Corona

Duurzame kansen in coronatijd

Je wilt niets liever dan de toekomst overleven, zeker in crisistijd. 3 ondernemers vertellen hoe ze dit duurzaam, maar ieder op een eigen manier, willen doen. Maurits Groen (Kipster) onderneemt circulair, Wouter Staal (Yoghurt Barn) heeft een klimaatpositief bedrijf en Reinier Kempenaar (De Dijck) onderneemt maatschappelijk betrokken. Ontdek of de stap naar duurzaamheid ook iets voor jou is.

Eerste klimaatneutrale kippenboerderij ter wereld

Maurits Groen, mede-initiatiefnemer van duurzaam pluimveebedrijf Kipster, is naar eigen zeggen ‘2 weken te grazen genomen’ door corona. Gelukkig is hij inmiddels voldoende hersteld en heeft hij er ‘weer zin in.’ Als de samenleving op deze ‘onduurzame’ wijze verder gaat, voorspelt Groen een klimaatcrisis over 10 jaar. “Die laat de coronacrisis verbleken tot een incidentje.”

Bij Kipster leveren ze eieren op een diervriendelijke manier, zonder schade aan het milieu. “Waar de meeste kippenboeren bezuinigen, verdient onze kippenboer een fatsoenlijke boterham." Het geheim zit in een circulaire overeenkomst met supermarkt Lidl. Deze neemt de komende 5 jaar alle 73 miljoen eieren af en de kippen eten de niet-verkochte reststromen brood van Lidl. Dit open lange termijncontract zorgt voor inkomenszekerheid en kostenbesparingen.

1,5 graden samenleving

Na de 1,5 meter samenleving gaan we volgens Groen naar de ‘1,5 graden samenleving'. In het oplossen van problemen waardoor de aarde niet verder opwarmt, ziet hij kansen. "Bijvoorbeeld in de bouw- en installatiesector. Denk aan het inzetten van werkloze bouwmedewerkers voor het verduurzamen van woningen, zodat we straks van het gas af kunnen."

Het overstappen van fossiele energie op zon- en windenergie kan volgens hem ook versneld. “In Milaan bouwen ze 35 kilometer straatweg om naar voetgangers- en fietspaden. Bevoorrading kan alleen nog met elektrisch vervoer. Dit kan in Amsterdam ook. En als bakker moet je meer kunnen dan alleen brood bakken. Schrijf een verhaal. Met kwalitatief hoogwaardige ingrediënten van ecologische leveranciers en lange termijn relaties met klanten in de hoofdrol.”

De ondernemer leeft mee met alle bedrijven die nu getroffen zijn. “Als je bedrijf in brand staat moet je blussen. Daarna komt de wederopbouw.” Hij merkt dat mensen nu iets meer tijd hebben en adviseert hen te kijken welke sectorinitiatieven er zijn. “Een uurtje online zoeken en dan kom je clubs tegen die je kunnen helpen. Zoals RVO.nl, Milieukeur, Milieu Centraal en Stichting Stimular.”

De ‘1,5 graden samenleving' volgt
  • Maurits Groen Maurits Groen
  • Medeoprichter KipsterMedeoprichter Kipster
  • Venray en BeuningenVenray en Beuningen

De ‘1,5 graden samenleving' volgt

Maurits Groen

De eerste klimaatneutrale kippenboerderij ter wereld heeft geen grond nodig voor het verbouwen van kippenvoer. Energie opwekken gebeurt met zonnecellen en de verpakking van de eieren komt van biologisch afbreekbaar aardappelzetmeel. Kipster bouwt boerderijen in Nederland, Frankrijk en de Verenigde Staten.

Help het klimaat door yoghurt te eten

Wouter Staal bouwde in 8 jaar tijd Yoghurt Barn uit tot een landelijke keten met 13 vestigingen. In hun ‘yoghurt schuren’ verkopen ze onder andere biologische en plantaardige yoghurtvariaties. Corona raakt hen hard. “De omzet valt weg maar de kosten lopen door. Dat is voor veel ondernemers niet lang vol te houden. Ook de 1,5 metereconomie zal ons structureel omzet kosten omdat er minder mensen tegelijk in de winkel passen.” Staal zet versneld in op meenemen en bezorgen, voorlopig op 5 heropende locaties.

Staal vervolgt: “We hopen met ons duurzame verhaal goed uit de crisis te kunnen komen.” Hij onderneemt, als een van de eerste bedrijven ter wereld, klimaatpositief. “Juist in deze tijd, als je nadenkt over het opbouwen van je bedrijf na de crisis, kun je een toekomstgerichte keuze maken. Om een positieve bijdrage te leveren aan het klimaat moet je méér doen dan alleen het compenseren van uitstoot.”

Meer dan compenseren

Duurzaamheid zit bij Yoghurt Barn niet alleen in het product, maar ook in bijvoorbeeld aankleding, verpakking en energiegebruik. Staal legt uit: “We hebben elk stukje in ons bedrijf tegen het licht gehouden om de CO2-uitstoot per product te kunnen berekenen. Die bleek 1,2 kilo CO2 per gast te zijn. Omdat we klimaatpositief ondernemen, proberen we zo min mogelijk uit te stoten en dit dus elk jaar verder te verlagen. Wat er nog overblijft, compenseren we voor 110% door bomen te laten planten.”

Volgens hem zou duurzaamheid deel moeten uitmaken van het DNA van ieder bedrijf. “Als je weet hoeveel CO2 je exact waar uitstoot, moet je een goed plan hebben voor reductie en compensatie. En ook andere bedrijven in de keten moeten met je mee willen doen. Onze klanten zagen onze yoghurt vaak al als gezond en feel good. Zij kunnen nu nog een stap verdergaan en zeggen dat ze iets goeds voor de aarde doen.”

Klimaatpositief als volgende stap
  • Wouter StaalWouter Staal
  • Oprichter Yoghurt BarnOprichter Yoghurt Barn
  • UtrechtUtrecht

Klimaatpositief als volgende stap

Wouter Staal

Wouter Staal bouwde in 8 jaar tijd Yoghurt Barn uit tot een landelijke keten met 13 vestigingen. In hun ‘yoghurt schuren’ verkopen ze onder andere biologische en plantaardige yoghurtvariaties. Het bedrijf heeft een duidelijk duurzaamheidsbeleid, waarvan de keuze om 100% vegetarisch te zijn, het gebruik van enkel biologische zuivel en groene stroom en het aanbieden van vele plantaardige opties voorbeelden zijn.

In de moestuin gebeurt het

Akkerbouwer Reinier Kempenaar startte in 2012 duurzaam restaurant De Dyck. Er staan hoofdzakelijk groentegerechten uit eigen moestuin op de kaart. In de winter maakt hij gefermenteerde producten voor in de boerderijwinkel, daslookolie van dennenknopjes en natuurlijke smaakversterkers. Nu het restaurant gesloten is, verkoopt hij maaltijdpakketten voor thuis. “Het is niet de keuken, maar de moestuin waar het eigenlijk gebeurt.”

In de huidige coronacrisis benut Kempenaar zijn tijd om zijn plan, minimaal 80% zelfvoorzienend op groentegebied, verder te brengen. Hij wil de kaart uitbreiden met eerlijk voedsel uit eigen moestuin of van verantwoorde telers. Lokaal of uit het buitenland. “Zolang we het verhaal erachter maar kennen.”

De coronacrisis drukt ons, volgens hem, stevig met de neus op de feiten. “We slepen teveel heen en weer over de aardbol. Ook moeten we op de knieën naar China voor mondkapjes terwijl we ze binnen 10 dagen in eigen land kunnen produceren.” Daar ziet hij kansen. Door weer meer met eigen productie bezig te zijn. Ook ziet hij steeds meer mensen, uit passie, kiezen voor een ambachtelijk beroep. Zoals bierbrouwers of broodbakkers.

Langs de lokale boer gaan

“Alle boerderijwinkels hebben het gigadruk afgelopen maand”, vertelt Kempenaar, bestuurslid van de Groene Hart Coöperatie. Een initiatief van 30 regionale boeren. “We merken dat consumenten meer geïnteresseerd zijn in gezondheid en open staan voor kwalitatief goed voedsel. Mensen hebben nu de tijd om langs de lokale boer te gaan. Hopelijk zijn dit verschijnselen die na corona doorzetten, net als dat mensen zich niet meer gek laten maken.”

Thuiswerken en online vergaderen ziet Kempenaar als winst. Je voorkomt autoverkeer en vrijkomende kantoorruimten noemt hij als oplossing voor het woningtekort. Zijn tip is: maak een duurzaamheidsplan en bescherm je leefomgeving. “Door de grote investeringen heb ik nog geen euro verdiend”, besluit hij, “maar het geeft me welzijn en daarmee welvaart.”

Bewust genieten kunnen we als we goed zijn voor de bodem
  • Reinier KempenaarReinier Kempenaar
  • Akkerbouwer en eigenaar De DyckAkkerbouwer en eigenaar De Dyck
  • WoubruggeWoubrugge

Bewust genieten kunnen we als we goed zijn voor de bodem

Reinier Kempenaar

Akkerbouwer Reinier Kempenaar startte in 2012 duurzaam restaurant De Dyck. Het is zijn missie om de producten die zijn akkers voortbrengen dichter bij de consument te brengen. Er staan hoofdzakelijk groentegerechten uit eigen moestuin op de kaart.

Je kunt met al je vragen over corona terecht bij het KVK Coronaloket.
Ellen Koekkoek

Als KVK-adviseur tip ik ondernemers over innovatie en de beweging naar het ‘nieuwe ondernemen’. En schrijf ik over het stikstofdebat, veranderingen in de foodbranche en samenwerken. Op KVK.nl, socials en Gespot! Innovatienieuws.

InspiratiePage