Corona

Mentorpraat

In de serie Mentorpraat komen mentoren van nlgroeit aan het woord. Zij wisten een positieve draai te maken tijdens crisistijd. Omdenken van businessmodellen, andere manieren van klanten bedienen en net even wat slimmer zijn dan de concurrent, dat zijn aspecten die terugkomen in deze serie. Ondernemers vertellen over hoe zij groei hebben gerealiseerd, maar ook waar zij tegenaan zijn gelopen en hoe zij daarmee omgaan.

Je leest het verhaal van Sam Rohn, oprichter van Red je Pakketje. Elske Doets, eigenaar van Doets Reizen. Peter Stox, oprichter van BijStox tuincentra, Oscar Vos, eigenaar van Woodstone Pizza. En Kim Lustermans, eigenaar van Landgoed Rijckholt.

Peter Stox van BijStox Tuincentra

Één keer eerder maakte Peter Stox een crisis mee. Toen was hij veel te laat met schakelen. Dat moest en zou hij voorkomen. Hij kreeg signalen van leveranciers uit China dat corona zomaar een pandemie zou kunnen worden. Zijn marketing was op dat moment volledig gericht op offline. Stox begreep al snel dat hij een verandering moest doorvoeren om te kunnen overleven.

We zetten feitelijk in nog geen week tijd een online winkel op

Geen twijfel, gewoon doen. Die beslissing had niet veel later moeten komen. Een paar dagen na de lockdown was Stox 70% van de omzet uit de fysieke winkels kwijt. Een rigoureuze omschakeling was nodig en dat vraagt om denken in oplossingen. Lees het verhaal van Peter Stox.

Sam Rohn, Red je Pakketje

In tijden van corona groeide hetbedrijf Sam Rohn, Red je Pakketje, met 250%. En richtte Rohn het initiatief Red je Boeketje op. Binnen 24 uur ging er een persbericht uit en was de website online. De eerste dag verkocht het bedrijf al 1000 boeketten. 4 weken later waren het er meer dan 53.000.

Ouderen keken met de neus tegen de ramen tot onze chauffeurs de laatste bloemen hadden uitgeladen

“Ik blijf rustig als iedereen het gevoel heeft dat het bedrijf in brand staat. Dan ben ik op mijn best. Grote keuzes maak ik snel. Helemaal als de groei hard gaat of als er een initiatief als Red je Boeketje ontstaat. Niks doen is altijd gevaarlijker dan een keuze maken”, vertelt Rohn.

Elske Doets, Doets Reizen

De reisbranche werd hard geraakt. Tijdens de coronacrisis stond Elske Doets voor een aantal uitdagingen. Financieel maar ook richting teleurgestelde reizigers. Haar team en haar nuchterheid bewees haar een grote dienst. “Corona was het beste teamuitje tot nu toe”, stelt Doets.

Het voelt soms alsof ik door een kunsthart in leven word gehouden

Doets bekijkt de situatie in perspectief. “Net als bij een ziekte krijg je met tegenslag na tegenslag te maken. Dat is nu eenmaal zo. Dat is ook waarom je ondernemer bent. Soms heb je hoogtijdagen en andere keren gaat het slecht.”

Oscar Vos, Woodstone Pizza

“Wat was corona nou, een griepje? We dachten dat het allemaal wel mee zou vallen. De impact was lastig in beeld te brengen. We waren niet voorbereid”, vertelt Oscar Vos. Pas toen de geruchten over sluiting van de restaurants klonken, is hij in actie gekomen.

Ik stond open voor verandering, maar wilde trouw blijven aan onze waarden

Persoonlijke aandacht, dat is altijd de focus geweest en nooit veranderd. Dat heeft hij met Woodstone Pizza weten vast te houden vanaf de start van de coronacrisis. Maar omschakeling was nodig. De situatie zorgde voor een verandering in de Nederlandse thuiskeuken. Daar heeft Vos op ingespeeld.

Kim Lustermans, Landgoed Rijckholt

De crisis kwam niet als een verrassing. In januari begreep Kim Lustermans al dat corona een probleem zou worden. Zij werd niet overvallen door de maatregelen. Toch waren het spannende tijden. “Een bedrijf leiden in crisistijd is topsport”, vertelt Lustermans.

Er bestond een kans dat ik meer dan de helft van mijn bewoners zou verliezen

Als het om bedrijfsvoering en beleid gaat, heeft Lustermans zich flexibel getoond afgelopen maanden. Ze was duidelijk en wist focus aan te brengen. Maar ze was niet bang om het roer om te gooien als iets niet werkte. Lustermans stuurde haar team met focus door de crisis.

KlaasJan Swager, Foreco

In eerste instantie was KlaasJan Swager bang dat de werkzaamheden in de bouw niet zouden doorlopen. Hij had namelijk van begin af aan door dat de crisis groot was. Wat hij niet had voorzien was dat iedereen massaal aan het klussen zou slaan. Swager merkte dat het snel drukker werd in zijn winkel. Hij boekte zijn beste half jaar ooit.

Nu ben ik er niet meer zo zeker van dat die volgende crisis komt, zelfs niet op de lange termijn

“Ik ben ondernemer en dan blijf je onrustig. Je bent altijd bezig met een plan voor het geval dat. We zijn erop gebrand om volop aan de slag te blijven en investeringen waar dat kan naar voren te trekken. We maken ons dus niet klaar voor de volgende crisis, maar voor de volgende investering”, vertelt Swager.

Mentoren van nlgroeit zijn ervaren ondernemers. Zij kennen de stappen die je als ondernemer doormaakt maar al te goed, omdat ze dat zelf ook hebben meegemaakt. Via nlgroeit delen zij hun kennis en helpen zij andere ondernemers bij het bepalen van hun groeistrategie.
Cheyenne Seraus

Als KVK-adviseur volg ik alle marketingontwikkelingen op de voet. Ik help je graag met jouw marketingvraagstukken door het delen van tips, ontwikkelingen en ondernemersverhalen. Deze deel ik via KVK.nl, nieuwsbrieven en social media.

InspiratiePage