Corona

Branches over de 1,5 metereconomie

1,5 meter afstand houden van elkaar is 1 van de maatregelen in de strijd tegen corona. Branches spelen hier verschillend op in. Een hovenier werkt maximaal 5 minuten samen met zijn collega binnen 1,5 meter afstand. En een winkelier kiest voor thuisbezorging via een lokaal samenwerkingsplatform.

De 1,5 metersamenleving houdt langere tijd aan. Ook nu het kabinet een aantal coronamaatregelen heeft versoepeld. Premier Mark Rutte heeft brancheorganisaties opgeroepen om met voorstellen te komen voor invulling van de 1,5 metereconomie. Zij hebben hiervoor protocollen uitgewerkt, om te kunnen voldoen aan de richtlijnen van het RIVM en bieden ondersteuning aan hun leden. KVK vult dit artikel aan als deze protocollen bekend zijn. Rabobank concludeert na onderzoek dat bijna 90% van de economische activiteit in Nederland mogelijk is met 1,5 meter afstand tot anderen.

Protocollen

Een branchevereniging in een sector stelt een protocol op. Daarbij worden zij vaak ondersteund door VNO-NCW, MKB Nederland en de vakbonden. De overheid adviseert de brancheverenigingen daarbij. Protocollen hebben geen juridische status. Een protocol is een uitwerking van de hoofdnormen en maatregelen naar de praktijk van de werkvloer. Bekijk het protocol van jouw branche via Mijncoronaprotocol.nl.
Sommige branches bieden hun leden een handreiking die nog niet is afgestemd met de Rijksoverheid. Deze is dus niet te vinden op Mijncoronaprotocol.nl, maar beschikbaar op de website van de branche.

Horeca

Koninklijke Horeca Nederland (KHN) vertegenwoordigt bijna 20.000 horecaondernemers met ruim een kwart miljoen medewerkers. KHN heeft het protocol Heropening Horeca opgesteld, met randvoorwaarden waarbinnen horecaondernemers de 1,5 metereconomie invulling kunnen geven.

KHN heeft hierbij duidelijk kanttekeningen geplaatst. Volgens KHN ‘is duidelijk dat ‘social distancing’ en 1,5 meter afstand voorlopig leidend is. Maar 1,5 meter afstand houden is in flink wat situaties technisch onmogelijk. Voor de meeste horecazaken zal het financieel ook niet rendabel zijn’. “De gevolgen van de coronacrisis voor onze branche zijn ongekend”, zegt Robèr Willemsen, voorzitter van KHN. “Wij doen er alles aan om horecaondernemers te helpen om deze storm te doorstaan.”
Hoe run je veilig je horecazaak op 1,5 meter? Check of je op het juiste spoor zit.

Detailhandel

Koninklijke INretail, brancheorganisatie voor 13.000 winkels in non-food, werkt volgens het protocol Verantwoord winkelen en het branchespecifieke protocol voor diverse branches. Omdat kopen in een tuincentrum echt anders is dan winkelen in de binnenstad. Ondernemers kunnen met het brancheprotocol en de bijbehorende checklist hun winkels zo optimaal klaarmaken voor de 1,5 metereconomie.

“Winkelen wordt anders, meer doelgericht en meer lokaal door de richtlijnen van de overheid”, zegt directeur Jan Meerman. “Altijd geldt: hoe meer aandacht voor de klant in het hele koopproces, hoe positiever de ervaring wordt. In de 1,5 metereconomie is dit extra belangrijk. Vanaf thuis online bij de klant tot en met de winkelaankoop, of thuisbezorging dankzij een lokaal samenwerkingsplatform.” Check of jij jouw winkel op orde hebt: Retail en corona, hoe doe je dit?

Zakelijke dienstverlening

Platform Zakelijke Ondernemers (PZO), werkt voor 20.000 zzp’ers in de zakelijke dienstverlening. “Voor veel zelfstandigen is na 15 maart 2020 veel van hun werk weggevallen. Dat doet pijn en dan heb je iemand nodig die voor je in de bres springt”, legt Margreet Drijver, directeur van PZO uit. “We kijken ook vooruit. Hoe ziet de wereld er straks uit? Wat betekent dat voor het inkomen van veel zelfstandigen en voor de inrichting van hun werk? Hoe kunnen ze inspelen op het ‘nieuwe normaal’, vernieuwen, nieuwe diensten en producten ontwikkelen en hoe kunnen ze dat eventueel ook samen met anderen doen? Maak van de nood een deugd.”

Klusbedrijven

Branchevereniging voor klussenbedrijven Vlok heeft 1.000 aangesloten klusbedrijven. Deze bedrijven werken volgens het protocol Samen Veilig Doorwerken. “Juist in deze tijd van onzekerheid en (gezondheids)risico’s is het van groot belang duidelijke afspraken te maken”, vertelt Dennis Kosten, directeur van Vlok. Informeer vooraf bij je opdrachtgever of er gewerkt kan worden en maak concrete afspraken over 1,5 meter afstand, hygiëne en de eventuele consequenties hiervan op doorlooptijd en materiaalleveranties.

Garagebedrijven, rijschoolhouders, fietsenwinkels

BOVAG vertegenwoordigt 14 sectoren met in totaal 9.000 bedrijven, van garagebedrijven en fietsenwinkels tot rijscholen. “Onze leden houden over het algemeen rekening met een daling van bijna 50% van de omzet”, vertelt voorzitter Han ten Broeke. “Het zicht op de 1,5 metereconomie nodigt uit tot creativiteit.

Rijscholen kunnen momenteel veilig werken als zij zich houden aan de richtlijnen in het protocol voor de rijschoolbranche.

BOVAG adviseert ondernemers om ook aan hun toekomst te denken in het postcoronatijdperk. “Samen met aangesloten ondernemers hebben we hiervoor een Corona-Taskforce opgericht. We helpen onze leden om veilig en slim om te gaan met de coronacrisis; nu én daarna”, legt Ten Broeke uit.

Check of je met je rijschool op het juiste spoor zit: Rijschool en corona hoe doe je dit?

Hoveniers en groenvoorzieners

Branchevereniging VHG vat het protocol Samen Veilig Doorwerken samen in een overzichtelijk handvat. VHG adviseert bedrijven in groenvoorziening om zo veel mogelijk alleen te reizen naar een klus. Gezamenlijk gebruikte apparatuur moeten ze regelmatig reinigen en desinfecteren. Voor sommige klussen is dicht bij elkaar werken noodzakelijk. VHG adviseert bij deze klussen niet langer dan 5 minuten binnen 1,5 meter van elkaar te werken.

Sportscholen

NLActief, met ruim 1.000 aangesloten sportscholen, heeft het protocol Verantwoord Sporten opgesteld. Daarin staan duidelijke richtlijnen voor sporten op 1,5 meter afstand. Sportscholen voeren regie over het aantal mensen in een accommodatie met een app of pasjessysteem. Leden reserveren bijvoorbeeld via een app een bepaald tijdslot. Sportschoolhouders plakken toestellen af om 1,5 meter afstand te garanderen en toestellen worden vaker gereinigd. En er zijn moderne ventilatiesystemen in de sportaccomodaties. “Steeds meer Nederlanders zien door de coronacrisis in hoe belangrijk het is om fysiek en mentaal fit te blijven”, stelt directeur Patrick Rijnbeek van NLActief. “Je hebt als sportschoolhouder dus een belangrijke rol in het vitaal houden van mensen. Daarbij horen nieuwe veiligheidsmaatregelen." Check of jij aan alles gedacht hebt: Sportschool en corona, hoe doe je dit?

Fotografie

Dutch Photographers (DuPho), beroepsorganisatie voor professionele fotografen met 2000 leden, gelooft in de kracht en waarde van beeld. DuPho verbindt, inspireert, adviseert en vertegenwoordigt fotografen op juridisch, zakelijk en creatief gebied. De beroepsorganisatie zet zich in voor de positieverbetering van professionele fotografen op het zakelijke, maatschappelijke en culturele vlak. Zij brengt hun werk en het vak nationaal en internationaal actief onder de aandacht. Evenementen-, festival- en bruidsfotografie zijn het zwaarst getroffen. Kortom waar grote groepen samenkomen. Nieuws-, portret- en studiofotografen kunnen met gepaste maatregelen weer steeds meer aan het werk. Daarvoor is het protocol opgesteld.
“Goede communicatie voorafgaand aan de fotoshoot is in de 1,5 metereconomie heel belangrijk”, stelt Marieke Rikken, programmamanager DuPho. ”Maak duidelijke afspraken vooraf. Dat geldt altijd al, maar nu des te meer. Vertel degene die je gaat portretteren dat je een statief neerzet, je telelens meeneemt en echt de 1,5m afstand bewaart. En geef aan bij je klant dat je op dit moment het liefst op een buitenlocatie fotografeert. Vertel dat je dat groepje jonge kinderen in de studio dicht bij elkaar mag fotograferen, jij als fotograaf op afstand, maar dat de ouders er deze keer niet bij mogen zijn. Tenzij de locatie dit toelaat. Spreek de opdracht van tevoren goed door, de mogelijkheden en de beperkingen binnen de gestelde regels. Daarnaast is het belangrijk de verwachtingen goed door te spreken, dan voorkom je lastige situaties ter plekke.”

Leveranciers van bouwmachines en transportmaterieel

BMWT, belangenbehartiger van 96 leveranciers van bouwmachines, magazijninrichtingen, wegenbouwmachines en transportmaterieel ziet dat de behoefte om veilig met machines te kunnen werken onveranderd groot is. Wel worstelen de ondernemers met het feit dat klanten bezoekers weren of denken dat zaken niet corona-veilig kunnen worden uitgevoerd. Met het protocol Samen Veilig Doorwerken en een appendix geeft BMWT handvatten om te zorgen dat dit wel kan. Daarnaast gaat het protocol in op de mogelijkheid om verantwoord machines te kunnen blijven kopen/verkopen en gebruikerstrainingen te geven. Uitgangspunt hierbij is voorkomen dat mensen elkaar op welke manier dan ook besmetten.

“Veilig werkmaterieel dat zonder onderbrekingen kan worden ingezet, is belangrijk om de Nederlandse bedrijvigheid en samenleving draaiende te houden”, zegt directeur Jan Holmes. “BMWT-monteurs zetten zich daar graag voor in. Onder normale omstandigheden, en juist in een bijzondere tijd als deze. Dat kan ook, indien de juiste veiligheidsmaatregelen zoals beschreven in het protocol worden toegepast.”

Kunstencentra, muziekscholen en volksuniversiteiten

Cultuurconnectie is de brancheorganisatie voor cultuureducatie, amateurkunst en volksuniversiteitswerk. Onder de 146 leden bevinden zich centra voor de kunsten, volksuniversiteiten, muziekscholen, docentencollectieven en provinciale ondersteuningsinstellingen voor kunst en cultuur. Cultuurconnectie beheert een microsite met relevante informatie over de coronacrisis. In samenwerking met diverse partners heeft Cultuurconnectie een handreiking en aanvullende branchespecifieke richtlijnen ontwikkeld met informatie over werken op een veilige en verantwoorde manier, gebaseerd op de landelijke richtlijnen en voorzorgsmaatregelen.

Beroepsgoederenvervoer en logistieke dienstverlening

Transport en Logistiek Nederland behartigt de belangen van 5.000 bedrijven in het beroepsgoederenvervoer en logistieke dienstverlening op lokaal/regionaal, nationaal en internationaal niveau. In de sector transport en logistiek is een fors aantal bedrijven dat (nog) geen gebruik kan maken van de overheidsregelingen voor financiële steun. Terwijl in deelsectoren de omzet soms is gedaald met tientallen procenten tot zelfs meer dan driekwart. TLN zet in op aanpassing van de overheidsregels om onevenwichtigheden in de regelgeving weg te werken.

De sector (werkgevers- en werknemersorganisaties gezamenlijk), heeft samen met de overheid een werkbaar protocol opgesteld zodat veilig werken, met inachtneming van de criteria van het RIVM, mogelijk is. Dit geldt voor nu, maar is ook leidraad voor het werken in de 1,5 metereconomie. “De veiligheid van werknemers staat hierbij voorop. Tegelijkertijd willen we alles op alles zetten om ervoor te zorgen dat er zo veel mogelijk kan worden doorgewerkt. Behoud van werk en inkomen en het voorkomen van faillissementen is de uitdaging waar we met elkaar voor staan. Zonder de gezondheid van werknemers in gevaar te brengen”, zegt Willem Dijkhuizen, bestuurder FNV Transport & Logistiek, namens de hele sector.

Wil jij weten wat er speelt bij internationaal transport in coronatijd? Check of je voldoet aan alle wetten en regels.

Uitvaartondernemingen

Branchevereniging Gecertificeerde Nederlandse Uitvaartondernemingen (BGNU) maakt zich sterk voor de belangen van de uitvaartbranche. Een coronaprotocol is in de maak. BGNU werkt voorlopig met algemene adviezen. “Uitvaartondernemingen werken dagelijks met groepen mensen en werknemers staan onder hoge druk", stelt Heidi van Haastert, directeur branchebureau BGNU. "Ze worden bijvoorbeeld geconfronteerd met familieleden met lichte coronaverschijnselen, die graag willen komen." De RIVM staat toe dat eerstegraads familieleden met lichte verschijnselen de uitvaart toch mogen bijwonen.

Bedrijfshulpverlening

Branchevereniging Bedrijfshulpverlening Nederland (BVBN),vertegenwoordiger van opleidings- en adviesbedrijven op het gebied van BHV en brandveiligheid, heeft met partners een protocol opgesteld om EHBO- en BHV-cursussen te kunnen geven in de nieuwe 1,5 metermaatschappij. In het protocol staan op hoofdlijnen de richtlijnen hoe een EHBO- of BHV-cursus doorgang kan vinden, zoals hygiënemaatregelen, hoe de vaardigheden te oefenen met behulp van (reanimatie)oefenpoppen, looproutes etc. De detailinvulling wordt vervolgens per organisatie verder uitgewerkt. In veel beroepsbranches is het verplicht om een EHBO of BHV-cursus te volgen om een beroep uit te kunnen oefenen. Dit geldt onder meer voor BHV-ers, pedagogisch medewerkers, medewerkers van hulpdiensten, paramedici en burgerhulpverleners. “Het is voor organisaties en bedrijven van cruciaal belang dat de bedrijfshulpverleners de juiste kennis hebben van eerste hulp en bedrijfshulpverlening”, vertelt Dave Harmsen van der Vliet, vicevoorzitter van BVBN. “Met deze kennis worden de overlevingskansen van een slachtoffer aanzienlijk vergroot, bijvoorbeeld bij een ongeval, onwelwording of ontruiming tijdens werktijd. BHV-, EHBO- en reanimatiecursussen zijn dan ook noodzakelijk voor de continuering van dagelijkse werkzaamheden binnen instellingen, bedrijven en andere organisaties.”

Zwembaden en Zwemscholen

Vereniging Werkgevers in Zwembaden en Zwemscholen (WiZZ) benadrukt het groot maatschappelijk belang van zwemmen. “Zwemmen biedt volop kansen om mensen een leven lang in beweging te laten blijven”, zegt Maaike Rouw, communicatieadviseur van WiZZ. “De zwemsport levert een belangrijke bijdrage aan (top)sportambities van Nederland. Goed zwemonderwijs is van levensbelang voor het voorkomen van verdrinkingen.” WiZZ verenigt alle werkgevers van zwembaden en zwemscholen om dat samen met alle medewerkers te bereiken.

WiZZ heeft samen met partners het protocol Verantwoord Zwemmen opgesteld. Het protocol zorgt ervoor dat iedereen weer op een veilige en verantwoorde manier kan genieten van de zwemsport. In het belang van de gezondheid van de zwemmers, het zwembadpersoneel en bezoekers zullen zwembadinrichtingen de maatregelen in de handreiking uitvoeren en handhaven. Daarnaast is naleving van de regels voor iedereen per doelgroep noodzakelijk. “Alleen op deze manier kunnen we er samen voor zorgen dat iedereen op een veilige en verantwoorde manier gebruik kan maken van de zwembaden. Zwemmen zorgt voor plezier, veiligheid en fitheid. Met de zwembranche willen we iedereen de gelegenheid bieden een duik te nemen in een binnen- of buitenbad.”

Zakelijke evenementenbranche

EventPlatform, het overkoepelende overlegplatform van branche- en vakorganisaties in de evenementenbranche heeft het protocol voor zakelijke bijeenkomsten opgesteld. In dit protocol staan richtlijnen voor op- en afbouw, het markeren van onder andere veilige looproutes en draaiboeken, voor opdrachtgevers, organisatoren, accommodaties, vak- en consumentenbeurzen, corporate events, congressen en vergaderingen. Publieksevenementen zoals concerten en festivals vallen niet onder dit protocol. Om de richtlijnen uit het protocol succesvol te kunnen implementeren is ook een toolbox ontwikkeld met handreikingen, informatiematerialen en tips & tricks.

“We zijn trots op de innovatiekracht en hulpvaardigheid die onze branche in deze crisis laat zien”, zegt Riemer Rijpkema, voorzitter van EventPlatform. “Met het 1,5 meterprotocol voor zakelijke bijeenkomsten kunnen we met de juiste maatregelen de draad op een veilige manier oppakken. Met een gezamenlijke verantwoordelijkheid, want dit is alleen mogelijk als iedereen op een verantwoorde wijze de richtlijnen uit het protocol en de bijbehorende toolbox naleeft en actief aan de slag gaat met handhaving.”

Schoonheidsverzorging

Anbos, branchevereniging voor ondernemers in de schoonheidsverzorging, heeft het COVID-19 Hygiëneprotocol opgesteld. Het protocol gaat in op alle onderdelen van een schoonheidsbehandeling. Van het contact met de klant vooraf, totdat de klant weer de deur uit gaat. Contactberoepen hoeven geen mondkapje te dragen, omdat er voorafgaand aan de afspraak een beoordeling van de klant plaatsvindt. Anbos geeft een aanvullend advies over persoonlijke beschermingsmiddelen, dat naar eigen inzicht opgevolgd kan worden.

Watersport en recreatie

HISWA-RECRON, ondernemersorganisatie voor de sectoren verblijfsrecreatie, dagrecreatie, jachtbouw en toelevering en waterrecreatie heeft een coronahelpdesk met informatie over regelgeving, leveringsvoorwaarden, vouchersysteem en juridisch advies. Deze informatie is voor de 2500 aangesloten leden, maar veel informatie is ook toegankelijk voor niet-leden.

Voor alle sectoren in watersport en recreatie heeft HISWA-RECRON protocollen ontwikkeld, inclusief communicatie-instrumenten en instructies.

Coaching

De Nederlandse Orde van Beroepscoaches (NOBCO) heeft een infographic “veilig naar de coach” samengesteld voor coaching in coronatijd. NOBCO informeert de aangesloten coaches ook via een webinar, een website pagina en podcasts. Recent is er een online academy opgezet voor de coaches. “Wij merken dat veel coaches deze coronatijd benutten voor bijscholing of het behalen van een certificering om zo straks beter in de markt te staan”, vertelt Miriam Oude Wolbers bestuurslid van NOBCO. Een negatief effect van de coronacrisis is dat zowel coaches als coachees het echte contact missen. We zijn ons ervan bewust dat er ook positieve effecten zijn, zoals minder reistijd. We zien als NOBCO een toename van loopbaanvragen. Veel mensen zullen toch op zoek moeten naar een andere werkkring of hebben andere carrière ambities voor de toekomst. Managers worstelen ook met vragen op het gebied van leiderschap zoals hoe leiding te geven op afstand en hoe zij hun medewerkers betrokken en gemotiveerd houden. Coaches kunnen hier goed bij helpen.”

Kleinschalige zorg

Branchevereniging Kleinschalige Zorg (BVKZ) behartigt de belangen van kleinschalige zorgaanbieders in de ouderenzorg, gehandicaptenzorg, jeugdzorg, zorg voor mensen met gedragsproblematiek en in de thuiszorg. BVKZ heeft meegewerkt aan de handreiking dagbesteding in de gehandicaptenzorg.

“BVKZ heeft veel vragen gekregen over de toepassing van richtlijnen en protocollen, maar ook over financiering en bedrijfsvoering”, vertelt Diana van Langerak, directeur van BVKZ. “De problematiek en uitdagingen zijn in diverse sectoren heel verschillend. Kleinschalige zorgaanbieders (zzp’ers en kleine zorgondernemers) worden vaak gefinancierd vanuit PGB-budgetten, of ze werken als onderaannemer van een grotere zorgorganisatie (hoofdaannemer). Voor de PGB-zorgaanbieders heeft BVKZ gewerkt aan steunmaatregelen waarmee de financiering tijdens de coronacrisis bleef doorlopen."

"Voor onderaannemers was dat anders. Zij moeten gecompenseerd worden door de hoofdaannemers, wat niet altijd even soepel is verlopen. Naast compensatie voor omzetderving omdat de zorg niet geleverd kon worden, is gewerkt aan vergoeding van de extra kosten die zorgaanbieders maken doordat ze vanwege de maatregelen moeten werken in kleinere groepen en daarmee extra personeel moeten inzetten of extra locaties moeten huren. De steunmaatregelen eindigen echter. Voor de toekomst moeten zorgaanbieders zich dan ook de vraag stellen: Hoe blijf ik in deze nieuwe werkelijkheid financieel gezond en wat betekent dit voor mijn activiteiten en bedrijfsvoering?”

Masseurs

Het Nederlands Genootschap voor Sportmassage (NGS), met 5.000 leden, behartigt de beroepsbelangen van de sport-, sportzorg- en wellnessmasseurs in Nederland. Het borgt en verbetert het handelen van masseurs in de beroepspraktijk en versterkt de ontwikkeling van het vak en kennisdomein door trends en ontwikkelingen in de maatschappij in de gaten te houden. NGS heeft een leidraad geschreven voor alle masseurs in Nederland.

De leidraad beschrijft hoe masseurs op een gepaste en verantwoorde manier kunnen werken volgens de richtlijnen van het RIVM. De leidraad is primair bedoeld voor masseurs werkzaam in de praktijk, maar vormt ook een basis voor masseurs in andere werkomgevingen, zoals stoelmasseurs en masseurs bij sportverenigingen.

“De komende jaren zal er sterk ingezet worden op welzijn, hoe je als mens zo gezond mogelijk oud kunt worden”, vertelt Anja Bruinsma, directeur van het NGS. “Dat is niet alleen fijn voor mensen zelf, het is ook bittere noodzaak. De gezondheidszorg zal in de toekomst anders onbetaalbaar worden. Voor masseurs is in die visie een rol weggelegd. Aan ons als NGS de taak om alle masseurs, zowel onze leden als de rest van de branche, te triggeren om die handschoen op te pakken. Alles vanuit kwaliteit. Dat is een mooie uitdaging voor de komende jaren.”

Bruinsma heeft een tip voor masseurs: “Blijf uitvragen of mensen klachten hebben. Bij twijfel, neem het zekere voor het onzekere en masseer niet. Volg je gevoel.”

Beveiliging

De Vereniging Beveiligingsorganisaties Nederland (VBe NL) is de brancheorganisatie voor mkb-ondernemers in de beveiliging met een breed palet aan activiteiten.

Om veiligheid voor werknemer en publiek maximaal na te streven heeft VBe NL samen met werknemers en vakbond De Unie het Corona Protocol Veiligheidsdomein opgesteld. Zo wordt er in dit protocol onder andere gewezen op hygiënemaatregelen en om elkaar aan te spreken op de 1,5 meter afstand. Ook is er aandacht voor fouilleren, de-escalatie, gedeelde werkbenodigdheden en afwijkende afspraken in de 1,5 metereconomie.

Leon Vincken, directeur VBe NL: “Werknemers en werkgevers zijn goed in gesprek met elkaar en weten wat nodig is om dagelijks veilig aan het werk te kunnen. Werknemers ondersteunen ook volop het Corona Protocol Veiligheidsdomein. Daarmee is dit protocol een stevig handvat in de dagelijkse praktijk.”

Je kunt met al je vragen over corona terecht bij het KVK Coronaloket.

Marty Zanen

Als KVK-adviseur geef ik via KVK.nl en social media tips over de start van een webshop en online ondernemerschap. Ik deel informatie met je over financiering en crowdfunding met speciale aandacht voor ondernemende jongeren en studenten.

InspiratiePage