Corona

Horeca en corona, hoe doe je dit?

Vanaf 10 augustus werkt de horeca voor binnen én buiten, ongeacht de omvang van de horecagelegenheid, op basis van reservering (van tevoren of aan de deur), een gezondheidscheck en het toekennen van een vaste zitplaats (placering) aan een tafel of aan de bar. Daarnaast wordt alle bezoekers gevraagd zich te registreren, zodat de GGD contact kan opnemen bij een besmetting die verband houdt met de horecagelegenheid.

Bij registratie voor de GGD gaat het om de volgende gegevens:

  • volledige naam
  • datum, aankomsttijd en placering van het bezoek
  • e-mailadres
  • telefoonnummer
  • toestemming om de gegevens te bewaren en deze op verzoek aan de GGD te verstrekken.

De gegevens mogen niet voor andere doeleinden worden gebruikt en kunnen alleen door de regionale GGD worden opgevraagd. Het horecabedrijf moet de gegevens 14 dagen bewaren en daarna vernietigen. Je mag een bezoeker die zijn contactgegevens niet wil geven geen toegang weigeren tot je bedrijf. Voorbeelden van een gezondheidscheck & registratieformulier bron- en contactonderzoek contactgegevens vind je bij Koninklijke Horeca Nederland.

De voorzitters van de veiligheidsregio’s hebben mogelijkheden om lokale en regionale maatregelen te nemen. Zij kunnen bijvoorbeeld overgaan tot het beperken van de openingstijden van de horeca. Als de GGD besmetting vaststelt in een horecabedrijf, dan moet het maximaal 14 dagen dicht.

Sinds 1 juli hoef je onder voorwaarden geen maximumaantal personen meer te hanteren in je horecazaak en op het terras. Kuchschermen zorgen er op je terras voor dat je meer tafels en mensen kwijt kunt. Dat ‘social distancing’ en 1,5 meter afstand voorlopig leidend zijn, is duidelijk. Hoe geef je praktische invulling aan alle regels van het protocol dat hiervoor geldt? Check of je op het juiste spoor zit.

1. Zoek ruimte binnen de coronaregels

Door de coronacrisis heb je met voorschriften, noodverordeningen en protocollen te maken. Op landelijk, regionaal en lokaal niveau.

Landelijk

Restaurants, cafés, restaurants en terrassen mogen onder voorwaarden open. Vanaf 1 juli zijn de regels versoepeld. In restaurants, cafés en op het terras, binnen en buiten moeten gasten altijd 1,5 meter afstand tot elkaar houden. Tenzij ze uit 1 huishouden komen. Iedereen heeft een vaste zitplaats en leeft de hygiënemaatregelen na.

Tot 1 september blijven discotheken, clubs en vergelijkbare dansgelegenheden gesloten.

Strandpaviljoens mogen deze winter eenmalig op het strand blijven staan.

In je zaak

Voor restaurants, bars en cafés gelden geen maximum aantal personen. Voorwaarde is dat je gasten een reservering hebben en je vooraf een gezondheidscheck doet bij elke gast. Doe je dit niet? Dan mag je maximaal 100 personen ontvangen.

Op je terras

Vanaf 1 juli geldt op terrassen geen maximum aantal personen. Voorwaarde is dat je gasten een reservering hebben en je vooraf een gezondheidscheck doet bij elke gast. Doet je dit niet? Dan mag je maximaal 250 personen ontvangen. Buiten kun je een kuchscherm plaatsen in plaats van 1,5 meter afstand te houden.

Regionaal

Veiligheidsregio’s bepalen in hun noodverordening de uitvoering en invulling van het landelijke beleid. Per veiligheidsregio kan de versoepeling van maatregelen rondom het sluiten van horecabedrijven verschillen. Deze noodverordeningen wijzigen dagelijks, dus check ze regelmatig.

Lokaal

De gemeente waar je bedrijf is gevestigd is verantwoordelijk voor de juiste uitvoering van geldende regels en de handhaving hiervan. Zo maken sommige gemeenten het mogelijk om je terras tijdelijk uit te breiden vanwege de coronacrisis. Kijk op de gemeentewebsite voor meer informatie over de lokale noodverordening of neem hiervoor contact op met de bedrijfscontactfunctionaris of accountmanager van je gemeente.

2. Check het protocol horeca

In 2 horecaprotocollen zijn alle RIVM-regels voor de openstelling van de horeca tijdens de coronacrisis naar de praktijk vertaald. Horecaondernemers kunnen hiermee een goede invulling geven aan de regels. De protocollen zijn opgesteld door de Koninklijke Horeca Nederland (KHN), en door de Vereniging Chinese-Aziatische Horeca Ondernemers (VCHO), het Nederlands Horeca Gilde (NHG) en de Vereniging Professionele Frituurders (ProFri).

In deze protocollen vind je naast algemene richtlijnen voor horecaondernemers, medewerkers, gasten en leveranciers ook specifieke richtlijnen voor restaurants, cafés, hotels, fastservice-bedrijven en vergader- en zaalbedrijven. Je leest in de protocollen meer over zaken als reserveren, een controlegesprek vooraf, markeringen, desinfectie, reiniging, looproutes en contactloos betalen.

Communicatie

Communiceer vooraf duidelijk alle afspraken uit het protocol die voor jouw horecazaak gelden. Dan weet iedereen waar hij aan toe is en voorkom je misverstanden of conflicten. Maak de afspraken zichtbaar:

  • op je terras
  • bij alle ingangen van je horecabedrijf
  • binnen je horecabedrijf
  • op je website en via social media

3. Pas je businessmodel aan

De 1,5 metereconomie heeft impact op je omzet. Hoe ben je rendabel met je bedrijf als er minder klanten in je zaak mogen komen? Je wilt misschien je diensten uitbreiden of langer opengaan. Of je hebt afgelopen weken een afhaalloket opgetuigd. Denk na over het totale plaatje: behoud je je afhaalservice of stop je daar (deels) mee? De manier waarop je nu je bedrijf inricht, kan op langere termijn grote gevolgen hebben. Met het business model canvas maak je een plan dat meegroeit met je bedrijf. Pas jouw businessplan aan naar een coronaproof businessmodel, ook wanneer dit betekent dat hiermee jouw corebusiness wijzigt. En vraag hulp als je vast dreigt te lopen, of overweeg samenwerking met andere horecaondernemers vlakbij. Zo krijg jij grip op de toekomst.

Heb je extra geld nodig voor je plannen, kijk dan eerst of je binnen je horecabedrijf nog financiële ruimte kan organiseren. Formuleer dan waarvoor en hoeveel externe financiering je nodig hebt. De mogelijkheden voor financiering van je horecabedrijf hangen samen met de levensvatbaarheid van je bedrijf.

4. Regel het goed voor je personeel

Als je het met je oude concept niet meer redt en aanpassingen doet, heeft dit ook gevolgen voor de inzet van je personeel. Zorg dat je alles netjes regelt voor je personeel en neem ze mee in de nieuwe situatie. Wat moet en kan je doen als werkgever? Zorg dat alles duidelijk is, zodat je personeel dit ook weer goed met jouw klanten kan communiceren. Zo kom je samen met je personeel door de crisis.

Je kunt met al je vragen over corona terecht bij het KVK Coronaloket.

Annelies den Breejen

Als KVK-adviseur en zzp-specialist coördineer ik de maandelijkse nieuwsbrief KVK-nieuws voor zzp’ers. Op KVK.nl schrijf ik interviews en artikelen over zzp-onderwerpen, wet- en regelgeving en veilig ondernemen.

InspiratiePage