Personal branding is voor iedereen van belang

Jezelf onderscheiden van anderen wordt steeds belangrijker voor zzp'ers. Met personal branding presenteer je jezelf als merk. We gingen hierover in gesprek met drs. Frank van Delft MBA. Hij is oprichter van MYPP (My Personal Performance), een online review platform voor professionals. Op de methodiek voor het creëren van een persoonlijk profiel is patent aangevraagd.
Drs. Frank van Delft MBA, oprichter MYPP
Drs. Frank van Delft MBA, oprichter MYPP

Hoe help je zzp'ers met een online review platform?

"Wat Zoover en Trustpilot zijn voor bedrijven, willen wij zijn voor personen werkzaam in bedrijven en zzp'ers. Veel zzp'ers vinden het lastig zichzelf goed te vermarkten, terwijl ze wel de behoefte hebben om zich te onderscheiden. Met het review platform kan je je prestaties laten beoordelen en deze inzichtelijk maken voor derden, bijvoorbeeld via social media. In het platform kun je ook je prestaties vergelijken met andere bedrijven in je sector. Het helpt je daarom ook om te bepalen wat je gaat behouden en wat je gaat verbeteren. Je kunt je dus positief onderscheiden. Voor zzp'ers is personal branding cruciaal bij het vinden van nieuwe klanten. Het maakt het nog krachtiger wanneer anderen zeggen dat ze je goed vinden. Dit noem je ‘referral marketing’. Het is een methodiek om tevreden klanten en andere goede contacten te activeren als ambassadeur voor jou."

Waarom wordt het onderscheidend vermogen van zzp’ers steeds belangrijker?

"Ik merk dat opdrachtgevers het steeds lastiger vinden om de juiste en goede mensen te vinden. Dit wordt alleen maar verergerd door de krapte op de arbeidsmarkt en het feit dat steeds meer zzp'ers zich aanbieden. We hebben te maken met maatschappelijke trends van individualisering en flexibilisering van arbeidsrelaties. De concurrentie neemt toe. Daarom is het zaak om eigen prestaties uit het verleden en in de toekomst voortaan te (laten) meten en vooral te delen. Onderscheidend vermogen is cruciaal. Het is belangrijk om voor je zelf op te komen. Ik zeg altijd: je bent zo goed als het laatste contact dat je hebt gehad."

Je hebt 16 jaar ervaring in markt- en klantonderzoek. Welke tips heb je voor zzp'ers?

"Het is belangrijk dat je je klant continu betrekt bij het ontwikkelen van je product of dienst. Ik geef graag twee tips mee aan zzp’ers:

  • Luister altijd naar de klant, die heeft namelijk negen van de tien keer gelijk. Je zult mee moeten bewegen. Luister ook naar de positieve feedback. Want wat je nu heel goed doet, dat kan je accentueren voor de toekomst!
  • Zorg altijd dat je een goede financiële buffer opbouwt. Realiseer je dat de tijd tussen een bestaande en een nieuwe opdracht soms wel drie tot zes maanden kan zijn en bij pech nog langer. Een potentiële opdrachtgever merkt het als er stress is of als er te veel druk zit op het bedrijf. Een klant merkt het feilloos als je gestrest bent en je per se juist deze opdracht binnen moet halen. Te veel druk op de korte termijn kan je ondernemersgeest beperken met alle gevolgen van dien."

Hoe meet je of je klant tevreden is?

"Je kunt je kerncompetenties via allerlei tests te weten komen. Maar belangrijker is natuurlijk dat je perceptiemanagement toepast. Dus, hoe ervaren klanten wat jij doet. Deze zogenaamde ‘Customer Value Score’ meet de tevredenheid en de loyaliteit van je klanten en de bereidheid tot aanbeveling. Immers: het verleden (tevredenheid) zorgt voor stabiliteit (loyaliteit) in het heden en groei in de toekomst (aanbevelen).

Een open deur, maar het is nog altijd waar: een nieuwe klant acquireren kost nog altijd een veelvoud van een bestaande klant behouden. Dus koester je bestaande klanten. Zij zijn de beste ambassadeurs die je maar kunt wensen.”

Klanten vinden: online of offline?

"Mijn advies is: stem dit als eerste af op je doelgroep en bepaal vervolgens je kanalen. Als blijkt dat je doelgroep meer op Facebook zit dan op LinkedIn dan is het duidelijk wat je moet doen. Soms kan een combinatie van on- en offline ook goed werken. Dit is echter ook weer afhankelijk van het product/dienst aanbod en waar je klanten actief zijn.”

Welke trends zie je?

"Voor het vermarkten van jezelf zie ik wel trends in de sfeer van videocontent en videomarketing. Het wordt steeds belangrijker om jezelf online te profileren. Zorg dat je opvalt zonder arrogant over te komen. Voor video toepassingen die je aan je e-portfolio (uitgebreid digitaal cv) kunt toevoegen zie ik grote mogelijkheden."

Meer over personal branding

Online identiteit
5 tips voor online profilering (video)
Goed zijn in je vak is niet voldoende (interview)

Heeft deze informatie je geholpen?