Zzp'er of freelancer

Van uurtje-factuurtje naar uitbesteden

  • Interview
  • Marty Zanen
  • Bijgewerkt 3 mrt 2020
  • 4 min lezen
  • 5.5K
Astrid Honcoop startte in 2007 haar grafisch ontwerpbureau. Toen werkte zij alleen. Nu werkt zij samen met creatieve ondernemers in Het Ontwerploket. In 3 dagen verdient ze nu meer dan voorheen in 5 en heeft ze meer werkplezier. Ze legt uit hoe ze dat aanpakte.

Honcoop werkte een aantal jaren als zelfstandig grafisch ontwerper en nam ad hoc opdrachten aan. Zij werkte met een vast uurtarief. Op den duur deed zij vooral uitvoerend werk en dat voelde niet goed. Zij miste de toegevoegde waarde voor haar klanten en had geen tijd voor ondernemerschap: klanten vinden en netwerken. Bovendien kreeg zij 3 kinderen in 4 jaar waardoor zij minder tijd had voor haar bedrijf. Het was tijd voor een omslag. "Ik zocht een ander verdienmodel dan alleen uurtje-factuurtje", vertelt Honcoop.

Regie in eigen handen

Tijdens een gesprek met haar financiële coach borrelde het idee op om vaste pakketten aan te bieden. Dat geeft ruimte voor meer creatieve inbreng naar de klant. Bijvoorbeeld een starterspakket met huisstijl, logo, briefpapier en visitekaartje of een pakket met ontwerp, tekst en beeldmateriaal voor een website. "Ik nam de regie in eigen handen en koos voor meer efficiency. Daar hoort uitbesteden bij." Dit was haar eerste stap naar een nieuw verdienmodel.

Creatieve zzp’ers

Via haar netwerk kwam Honcoop in contact met creatieve zzp’ers. "Ik zocht naar professionals die topwerk leveren in hun vakgebied. Ik heb niets aan ontwerpers die na een half jaar weer stoppen." Ze maakte goede afspraken met hen over hun tarieven en kwaliteit. Als Honcoop delen van een opdracht aan hen uitbesteedt, hoeft zij niet telkens opnieuw offertes aan te vragen. De relatie met haar 'collega's' is goed. "Ik ben niet bang dat zij mijn concurrenten worden omdat de samenwerking voor ons allemaal goed uitpakt."

Doelmatig

Met de nieuwe aanpak positioneert Honcoop haar bedrijf opnieuw. Ze maakt nu eenvoudiger keuzes: "Doe ik het zelf of schakel ik 1 van mijn partners in?" Op deze manier werkt Honcoop doelmatiger én kan ze kwaliteit leveren. "Ik heb een nieuwe balans gevonden tussen werk, ondernemerschap en gezin."

Honcoop

Honcoop heeft nu meer tijd voor de groei van haar bedrijf. "Ik wil ondernemers begeleiden. Naast grafisch ontwerp, geef ik nu ook trainingen en workshops over visuele zichtbaarheid, communicatie en marketing." Ook deze biedt zij als pakket voor een vaste prijs aan. "De workshops wil ik graag uitbouwen. Dat is ook onderdeel van mijn nieuwe verdienmodel."

Tarief berekenen

De volgende stap was een tarief berekenen voor de pakketten. Volgens Honcoop verschillen de tarieven in de markt enorm. "Ik heb vooral gekeken naar hoeveel ik per maand uitgeef en hoeveel uur ik daarvoor wil werken. Een realistische kostprijs was voor mij leidend en niet de tarieven van mijn concurrenten. Ik ben goed verzekerd. Kosten voor mijn pensioen, arbeidsongeschiktheid en huisvesting zijn allemaal verwerkt in mijn tarief. Reiskosten zitten ook in mijn tarief."

Gratis

Het komt voor dat een klant op het laatste moment nog iets extra wil, vertelt Honcoop. Zoals een persbericht of een ontwerp voor een enveloppe. "Ik hoor wel eens: 'Kan het gratis?'. Nee dus. Ik maak vooraf goede afspraken met mijn klanten. Voor een extra- of spoedaanvraag bereken ik een passende meerprijs."

Klanttevredenheid

Voordat Honcoop overstapte naar haar nieuwe verdienmodel, maakte zij een ondernemingsplan. Als input gebruikte zij de uitkomsten van een tevredenheidsonderzoek onder haar klanten. "Dit speelde mee in mijn beslissing om het anders te gaan doen. Vormgeven doe ik het liefst. Voor teksten gebruik ik mijn netwerk." Honcoop laat reviews van opdrachtgevers op haar website en social media zien. "Ik zoek nog naar een goede manier om een realistisch beeld te geven van mijn onderneming."

Toekomst

De komende 4 jaar gaat Honcoop nieuwe diensten ontwikkelen. "Ik wil meer zichtbaarheid creëren en zoek het podium op. Dan word ik hét gezicht van Het Ontwerploket. Ik droom van 1 locatie met alle ’creatievelingen’ op 1 plek."

Tips van Honcoop

  • Gebruik je netwerk. "Doe niet alles zelf. Schakel mensen in en denk groter. Waar jij een dag over doet, daar doet een specialist bijvoorbeeld 2 uur over. Timemanagement leverde mij veel op."
  • Zorg dat je zichtbaar bent. "Je moet zelf de slingers ophangen."
  • Zet de denkkracht van anderen aan het werk. "Zoek sparringpartners waar je positieve energie van krijgt. Een sparringpartner die jouw minpunten benadrukt helpt je niet verder."
  • Neem de mensen met wie je samenwerkt mee in je groeitraject. "Ingehuurde ondernemers zijn ook sparringpartners."
Wil jij ook samenwerken met andere zzp'ers? Lees er alles over in het KVK e-book 'Samenwerken, pak het goed aan!'
Marty Zanen

Als KVK-adviseur geef ik via KVK.nl en social media tips over de start van een webshop en online ondernemerschap. Ik deel informatie over financiering en crowdfunding met speciale aandacht voor ondernemende jongeren en studenten met je.

InspiratiePage