Zo verhoog je je uurtarief

Elke zzp‘er bepaalt zijn eigen tarief. Vaak is dat bij de start van het bedrijf berekend en daarna niet meer aangepast. Toch is het goed je uurtarief jaarlijks tegen het licht te houden en te bepalen of je het moet aanpassen. Maar wanneer verhoog je nou je tarief? En hoe communiceer je je verhoogde uurtarief naar je klanten?

Wanneer verhoog je je uurtarief?

Er kunnen verschillende redenen zijn om je uurtarief te verhogen:

  • de kwaliteit van je werk en vakmanschap verbeteren met de jaren: je kunt een hogere beloning vragen
  • je wilt een financiële reserve opbouwen voor economisch mindere tijden
  • je kosten stijgen, al dan niet door inflatie

Maar misschien wil je je tarief niet verhogen, omdat:

  • klanten misschien meer van je gaan verwachten
  • je bang bent dat je dan klanten kwijtraakt
  • je je daar simpelweg niet prettig bij voelt

Het is belangrijk om goed inzicht in de financiële kant van je bedrijf te hebben, zodat je tijdig kunt inspelen op mogelijke veranderingen. Je uurtarief aanpassen kan een goede maatregel zijn. Je ondernemingsplan met daarin je doelstellingen is een praktisch hulpmiddel om te kijken of je tarief nog actueel is. Zorg ervoor dat je de doelstellingen jaarlijks aanpast aan je huidige situatie. De omstandigheden waarin je actief bent veranderen continu. Denk aan inflatie, stijgende kosten en wetgeving, maar ook zeker de tarieven van de concurrent.

Een tariefsverhoging communiceren naar je klant

Heb je besloten je uurtarief te verhogen? Dan is communicatie de volgende stap. Bepaal echter eerst hoe vaak je klanten het product of de dienst afnemen. Is dat af en toe, of zelfs eenmalig? Dan hoef je je klanten misschien helemaal niet op de hoogte te brengen van de prijsstijging. Voor klanten is de tussenliggende periode dan lang genoeg om de oude prijs te vergeten. Vaak vinden ze het ook heel logisch dat er na verloop van tijd een prijsverhoging wordt doorgevoerd.

Vaak moet je je klanten echter wel informeren. We geven een paar tips.

  • Communiceer tijdig
    Heb je een grote groep vaste klanten, dan is het extra belangrijk ze op tijd over de tariefsverhoging te informeren. Laat ook weten per wanneer de verhoging ingaat. Een plotselinge confrontatie met een tariefsverhoging wordt vaak heel vervelend gevonden.
  • Kies voor een persoonlijke benadering
    Heb je weinig klanten, of een paar hele belangrijke, informeer ze dan persoonlijk over de tariefswijziging. Ga bij ze langs of bel ze op. Dit geldt zeker voor klanten waarvan je een negatieve reactie verwacht.
  • Maak geen excuses
    Je hebt je tariefsverhoging weloverwogen genomen. Je bent je klanten hiervoor geen excuses verschuldigd. Breng je boodschap over de tariefsverhoging zo standvastig mogelijk. Onzekerheid wekt de indruk dat er ruimte is voor onderhandeling.
  • Geef vaste klanten een voordeel
    Doe uw trouwste klanten een aanbieding; bedank ze voor hun loyaliteit door ze nog een laatste keer tegen het oude tarief te laten afnemen. Zeg er wel bij dat er de volgende keer een wat hoger tarief geldt.
  • Je kunt de verhoging in stapjes doorvoeren
    Het voordeel van een geleidelijke verhoging is dat je klanten aan de nieuwe prijs wennen. Maar reageren je klanten negatief op een prijsverhoging, kies dan voor een eenmalige verhoging.

Je uurtarief bepalen

Heb je moeite met het bepalen van je uurtarief? Met een te hoog tarief prijs je jezelf uit de markt. Een te lage vraagprijs kan de indruk wekken dat jouw werk weinig waard is. Bereken je uurtarief aan de hand van de video 'Rekenvoorbeeld van je uurtarief?', of bekijk het webinar 'Bepaal een passend uurtarief'.


Altijd op de hoogte

Blijf als zzp’er altijd op de hoogte: meld je aan voor de nieuwsbrief

Heeft deze informatie je geholpen?