Corona

Bestellen en afhalen is nog altijd relevant

De winkeldeur mag steeds verder open. Sinds 28 april zijn klanten weer welkom in je winkel zonder reservering, mits je je aan enkele maatregelen houdt. De regels rondom bestellen en afhalen vervallen ook op die dag, maar dat betekent niet dat deze verkoopwijze ook direct zal verdwijnen.

Het lijkt erop dat een bestel- en afhaalsysteem zijn bestaansrecht behoudt, ook als je winkel weer, met beperkingen, open mag.

Waarom nog bestellen en afhalen?

Ondanks de versoepelingen zijn we nog niet terug bij het ouderwets winkelen. Zo mogen niet-essentiële winkels slechts 1 klant per 25 m2 ontvangen, moet je als klant klachtenvrij zijn, een mondkapje dragen en in je eentje komen. Deze beperkingen kunnen er voor zorgen dat een deel van de consumenten toch liever bestelt en afhaalt. Een woordvoerder van brancheorganisatie INretail beaamt dit: “Wij verwachten dat veel ondernemers daarom een combinatie van beide vormen zullen aanbieden.”

Klanten kunnen bestellen en afhalen verkiezen omdat ze:

  • Niet het risico willen lopen lang in de rij te moeten staan
  • Vooraf zeker willen weten dat het product aanwezig is
  • Vanwege medische redenen geen mondkapje op kunnen
  • Zich ondanks de maatregelen niet veilig voelen in een winkel
  • Alleen winkelen niet leuk vinden.
  • Liever thuis online betalen op afstand

Voor de ondernemer is het daarnaast een handige manier om extra klanten te kunnen bedienen, ook als de winkel reeds vol is.

Wat is er anders?

Zoals gezegd zullen de regels rondom bestellen en afhalen komen te vervallen. Dit betekent dat klanten niet langer minstens 4 uur van tevoren moeten bestellen en dat het ophalen in vaste tijdsvakken verdwijnt. Bestellen en afhalen wordt dus een stuk flexibeler. Zo kun je het zelf inrichten op een manier die beter bij jou en je klanten past.

Voor wie het bestaande systeem prima werkt zal een verandering misschien niet nodig zijn, maar de regels bieden nieuwe kansen. Zo kun je klanten bijvoorbeeld de mogelijkheid geven tot een letterlijke vorm van windowshopping. Door een telefoonnummer of QR code op de etalageruit te plakken, kan een klant ter plekke iets uitzoeken, bestellen en binnen enkele minuten buiten ophalen.

Aan de slag

Werken met een bestel- en afhaalsysteem klinkt misschien eenvoudig, maar vereist desondanks een goede organisatie. Maak alvast een duidelijk plan. Wil je het bestellen bijvoorbeeld via je website regelen of telefonisch afhandelen? Wil je dat klanten vooraf betalen of pas bij het ophalen? Ga je speciaal iemand inroosteren om bestellingen af te handelen? Kies wat het beste aansluit bij je bedrijf en breng zowel je personeel als je klanten op de hoogte van de nieuwe mogelijkheden.

Heldere communicatie is daarbij van groot belang, zowel voor als na de invoering van het bestel- en afhaalsysteem. Houd de klant bijvoorbeeld goed op de hoogte van je voorraad, zodat hij niet voor niks naar je winkel komt. Zorg daarnaast voor aangewezen wachtplekken buiten, die niet botst met de ingang voor winkelende klanten.

Ervaring delen

Klaas Gravesteijn, beleidsadviseur bij de Vereniging Openbare Bibliotheken, bevestigt dat een goede organisatie cruciaal is. “Je moet nadenken over een slimme manier om de doorstroom van mensen te organiseren. Zo bleek dat we niet alleen voor binnen het gebouw, maar ook voor erbuiten een plan moesten maken. Het is leuk als alles binnen soepel loopt, maar als buiten een horde staat te wachten, kan dat ook problemen veroorzaken. Intussen hebben we dat bij de meeste bibliotheken goed geregeld.”

Bestellen en afhalen biedt volgens Gravesteijn, naast ruimte voor verkoop, ook ruimte voor creativiteit. “Bij de bibliotheken gebruiken we verschillende varianten. Je kunt simpelweg een boek reserveren via ons bestaande reserveringssysteem en dat ophalen, maar bij sommige locaties is ook een verrassingsbieb in het leven geroepen. Daarbij vul je in welk genre je leuk vindt en wat voor soort boeken en dan kun je vervolgens een verrassingspakketje ophalen dat voor jou is samengesteld. Zo proberen we onze leden zo goed mogelijk van dienst te zijn.”

Meer vragen over de coronasituatie van de komende maanden beantwoorden we in het dossier Het nieuwe normaal.

Mark Zwartkruis

Als content creator richt ik me op het thema Klanten en Personeel. Ik spreek graag ondernemers over hun drijfveren, en help hen nieuwe kansen te ontdekken. Graag help ik je aan tevreden personeel en een almaar groeiende klantengroep.

InspiratiePage