Corona

Ondernemen op 1,5 meter afstand

De overheid roept alle sectoren op een plan te bedenken voor de 1,5 metereconomie. Zonder zo’n plan is het opengaan en opstarten van je bedrijf ondenkbaar. Ter inspiratie, ondernemers die vertellen over hoe zij hun bedrijf voorbereiden op het nieuwe normaal. Verhalen over ruimte creëren, werken op afspraak, videobezichtigingen, zachte handen en hoop.

Hoe ondernemers zich voorbereiden op de 1,5 metereconomie:

Terras op het water als magneet voor de binnenstad
  • Jacquelina en Emiel DijkstraJacquelina en Emiel Dijkstra
  • Grand Café de Dikke van DaleGrand Café de Dikke van Dale
  • LeeuwardenLeeuwarden

Terras op het water als magneet voor de binnenstad

Jacquelina en Emiel Dijkstra

“15 jaar geleden werden mijn man en ik eigenaar van Grand Café De Dikke van Dale. Ons team van 35 medewerkers is heel blij dat we weer gasten mogen ontvangen in ons restaurant. Het is spannend voor ons allemaal. Van de 140 zitplaatsen mogen we er nu 30 gebruiken. Binnen is genoeg ruimte en zijn schotten niet nodig. Peper en zout liggen in wegwerpzakjes op tafel. Bestek en servet komen in een insteekhoes op tafel. In plaats van een gedeelde menukaart staat er op tafel een geplastificeerde kaart met QR-codes. Gasten scannen die en bekijken ons menu op hun smartphone. We hebben een ‘placeermeneer’ die een intakegesprek met de gasten heeft voordat ze aan tafel gaan. We werken qua reservering met meerdere tijdblokken. Zo halen we meer omzet. Met de horecaondernemer naast ons hopen we binnenkort een gezamenlijk terras op of over de gracht voor ons pand te openen. Kortom, samen zetten we de schouders eronder om onze gasten een mooie tijd te geven!”

“Het is spannend, maar wij verwachten blije gasten; dedikkevandale.nl
Toilet met stoplicht
  • Bart van LieshoutBart van Lieshout
  • Mede-eigenaar Café Restaurant De NootMede-eigenaar Café Restaurant De Noot
  • HooglandHoogland

Toilet met stoplicht

Bart van Lieshout

“In 2019 gingen mijn restaurant en het naastgelegen café van mijn compagnons Jos Hak en Saskia Sanderink samen verder als Café Restaurant De Noot. Binnen mogen we 30 gasten ontvangen, maar gelukkig hebben we ook 2 terrassen. Naast een intakegesprek bij de deur doen we ook een temperatuurcheck op het voorhoofd van onze gasten. Gasten reserveren een tijdsblok via de website of telefoon. Dat het spontane nu een beetje weg is doet pijn aan mijn horecahart. We willen een klinische omgeving voorkomen, want gasten moeten het fijn hebben. De looproute heet bij ons ‘nootroute’ en de verplaatsbare schotten zijn versierd met stickers. De verbindingshal tussen café en restaurant is tijdelijk afgesloten met een sfeervolle wand van wijnkistjes. Papieren placemats vervangen gedeelde menukaarten. Voor de ‘hoge noot’ is er een toilet met stoplicht. Als de lamp brandt wacht je op gepaste afstand op je beurt, net als in een vliegtuig. Op ons terras staan enkele extra grote tafels. Dan kunnen we toch groepen van 10 personen plaatsen. We denken nog creatief na hoe we weer kleinschalig bands laten optreden!“

“Voor ons staat centraal dat gasten het fijn hebben; denoot.nl
Hygiëne is het nieuwe toverwoord
  • Wilma Smits Wilma Smits
  • Beautysalon WishBeautysalon Wish
  • UdenUden

Hygiëne is het nieuwe toverwoord

Wilma Smits

“Bij behandelingen zoals huidverzorging is 1,5 meter afstand houden vrijwel onmogelijk. Mijn beautysalon ligt daardoor grotendeels stil en klanten komen nu alleen af en toe langs om een product te kopen. Samen met mijn team heb ik inmiddels gebrainstormd over hoe we gaan werken als straks de deuren weer open mogen. Ons pand is ruim genoeg en elke behandeling vindt plaats in een aparte kamer. Hygiëne stond bij ons vanzelfsprekend al hoog in het vaandel, echter zullen ook wij extra maatregelen treffen. Aanvullende maatregelen zullen bestaan uit het dragen van beschermingsmiddelen, alleen nog maar werken op afspraak en het desinfecteren van ruimtes en pinapparaat. Handgel is aanwezig en handen wassen bij binnenkomst en vertrek is ook mogelijk. Wachtende klanten kunnen in de centrale ruimte plaatsnemen aan de grote tafel, of buiten op een stoeltje, waar afstand gegarandeerd is.”

“Als mensenmens kan ik niet wachten om mijn klanten straks weer te mogen ontvangen; beautysalon-wish.nl
Rijden achter plexiglas
  • Marcel Nieuwland Marcel Nieuwland
  • Eigenaar 1-2 DriveEigenaar 1-2 Drive
  • GroningenGroningen

Rijden achter plexiglas

Marcel Nieuwland

“Als je als rijschool letterlijk niet de weg op mag, zoek je je heil online. Dat is precies wat wij de afgelopen tijd hebben gedaan. Dit is hét moment om gas te geven op social media en met Adwords-campagnes. Ik ben 20 jaar geleden mijn zaak gestart. Inmiddels heb ik 16 man personeel. Dit wil je natuurlijk vasthouden. Volgens het RIVM kunnen wij met een simpele aanpassing, zoals het plaatsen van een spatscherm tussen rijinstructeur en cursist, straks weer veilig van start. Ik heb inmiddels 9 spatschermen op voorraad. Deze kan ik, wanneer nodig, binnen 24 uur plaatsen in mijn auto’s. Omdat je als rijinstructeur vanaf de bijrijdersstoel te allen tijde bij het stuur moet kunnen, is het onderste deel van het scherm gemaakt van flexibel plastic. Op die manier weten we de veiligheid van onze cursisten te waarborgen. Verder zorgen we ervoor dat alle voertuigen voorzien zijn van handschoenen, handgel en mondkapjes. Ook springen we flexibel om met afmeldingen bij ziekte, zodat we alle risico’s buiten de (auto)deur houden. Kortom: kop d’r veur, zoals we dat in Groningen zeggen bij het aangaan van een uitdaging!”

“Wat je in handen hebt, wil je natuurlijk vasthouden; 1-2drive.nl
Op innovatieve wijze nagels lakken
  • Saar Koningsberger en Jessica Scholten Saar Koningsberger en Jessica Scholten
  • Oprichters LakwerkOprichters Lakwerk
  • AmsterdamAmsterdam

Op innovatieve wijze nagels lakken

Saar Koningsberger en Jessica Scholten

“Hoewel de focus momenteel op online ligt, willen we natuurlijk het liefst zo snel mogelijk weer klanten ontvangen in onze studio. Aanraken lijkt in onze branche onvermijdelijk. Onze stylistes ontwerpen samen met de klant een nageldesign. Dit ontwerp schilderen we vervolgens met de hand op de nagels. Kleine persoonlijke kunstwerkjes! We spelen nu met de gedachte om te gaan werken met een printer. Het idee is om het ontwerp dat de klant samen met een van onze stylistes opstelt in te scannen en vervolgens op de nagels te printen. Vanzelfsprekend hanteren we ook alle andere richtlijnen die het RIVM voorschrijft. Totdat de deuren officieel weer open kunnen, leren we onze klanten onder het mom ‘Lakwerk to the rescue’ hoe ze zelf vanuit huis hun nagels kunnen verzorgen. We delen zelfs onze ontwerpgeheimen. Sharing is caring en verbondenheid, daar draait het nu om!”

“Sharing is caring; lakwerk.com
Van spontaan klanten ontvangen naar een telsysteem
  • Sasha Marinkovic Sasha Marinkovic
  • Oprichter Kapsalon HairishOprichter Kapsalon Hairish
  • RotterdamRotterdam

Van spontaan klanten ontvangen naar een telsysteem

Sasha Marinkovic

“Onze zaak is gevestigd in hartje Rotterdam. Iedereen was bij ons altijd welkom voor een spontane knipbeurt. Dat kan straks niet meer. Ook wij zullen op afspraak gaan werken. Volgens berekeningen kunnen we straks inclusief personeel 9 mensen tegelijk in onze salon ontvangen. Het achterste gedeelte van de salon bestaat uit twee verfplekken. Zodra de verf is aangebracht kunnen klanten plaatsnemen op een lange bank, waar voldoende ruimte is om op een relaxte manier te wachten tot de verf ingetrokken is. In het voorste gedeelte van de salon vinden de knipbeurten plaats. Ook hier houden we afstand van elkaar door de stoelen minimaal twee meter uit elkaar te plaatsen. Onze kapsters worden voorzien van goede bescherming en iedere klant krijgt bij binnenkomst de gelegenheid om de handen te wassen. We zorgen voor mondkapjes, handschoenen en handcrème. Zo gaan klanten straks niet alleen met verzorgde haren, maar ook met zachte handen bij ons de deur uit.”

“Wij stappen af van de spontane knipbeurt; hairish.nl
Interactief huizen bezichtigen via een livestream
  • Frank HuibersFrank Huibers
  • NVM-makelaar Makelaarsland NVM-makelaar Makelaarsland
  • ApeldoornApeldoorn

Interactief huizen bezichtigen via een livestream

Frank Huibers

“Tijdens de coronacrisis heb ik mijn werkzaamheden niet hoeven te stoppen. Ik neem net als iedereen de standaard voorzorgsmaatregelen, zoals minimaal 1,5 meter afstand houden en geen handen schudden. Een bezichtiging van een woning door potentiële kopers pak ik nu wel compleet anders aan. Bij veel animo doe ik geen open huis meer, maar een videobezichtiging via Facebook Live. Ook na de coronacrisis ga ik hiermee door. Ik onderzoek nu de mogelijkheden van YouTube en streaming via mijn eigen website. Er kijken momenteel groepen van ongeveer 25 mensen live mee, terwijl ik door de woning loop. Ze stellen vragen en krijgen zo een goede eerste indruk van het huis. Ongeveer de helft wil daarna een fysieke bezichtiging inplannen. Bij een fysieke bezichtiging mogen maximaal 2 mensen langskomen. Ik vraag ze zo weinig mogelijk aan te raken en ik draag zelf handschoenen. De bewoners mogen zelf niet aanwezig zijn en de afspraken plan ik ruimer in. Dan komen kijkers elkaar niet tegen en kan ik tussendoor deurklinken ontsmetten.”

“Videobezichtigingen blijf ik ook doen na de coronacrisis; makelaarsland.nl/frank
Shoppen op afspraak
  • Petra HammingPetra Hamming
  • Mede-eigenaar Saenkanter Fashion  Mede-eigenaar Saenkanter Fashion
  • WormerveerWormerveer

Shoppen op afspraak

Petra Hamming

“Samen met mijn broer Léon run ik onze modezaak voor dames en heren. We hebben een aantal sterke kledingmerken die we als shop-in-shop neerzetten in onze winkel. In de afgelopen jaren hebben we veel geïnvesteerd en verbouwd om onze winkel up-to-date te houden. Hierdoor zijn we eigenlijk helemaal voorbereid op de 1,5 metereconomie. Onze winkel is erg ruim met brede looppaden, waardoor 1,5 meter afstand houden geen probleem is. Bij de kassa’s is plexiglas aangebracht en op de vloer bij de kassa’s zijn strepen gezet. Onze medewerkers zijn goed geïnstrueerd en we hebben desinfectiemiddel neergezet. Onze grootste uitdaging is de klanten weer in de winkel krijgen. We onderzoeken de mogelijkheid van een webshop, maar onze focus ligt echt op onze winkel. Dat moet altijd een leuke beleving met persoonlijke aandacht zijn. We experimenteren nu bijvoorbeeld met shoppen op afspraak. We sturen ook via Instagram en Facebook vlogs aan onze klanten zodat we in beeld blijven.”

“Wij zijn helemaal voorbereid op de toekomst; saenkanter.nl
Op verantwoorde wijze dicht bij mijn klant
  • Edwin SluisEdwin Sluis
  • Eyewear Aficionado bij YOU & EYEEyewear Aficionado bij YOU & EYE
  • BredaBreda

Op verantwoorde wijze dicht bij mijn klant

Edwin Sluis

“Als opticien doe ik oogmetingen met de hand, waardoor ik direct naast mijn klant zit. Sinds maart zijn oogmetingen en het afstellen van brillen niet meer mogelijk. Ik wil weer tegen mijn klant kunnen zeggen dat het veilig is om langs te komen. Via Facetime probeerde ik een bril af te passen, maar dat werkt gewoon niet. Grotere opticiens investeren nu in oogmeetapparatuur die op afstand werkt. Beide ideeën voelen voor mij letterlijk afstandelijk en dan werk ik niet meer met plezier. Maar ook ik moet omzet blijven genereren in de 1,5 metereconomie. Ik heb een kleine boetiek van 45m2 dus ik denk erover alleen nog op afspraak te werken. Brillen maak ik vaker schoon dan normaal. En extra bescherming zoals mondkapjes heb ik besteld. Ik kan niet wachten om weer op verantwoorde wijze mijn klanten te helpen met een oogmeting of het afstellen van een bril.”

“Brillen maak ik vaker schoon dan normaal; you-and-eye.nl
Gasten varen van plek naar plek
  • Jochem van der Schoot Jochem van der Schoot
  • Eigenaar EurohotelEigenaar Eurohotel
  • LeeuwardenLeeuwarden

Gasten varen van plek naar plek

Jochem van der Schoot

“Eurohotel en het daarin gevestigde restaurant “Brasserie ’t Plein” is een begrip in Leeuwarden en omstreken. Door de coronacrisis zijn er slechts enkele kamers verhuurd aan zakelijke gasten. In ons pand staan pompjes met desinfectiemiddel en er zijn strepen op de vloer aangebracht. De receptie heeft een afscherming van plexiglas gekregen. Het hotelgedeelte redt zich wel, maar ons restaurant draaiend houden in de 1,5 metereconomie wordt heel lastig. Ik kan misschien de helft van de tafels gebruiken om voldoende afstand te creëren tussen de gasten, maar dat is niet rendabel. Ik hoop dat straks mensen uit niet-kwetsbare groepen weer naar de horeca mogen of dat er extra steun vanuit de overheid komt. Ik blijf creatief en zoek samenwerking met andere ondernemers zoals bijvoorbeeld een sloepverhuurder. Gasten varen van plek naar plek en overnachten onder andere bij ons. Ook bezorgen we nu maaltijden bij de mensen thuis.”

“Ik blijf creatief samenwerken met andere ondernemers; eurohotel.nl

Ondernemersvragen? We geven je advies op maat. Het KVK Adviesteam staat voor je klaar! Bel 0800 21 17

Kelvin Klijnsma

Als KVK-adviseur volg ik de razendsnelle ontwikkelingen rond digitalisering en cybersecurity. Ik vertaal dit naar praktische tips om slimmer en veiliger te ondernemen. Deze tips deel ik via KVK.nl, e-books, nieuwsbrieven en social media.

InspiratiePage