Van zolderkamer naar bedrijfsverzamelgebouw

Christel Westgeest verhuisde al vier keer met haar bedrijf

Veel zzp'ers beginnen hun bedrijf vanuit huis. Christel Westgeest, psycholoog in Den Haag, verhuisde in vijf jaar tijd al vier keer met haar bedrijf Psychologen Praktijk Westgeest. "Van piepklein zolderpraktijkje via een iets grotere kamer, naar een locatie op de begane grond. Sinds kort is de praktijk gevestigd in een mooie ruimte in een bedrijfsverzamelgebouw. The only way is up!'

Christel Westgeest, psychologe in Den Haag
Christel Westgeest, psychologe in Den Haag

Ben je begonnen met een praktijk aan huis?

'Toen ik mijn bedrijf startte, gaf ik mezelf een paar maanden de tijd. Ik werkte in die tijd nog als psycholoog in loondienst. Ik wilde geen praktijk aan huis. Een moeder op het schoolplein vertelde mij dat er op de Boetzelaerlaan 136 op maandagavond nog een kamer vrij was. In dit bedrijfsverzamelgebouw zitten vrijgevestigde psychologen. Dat bleek een schot in de roos. Ik had toen vier cliënten op één avond. De administratie voor mijn bedrijf deed ik vanuit huis. Ik bedacht toen al snel: ik heb meer ruimte nodig, want van vier cliënten per maand kan ik niet leven. Ik woonde destijds naast een particulier verpleeghuis. Na een gesprek met de eigenaar kon ik op de derde etage een kamer huren. Heel klein maar wel gezellig. Na een prijsonderhandeling kon ik daar voor een klein bedrag de hele week zitten. De andere locatie hield ik ook aan. Dat betekende dubbele kosten maar dat was goed te doen. Ik ben iemand die uitrekent hoeveel cliënten ik nodig heb om de huur te kunnen betalen.'

Vervolgens ben je naar de Stadhouderslaan verhuisd. Waarom?

'Op een gegeven moment kwam ik op een maandag het verpleegtehuis binnen en bleek dat ze failliet waren verklaard! De bewoners waren al weg en het pand was in beslag genomen. Dat was wel een moment van stress. Wat me toen hielp was dat ik een plan B had: desnoods zou ik mijn cliënten aan de keukentafel ontvangen. Sowieso is het goed om een plan B te hebben. Ik heb daar nog drie weken gezeten en vertelde in die tijd iedereen wat er was gebeurd en dat ik op zoek was naar nieuwe ruimte. Dan blijkt wel weer: het schoolplein is een goede plek voor connecties! Zo kwam ik aan een tijdelijke kamer in een bedrijfsverzamelgebouw aan de Stadhouderslaan. Na een jaar kwam er gelukkig een grotere kamer vrij op de begane grond. Dat was een stuk duurder. Dat loste ik op door deze ruimte met een andere zzp'er te delen. Dat heb ik twee jaar gedaan.'

Wat regel je als je een kamer deelt met een andere zzp'er?

'We hebben strakke afspraken gemaakt over het gebruik van de kamer. Wie gebruikt de kamer op welke dagen en hoe doen we het met opruimen en de afwas? Sinds kort huur ik een ruimte in een bedrijfsverzamelgebouw aan de Carnegielaan, samen met mijn man die ook ondernemer is.'

Als je zaken mag noemen onder de noemer 'Hé, toch nog vergeten…' bij een bedrijfsverhuizing. Welke zijn dat dan?

'Toen ik mijn kleine kamer op de derde etage in de Stadhouder betrok bleek dat de zon daar 's middags volop scheen. Het werd zo warm in die kamer dat ik vond dat ik daar geen cliënten kon ontvangen. In allerijl kocht ik op een doordeweekse avond zonwering, dat hielp! Een andere keer bleek het nodig om een extra wand te plaatsen, omdat de kamer gehorig was.'

Wat zijn de belangrijkste lessen die je wilt delen met zzp'ers die overwegen te verhuizen naar een bedrijfsomgeving?

'Voor mijzelf moet er altijd een verbetering zijn in locatie, ruimte, bereikbaarheid en professionaliteit. Het kan energie geven om ergens anders te zijn. Het is even spannend, maar ook inspirerend. Let op het volgende:

  • Denk na over de kosten;
  • Wees creatief in het zoeken naar oplossingen (bijv. delen van een kamer als de kosten hoog zijn);
  • Praat met je omgeving over je zoektocht naar een bedrijfsruimte en je wensen. Gebruik je netwerk (via via);
  • Denk goed na over de locatie. Wat is belangrijk voor je doelgroep? Is het bijvoorbeeld belangrijk dat je goed bereikbaar bent?;
  • Bereid je goed voor. Misschien kan je de ruimte een paar keer bekijken. Even voelen hoe zo'n ruimte is;
  • En tot slot: blik op oneindig en schakel hulp in. Vraag ook familie en vrienden om te helpen. Verhuizen is meestal weekendwerk.'

Hoe kijk je naar de toekomst?

'Samen met een oud-collega ben ik De Buitenpsychologen begonnen. We zijn gestart met cliënten die naar buiten wilden. Dus geen therapie in een praktijkruimte, maar buiten in de natuur. Voor buitenpsychologen zijn we een platform gestart en dat heeft vleugels gekregen. We leiden vakgenoten op. In Amsterdam, Den Haag, Laren en Bunnik. Het is onze missie om in heel Nederland allemaal zelfstandige buitenpsychogen te hebben. Ik werk nu 3 dagen in mijn eigen praktijk en 2 dagen voor De Buitenpsychologen. Misschien ga ik straks meer naar 50/50 qua tijdsbesteding. Dat is dus ondernemerschap. Je moet steeds kijken wat er op je pad komt.'

Meer informatie

Bedrijfsruimte huren: hoe zit dat?

Inschrijving vestiging in een bedrijfsverzamelgebouw

Locatiescan

InfoPage