Zzp-rapport, ontdek de cijfers

Hoe staat het met de zzp’er in Nederland? Wat zijn de ontwikkelingen, hoe kenmerkt de zzp'er zich en zijn er regionale verschillen? U leest het in de KvK Zzp-bedrijvendynamiek. In dit rapport staan cijfers uit het Handelsregister én uitkomsten van onderzoek onder zzp'ers van het KvK Ondernemerspanel.

Twee derde is zzp’er

Uit het rapport blijkt onder meer dat het aantal geregistreerde zzp’ers (fulltime én parttime zzp'ers) de laatste 5 jaar met 31% is gegroeid naar 1.162.562 op 1 januari 2018. Dat is 64% van alle bedrijven in Nederland. Bij 51% van deze bedrijven gaat het om fulltime zzp’ers en in 13% om parttime zzp’ers (zzp’ers die minder dan 15 uur werken). 70% van de zzp’ers biedt diensten aan.

De gemiddelde leeftijd is 45,3 jaar, bijna twee derde is man, circa een derde vrouw.

In 2017 werden 116.008 hoofdvestigingen uitgeschreven uit het Handelsregister. Van deze stoppers was 55% zzp’er en 15% parttime zzp’er.


Zzp-bedrijvendynamiek

Allle uitkomsten en cijfers vindt u in de zzp-bedrijvendynamiek

Vernieuwing zorgt voor groei

48% van de zzp’ers de afgelopen 3 jaar qua omzet gegroeid. Vernieuwing speelt daarbij een belangrijke rol. Zowel productinnovatie, betreden van nieuwe markten en technologische vernieuwing hebben een positieve invloed op de omzet.

Bijna de helft van de zzp’ers heeft de afgelopen 3 jaar nieuwe producten of diensten op de markt gebracht. De helft van deze zzp’ers heeft de nieuwe producten of diensten voornamelijk zelf ontwikkeld.

Zzp’er en acquisitie

De meeste zzp’ers leveren diensten. 31% van deze zzp'ers besteedt regelmatig aandacht aan het vinden van nieuwe opdrachten en 14% doet dit doorlopend. Bijna een kwart (23%) zoekt naar nieuwe opdrachten als het nodig is. Wat opvalt is dat 20% van de zzp’ers nooit op zoek gaat naar opdrachten, zij worden benaderd door opdrachtgevers.

Werken zzp’ers samen?

Uit onderzoek blijkt dat 47% van de zzp’ers wel eens samenwerkt met een andere partij. Daar zijn verschillende redenen voor. De belangrijkste reden voor samenwerking is het delen van kennis en vaardigheden (30%).

Hoe onderscheidt de zzp'er zich?

Zzp’ers onderscheiden zich van hun concurrenten door klantgerichtheid (45%) en een onderscheidend aanbod (31%). Wat opvalt is dat maar 4% zich onderscheidt op prijs.

Download

Alle uitkomsten en cijfers vindt u in de zzp-bedrijvendynamiek