Corona

Haal het maximale uit decem­ber ondanks de maatregelen

Hoe haal je als retailer of horecaondernemer het maximale uit de decembermaand, terwijl de veiligheid van je klanten prioriteit blijft? Paul te Grotenhuis, woordvoerder van brancheorganisatie INretail geeft tips. Ook laten 2 ondernemers in onderstaande video zien hoe ze het contact met hun klanten warm houden.

Voor ondernemers in de retail en horeca is de feestdagenperiode de belangrijkste tijd van het jaar. In de maanden november en december draaien winkels en restaurants jaarlijks topomzetten. Dit jaar zorgen de aangescherpte coronamaatregelen opnieuw voor onzekerheid. Paul te Grotenhuis was in eerste plaats opgelucht. “Veel ondernemers vreesden voor erger, dus we zijn blij dat we de consument in ieder geval tot 17.00 uur mogen ontvangen.”

Verantwoord winkelen

Als je klanten wilt blijven ontvangen in je winkel, moet je je houden aan de maatregelen en dringende adviezen van de overheid. Daarnaast is het volgens Te Grotenhuis belangrijk om er gezamenlijk alles aan te doen om te veel drukte te voorkomen. “Dat vraagt veel creativiteit en medewerking van consumenten. Maar ook voor de winkeliers is het een enorme uitdaging om met de huidige restricties in te spelen op de beleving van de klant.” INretail helpt ondernemers hun winkel coronaproof in te richten via informatie en tools. Ook ziet Te Grotenhuis mogelijkheden om de omzet in de decembermaand zo goed mogelijk te behouden:

Vervroeg je openingstijden

Ga je normaal gesproken om 10 uur ‘s ochtends open, vervroeg dit dan naar 9 of zelfs 8 uur. “Kopen op afspraak mag niet buiten de reguliere winkeltijden om”, zegt Te Grotenhuis, “maar volgens de winkeltijdenwet mag je doordeweeks en op zaterdagen open vanaf 6 uur ’s ochtends. In de uren dat je vroeger open bent, kun je wel persoonlijke afspraken met je klant maken. Op die manier bied je je klanten de ruimte om op een rustig moment toch hun aankopen te komen doen.”

Beloon je klant in de daluren

“Motiveer je klant om te komen winkelen in de ochtend, tijdens de lunchpauze of op andere rustige momenten, door daar iets tegenover te stellen”, tipt Te Grotenhuis. “Bied klanten die in de daluren komen bijvoorbeeld een goodiebag, speciale service of tegoedbon aan. Je kunt ook denken aan time-slots voor speciale doelgroepen, zoals kwetsbare ouderen.” Communiceer de acties via je communicatiekanalen, zoals social media of e-mail.

Deze video kun je alleen afspelen als je cookies hebt geaccepteerd. Wijzig je cookieinstellingen en ververs (F5) vervolgens deze pagina, zodat je de video kunt bekijken.

Je kunt jouw voorkeuren wijzigen op http://www.kvk.nl/cookies.

Zet in op online zichtbaarheid

Vergroot je online zichtbaarheid door je producten actief onder de aandacht te brengen via online kanalen. Te Grotenhuis licht de tip toe: “Dat kan door te adverteren via social media, maar je kunt ook nieuwe diensten aanbieden via Facebook, Instagram of WhatsApp.` In bovenstaande video vertelt eigenaar Kim Laan van Diverzo Mode hoe ze haar klanten via zelfgemaakte filmpjes kledingtips geeft en laat zien welke kleding er in haar zaak hangt. “Klanten kunnen via WhatsApp items bestellen of een privé shoppingafspraak maken”, aldus de ondernemer.

Persoonlijke aandacht

Hoe vervelend de beperkingen ook zijn, het is belangrijk om creatief en positief te blijven, vindt horecaondernemer Danny Jansen. Nu zijn café ’in de avond gesloten blijft, is de ondernemer gestart met bingo- en pubquizmiddagen. Ook gaat de ondernemer binnenkort weer gefrituurde kip voor afhalen verkopen. “Tijdens deze actiedagen werk ik verkleed en al in een kippenpak.” Tijdens de vorige lockdown was dit een groot succes, vertelt hij in de video. Zijn humoristische filmpjes en socialmediaposts zorgden voor uitverkochte actiedagen. Ook schreef hij persoonlijke berichten op de bestellingen van zijn klanten, waarmee hij extra betrokkenheid en sympathie creëerde. “Ik werd er zelfs in de supermarkt op aangesproken. Dat geeft mij als ondernemer moed.”

Volgens Te Grotenhuis is het betrokkenheid die zich uiteindelijk terugbetaalt. “De uitdagingen zijn groot, voor zowel ondernemers als consumenten, maar juist daarom is persoonlijke aandacht nu zo belangrijk. Zorg dat je online zichtbaar en in contact blijft. De kracht van veel kleinere bedrijven zit ‘m in oprechte interesse in hun klanten. Die klanten waarderen dat, wat zorgt voor extra positieve mond-tot-mondreclame voor jouw zaak. Betere promotie kun je niet krijgen.”

Online verkoop neemt toe. Hoe zorg je ervoor dat je je omzet en klantcontact behoudt? 5 tips om extra op te vallen in de offline winkelstraat.

Evelyne Hermans

Als content creator voor het thema Klanten & Personeel schrijf ik heldere, concrete artikelen waar je als ondernemer echt iets aan hebt. Heb je vragen over je website, social media of andere communicatiemiddelen? Ik geef je graag advies!

InspiratiePage
Wetten en regels