Corona

Bestellen en afhalen; leven keert terug in de winkelstraat

De winkeldeur gaat beetje bij beetje verder open. Het kabinet staat sinds 10 februari toe dat winkels weer geopend zijn voor bestellen en afhaken, ook wel click & collect genoemd. Bouwmarkten, restaurants en bibliotheken werken al enige tijd met deze regeling. Nu doet ook de rest van de winkelstraat mee.

Naast bestellen en afhalen, mogen winkeliers vanaf 3 maart ook winkelen op afspraak aanbieden. In dit artikel lees je hoe je dit aanpakt.

Regels voor bestellen en afhalen

Klanten kunnen sinds 10 februari weer bij je winkel terecht om bestelde producten af te halen. Dit geldt ook voor winkels in overdekte winkelcentra. Voor bestellen en afhalen gelden de volgende regels:

  • Bestellen moet online of telefonisch.
  • Klanten ontvangen na bestelling een bevestiging met alle praktische informatie. De vorm van deze bevestiging (sms, e-mail, enzovoort) mag je zelf kiezen.
  • Betalen gebeurt vooraf, achteraf of contactloos ter plekke.
  • Het afhaalpunt moet buiten zijn.
  • Spullen mogen alleen worden afgehaald binnen een bepaald tijdslot.
  • Afhalen gebeurt door 1 persoon.
  • Er zit minimaal 4 uur tussen bestellen en afhalen (om funshoppen te voorkomen).
  • De 1,5 meter afstand en andere basisregels worden gehandhaafd.

Bij het overtreden van deze regels worden winkels gesloten.

Veelgestelde vragen

Is bestellen en afhalen veilig?

Door duidelijke voorwaarden te stellen aan winkels die gebruik willen maken van het bestellen en afhalen, is er weinig risico. De toestroom van mensen wordt gespreid en drukte daardoor voorkomen. Ondernemers zijn verantwoordelijk voor de handhaving van de regels.

Waarom mag bestellen en afhalen nu wel?

De afgelopen periode werd er veel online gekocht. Dit legt een grote druk op de pakketdiensten. Ook heeft het OMT aangegeven dat het risico bij bestellen en afhalen laag is. Door dit nu toch mogelijk te maken krijgen ondernemers meer perspectief en worden de pakketdiensten minder belast.

Mogen producten geruild of geretourneerd worden?

Ter plekke ruilen of retourneren van producten is niet toegestaan, net zo min als het passen van kledingstukken. Om klanten tegemoet te komen kun je de ruilperiode verlengen of retourneren per post mogelijk maken. Postpakketten mogen wel in ontvangst worden genomen als ze tijdens de afhaalafspraak worden afgegeven. Hetzelfde geldt voor reparaties.

Wat betekent dit voor contactberoepen?

Als er sprake is van een locatie met winkelfunctie mogen ook uitvoerders van contactberoepen, zoals kappers en schoonheidsspecialisten, producten verkopen via bestellen en afhalen.

Gelden deze regels ook voor bouwmarkten?

De nieuwe regels gelden ook voor de bouwmarkten. De huidige uitzondering voor business-to-businessverkoop van groothandels blijft bestaan.

Aan de slag

Werken met een bestel- en afhaalsysteem klinkt eenvoudig, maar vereist desondanks een goede organisatie. Maak alvast een duidelijk plan. Wil je het bestellen bijvoorbeeld via je website regelen of telefonisch afhandelen? Wil je dat klanten vooraf betalen of pas bij het ophalen? Kies wat het beste aansluit bij je bedrijf en breng zowel je personeel als je klanten op de hoogte van de nieuwe mogelijkheden.

Heldere communicatie is daarbij van groot belang, zowel voor als na de invoering van het bestel- en afhaalsysteem. Houd de klant bijvoorbeeld goed op de hoogte van je voorraad, zodat hij niet voor niks naar je winkel komt, en spreek een tijd af zodat ze niet met hordes tegelijk op de stoep staan.

Ervaring delen

Klaas Gravesteijn, beleidsadviseur bij de Vereniging Openbare Bibliotheken, bevestigt dat duidelijke afspraken noodzakelijk zijn. “Je moet nadenken over een slimme manier om de doorstroom van mensen te organiseren. Zo bleek dat we niet alleen voor binnen het gebouw, maar ook voor erbuiten een plan moesten maken. Het is leuk als alles binnen soepel loopt, maar als iedereen buiten in grote rijen samen staat te wachten, kan dat ook problemen veroorzaken. Intussen hebben we dat bij de meeste bibliotheken goed geregeld.”

De regeling biedt volgens Gravesteijn, naast ruimte voor verkoop, ook ruimte voor creativiteit. “Bij de bibliotheken zien we momenteel verschillende varianten. Je kunt simpelweg een boek reserveren via ons bestaande reserveringssysteem en dat ophalen, maar bij sommige locaties is ook een verrassingsbieb in het leven geroepen. Daarbij vul je in welk genre je leuk vindt en wat voor soort boeken en dan kun je vervolgens een verrassingspakketje ophalen dat voor jou is samengesteld. Zo proberen we onze leden ook onder deze omstandigheden zo goed mogelijk van dienst te zijn.”

Je kunt met al je vragen over corona terecht bij het KVK Coronaloket.

Mark Zwartkruis

Als content creator richt ik me op het thema Klanten en Personeel. Ik spreek graag ondernemers over hun drijfveren, en help hen nieuwe kansen te ontdekken. Graag help ik je aan tevreden personeel en een almaar groeiende klantengroep.

InspiratiePage