voor staat. Waar je mee bezig wilt zijn en waar jij je vooral niet mee bezighoudt.

2. Formuleer je personal brand

Ga daarna jouw toegevoegde waarde verwoorden. Ben daarin heel specifiek. Met ‘ik lever kwaliteit’ of ‘ik ben klantgericht’ kom je er niet. Want dit doet iedereen, dus is het niet onderscheidend genoeg. Ga eens een laag dieper. Wat is precies die kwaliteit? Beschrijf hoe jij echt met klanten omgaat en wat jou onderscheidt van jouw concurrent.

Deze toegevoegde waarde gebruik je om je persoonlijke merk verder te beschrijven. Het helpt je om hierbij woorden en beelden te gebruiken die passen bij jouw persoon en jouw bedrijf. Gebruik hiervoor eens het ABC van personal branding: authenticiteit, betrouwbaarheid en consistentie.

De volgende vragen helpen je bij het maken van een goede beschrijving.

  • Waarom doe ik het werk dat ik doe?
  • Waar sta ik voor?
  • Waar wil ik later voor herinnerd worden?
  • Waar mogen mensen me ‘s nachts voor wakker maken?

Hoe scherper je dit voor jezelf in beeld krijgt, hoe dichter je bij jouw persoonlijke merk komt.

3. Communiceer je personal brand

Als je merk klaar is, ga je hiermee (online) de markt op. Hiervoor kun je een communicatieplan maken. Waar wil je zichtbaar zijn en waar juist niet? Je legt vast hoe en waar je gaat communiceren en met welke frequentie. Dit geeft structuur aan je communicatie.

Maak je gebruik van offline communicatiemiddelen zoals een cv, visitekaartje, poster, briefpapier of brochure? Kijk hier dan ook kritisch naar. Laten deze communicatiemiddelen jouw persoonlijke merk optimaal zien? Zo nee, pas ze dan aan. En schakel hier bijvoorbeeld een communicatiespecialist voor in, die jouw merk visueel kan vertalen. Zodat het nog sterker wordt.

Privé en zakelijk

Ben je actief op social media? Heb je een eigen website? Zorg er dan voor dat alles wat daar staat past bij jouw persoonlijke merk. Houd je website en social media-profielen actueel en persoonlijk. Dit doe je bijvoorbeeld door blogs te schrijven. En waardevolle tips en ontwikkelingen uit jouw vakgebied te delen met je volgers. Vraag ook eens aan je klanten of ze een aanbeveling voor je willen schrijven. Of reageer zelf op relevant nieuws uit jouw branche.

Denk daarbij steeds aan de professionele relatie die je met je opdrachtgevers wilt hebben en ook graag wilt houden. Want op social media loopt privé en zakelijk gemakkelijk door elkaar. Zeker wanneer je als zzp'er werkt en je zelf je bedrijf bent. Eén ongelukkig privébericht kan je zakelijke reputatie gemakkelijk schaden. Maak hierin duidelijke keuzes voor jezelf.

Wat maakt jou succesvol als zzp'er? Ontwikkel je vaardigheden en ontdek wat er allemaal bij ondernemen komt kijken. KVK vertelt je meer.