Zzp'er of freelancer

Zo verhoog je je uurtarief

Als zzp‘er bepaal je jouw eigen uurtarief. Vaak heb je dat bij de start van je bedrijf berekend en daarna niet meer aangepast. Toch is het goed je uurtarief jaarlijks tegen het licht te houden en te bepalen of je het moet aanpassen. Maar wanneer verhoog je nou je tarief? En hoe communiceer je je verhoogde uurtarief naar je klanten?

Er zijn verschillende redenen om je uurtarief te verhogen.

  • De kwaliteit van je werk en vakmanschap verbeteren met de jaren. Je kunt hiervoor een hogere beloning vragen.
  • Je wilt een financiële reserve opbouwen voor economisch mindere tijden.
  • Je kosten stijgen, al dan niet door inflatie.

Maar misschien wil je je tarief niet verhogen, omdat:

  • klanten misschien meer van je gaan verwachten
  • je bang bent dat je dan klanten kwijtraakt
  • je jezelf daar simpelweg niet prettig bij voelt

Speel in op veranderingen

Zorg voor een goed inzicht in de financiële kant van je bedrijf zodat je tijdig kunt inspelen op mogelijke veranderingen. Je uurtarief aanpassen kan een goede maatregel zijn. Jouw ondernemingsplan met daarin je doelstellingen is hierbij een praktisch hulpmiddel om te kijken of je tarief nog actueel is. Zorg ervoor dat je jouw doelstellingen jaarlijks aanpast aan je huidige situatie. De omstandigheden waarin je zakelijk actief bent veranderen continu. Denk aan inflatie, stijgende kosten en wetgeving, en de tarieven van je concurrent.

Communiceer met je klant

Heb je besloten om je uurtarief te verhogen? Dan is communicatie de volgende stap. Bepaal eerst hoe vaak je klanten jouw product of dienst afnemen. Is dat af en toe, of zelfs eenmalig? Dan hoef je je klanten misschien niet op de hoogte te brengen van de prijsstijging. Voor klanten is de tussenliggende periode dan lang genoeg om de oude prijs te vergeten. Vaak vinden ze het ook heel logisch dat er na verloop van tijd een prijsverhoging wordt doorgevoerd.

Vaak is het beter om je klanten te informeren. Hiervoor geven we je 7 tips.

1. Communiceer tijdig

Heb je een grote groep vaste klanten, dan is het extra belangrijk ze op tijd over de tariefsverhoging te informeren. Laat ook weten per wanneer de verhoging ingaat. Een plotselinge confrontatie met een tariefsverhoging wordt vaak heel vervelend gevonden. Er is geen standaardtekst waarmee je een tariefsverhoging aankondigt. Stel hiervoor zelf een tekst op die past bij jouw bedrijf.

2. Kies voor een persoonlijke benadering

Heb je weinig klanten, of een paar hele belangrijke, informeer ze dan persoonlijk over de tariefswijziging. Ga bij ze langs of bel ze op. Dit geldt zeker voor klanten waarvan je een negatieve reactie verwacht.

3. Maak geen excuses

Je hebt je tariefsverhoging weloverwogen genomen. Je bent je klanten hiervoor geen excuses verschuldigd. Breng je boodschap over de tariefsverhoging zo standvastig mogelijk. Onzekerheid wekt de indruk dat er ruimte is voor onderhandeling.

4. Geef vaste klanten een voordeel

Doe je trouwste klanten een aanbieding; bedank ze voor hun loyaliteit door ze nog een laatste keer tegen het oude tarief te laten afnemen. Zeg er wel bij dat er de volgende keer een wat hoger tarief geldt.

5. Je kunt de verhoging in stapjes doorvoeren

Het voordeel van een geleidelijke verhoging is dat je klanten aan de nieuwe prijs wennen. Maar reageren je klanten negatief op een prijsverhoging, kies dan voor een eenmalige verhoging.

6. Zie je uurtarief als marketinginstrument

Als startende ondernemer kun je naar je klant communiceren dat je een eerste periode korting biedt. Je geeft dan direct aan dat voor jouw kennis en kunde eigenlijk een hoger tarief gebruikelijk is. Communiceer je dat niet vooraf? Dan ben je bij verhoging van je uurtarief mogelijk je klant kwijt.

7. Varieer met je uurtarief

Duurt een opdracht langer dan een bepaalde periode? Hanteer dan een lager tarief. Of hanteer voor kwalitatieve uren een ander tarief dan voor kwantitatieve uren.

Je uurtarief bepalen

Heb je moeite met het bepalen van je uurtarief? Met een te hoog tarief prijs je jezelf uit de markt. Een te lage vraagprijs kan de indruk wekken dat jouw werk weinig waard is. Bereken je uurtarief aan de hand van de video Rekenvoorbeeld van je uurtarief of bekijk het webinar Bepaal een passend uurtarief.

Wil je op de hoogte blijven van het laatste zzp-nieuws? Meld je aan voor de zzp-nieuwsbrief.
Sergej Schuurman

Als KVK-adviseur en jurist helpt hij ondernemers verder, ook met complexere vragen. Hij schrijft juridische artikelen voor KVK.nl en publiceert regelmatig bijdragen met een juridische insteek op LinkedIn.

InspiratiePage