Corona

Ondernemersinitiatief: omdenken in crisistijd

  • Nieuws
  • Redactie KVK
  • 27 mrt 2020
  • 1 min lezen
Ondernemen is mogelijkheden zien. Ook in deze moeilijke tijd zijn er veel ondernemers die de samenleving op een creatieve manier een handje helpen. Initiatieven van ondernemers in Nederland tijdens de coronacrisis.
Van halsbanden naar mondkapjes
  • Annemarie Vorstenbos Annemarie Vorstenbos
  • eigenaar webshop AnnJoyeigenaar webshop AnnJoy
  • NootdorpNootdorp

Van halsbanden naar mondkapjes

Annemarie Vorstenbos

“Normaal gesproken verkoop ik kleurige halsbanden en riemen voor honden en katten. Door de corona-crisis merkte ik meteen een terugval in de verkoop. Er is nu veel vraag naar mondkapjes, dus ik dacht: die ga ik proberen te maken. Ze zijn van katoen en aan 2 kanten draagbaar. Niet bedoeld voor medisch gebruik, maar voor mensen die niet zonder bescherming naar buiten willen. Te koop via mijn webshop en via Bol.com. De bestellingen stromen binnen. Zo zeer zelfs dat ik even de verkoop moest stoppen om bij te werken. Het gaat wel steeds sneller, ik maak er nu zo’n 15 per dag. Ik kom ermee uit de kosten en dat is nu het belangrijkste. Ik wil er geen slaatje uit slaan.”

“Ik wil er geen slaatje uit slaan; annjoy.nl
Van Omapost naar Coromapost
  • Wilbert van de Kamp Wilbert van de Kamp
  • mede-eigenaar Omapostmede-eigenaar Omapost
  • GroningenGroningen

Van Omapost naar Coromapost

Wilbert van de Kamp

“Omapost is een website en app, die jong en oud waardevol met elkaar verbinden. We bieden persoonlijke kaartjes aan en organiseren sociale initiatieven en events. Door de corona-uitbraak werd Omapost Coromapost, onder het credo: ‘Bezorg je oma geen corona, maar een kaartje.’ Voorheen hadden we circa 1.500 kaartbestellingen per week, nu halen we dat per dag. Supermooi! Niet alleen voor onze business, maar zeker ook vanuit menselijke perspectief. Wat ik nu al geleerd heb, is dat het loont om je focus een tijdje te beperken tot 1 onderdeel van je bedrijf. Verder hoop ik dat door onze actie het begrip en vooral het principe van Omapost blijft hangen. Dat mensen ook ná de coronacrisis hun opa of oma kaartjes blijven sturen.”

“Het loont om je focus een tijdje te beperken; cor.ompost.nl
Van verdienen aan restaurants naar restaurants redden
  • Arthur Bassant Arthur Bassant
  • eigenaar Heerlijk en Redderestaurantseigenaar Heerlijk en Redderestaurants
  • 16 medewerkers16 medewerkers

Van verdienen aan restaurants naar restaurants redden

Arthur Bassant

“Lege stoelen in restaurants met korting aanbieden via Heerlijk.nl: dat was tot voor kort ons verdienmodel. Maar toen alle restaurants dichtgingen, zag onze prognose er slecht uit. We besloten via een platform cadeaubonnen te gaan verkopen. En betalen de restaurants direct uit. Dat zorgde meteen voor een positieve vibe bij ons team, dat van 7 uur tot middernacht bezig is. Inmiddels staan er 250 restaurants op Redderestaurants.nl en in totaal hebben zich er zo’n 500 aangemeld. Commissie rekenen we niet meer. We doen dit in de eerste plaats om de horeca te helpen. En we hopen er wat goodwill mee te kweken. Wel denken we al na hoe we hier straks mee door kunnen gaan, maar we maken even pas op de plaats. Want we hebben ons wel wat op de hals gehaald.”

“We hebben ons wel wat op de hals gehaald; redderestaurants.nl

Van fysiek naar online

Van groepsfitness naar online sporten
  • Marcel WilleMarcel Wille
  • Eigenaar Black & White Sportsclub Eigenaar Black & White Sportsclub
  • BredaBreda

Van groepsfitness naar online sporten

Marcel Wille

“Op 15 maart bleek dat we moesten sluiten, een dag later introduceerden we een volledig rooster met ruim 20 groepslessen, live te volgen via Instagram of Facebook. We hebben deze lessen bewust voor iedereen opengesteld, omdat we het juist nu heel belangrijk vinden dat iedereen kan werken aan zijn gezondheid. Onze vaste medewerkers geven de lessen en er is veel animo voor. Onze oudere clubleden die nu hun sociale contacten missen, sturen we af en toe een berichtje of we helpen hen met boodschappen doen. In een tijd als deze is blijven communiceren met je leden en medewerkers essentieel. De kans is groot dat we ook na de coronacrisis een deel van onze lessen online blijven aanbieden. Dat is eerder nooit goed van de grond gekomen.”

“Het kwam er eerder nooit van; blackandwhite.nu/
Van kookworkshops naar kookles online
  • Meneer WateetonsMeneer Wateetons
  • Eigenaar WateetonsEigenaar Wateetons
  • AmsterdamAmsterdam

Van kookworkshops naar kookles online

Meneer Wateetons

“In normale tijden verdien ik mijn geld met het schrijven van kookboeken, culinaire workshops en les aan foodprofessionals. Door de corona-maatregelen zijn de workshops - en daarmee 60 tot 70% van mijn inkomsten- weggevallen. Het was al mijn droom om overal ter wereld te kunnen werken, met alleen een laptop. Op zondag werden de maatregelen afgekondigd en op maandagavond had ik al mijn eerste online kookworkshop met 271 deelnemers. Dat waren vaste en nieuwe klanten. Ik ga het uitbouwen naar 3 keer per week, ook in het Engels. Sommige workshops zijn betaald, andere gratis, met de mogelijkheid naar draagkracht te doneren, als je het leuk vond. Ik ga er straks zeker mee door, naast mijn gewone workshops.”

“Deelnemers hoeven nu niet ver te reizen; wateetons.com
Van live events naar live streaming
  • Thomas Zwart Thomas Zwart
  • Eigenaar CapitalCEigenaar CapitalC
  • AmsterdamAmsterdam

Van live events naar live streaming

Thomas Zwart

“In de oude Diamantbeurs in Amsterdam hebben wij een grand café, galerie, werkplekken, vergaderruimtes en een evenementenlocatie. Het grand café is nu dicht en ruim 20 bijeenkomsten vielen weg. Toen hebben we in 1 weekend een studio gebouwd voor online evenementen. Alles wordt rechtstreeks gestreamd en het publiek kan online participeren. We hebben al 3 evenementen verzorgd. Het weegt niet op tegen onze normale inkomsten, maar als we uit de kosten komen is dat fijn. Samen met andere bedrijven uit de sector willen we nu een platform opzetten, om via de studio kennis te delen. Als deze crisis voorbij is, gaan we hier zeker mee door. We waren al van plan om meer online te gaan doen. Dat is wat naar voren geschoven.”

“Na de crisis gaan we hier zeker mee door; capitalc.amsterdam
Van leerplatform naar online trainingen
  • Gerhard RiphagenGerhard Riphagen
  • mede-oprichter Studytubemede-oprichter Studytube
  • werknemers85 werknemers

Van leerplatform naar online trainingen

Gerhard Riphagen

“Normaal gesproken helpen we met ons leerplatform organisaties aan opleidingen. Nu veel mensen thuis zitten, hebben we de Online Academy ‘Learn Together’ gelanceerd. Hier kan iedereen tot eind april gratis terecht voor het volgen van ruim 200 online trainingen en 500 microlearnings. We zijn blij dat we zo onze maatschappelijk verantwoordelijkheid kunnen pakken, samen met de experts die deze trainingen gratis aanbieden. Na 2 dagen hadden we al bijna 3000 bezoekers, met ‘werken op afstand’ als een van de populairste trainingen. Ook hebben we al meerdere aanvragen van organisaties ontvangen om met spoed een online leeromgeving klaar te zetten. De urgentie hiervan is duidelijk geworden.”

“De urgentie is duidelijk geworden; studytube.nl

Thuisbezorgen en gecontroleerd afhalen

Van winkel/restaurant naar take-away
  • Corine van de Heuvel Corine van de Heuvel
  • Eigenaar BoterKaasOlijvenEigenaar Boter Kaas en Olijven
  • HillegomHillegom

Van winkel/restaurant naar take-away

Corine van de Heuvel

“Wij zijn een kaas- en delicatessenwinkel met bijhorend restaurant en proeflokaal. De coronacrisis betekent voor ons nóg meer focussen op afhaalmaaltijden. Want onze winkel mag nog wél open zijn. Daarnaast hebben we een boodschappen- en maaltijden bezorgservice in het leven geroepen. Een aantal restaurantgerechten is nu verkrijgbaar in de winkel. En we leveren een high tea- en kaasfondue to go. Ook verkopen we nu de koffiebonen van de leverancier van ons restaurant. Als deze nieuwe aanpak goed blijft lopen, is het onvermijdelijk dat deze ‘corona-ingrepen’ blijvend onderdeel van ons totaalpakket worden. Een reële optie, want de reacties tot nu toe zijn heel positief.”

“Na de crisis gaan we hier zeker mee door; boterkaasenolijven.nl
Van fysieke winkel naar thuisbezorgen
  • Diana Koerts Diana Koerts
  • Eigenaar SpellenpoortEigenaar Spellenpoort
  • AmersfoortAmersfoort

Van fysieke winkel naar thuisbezorgen

Diana Koerts

“De Spellenpoort is een winkel voor bordspellen, puzzels en kaartspellen. Voordat de eerste maatregelen werden aangekondigd, werden we al overspoeld door hamsteraars, die de bui zagen hangen. Mensen stonden hutjemutje in de winkel. Dat was niet verantwoord, dus besloten we de winkel te sluiten. Je kunt ons mailen of bellen en dan bezorgen wij in de regio op de fiets. We zitten nu al op 40 bestellingen per dag. Dat is bij lange na niet wat we in de winkel verkopen, maar voldoende om de huur en onze koeriers te betalen. Ik denk niet dat we er na deze crisis mee doorgaan, want onze core business is beleving en advies, niet bezorging. En het is ongelooflijk veel werk; de hele dag bellen, mailen en regelen. Het is vooral een fijne oplossing voor de thuiszitters.”

“Vooral een fijne oplossing voor thuiszitters; spellenpoort.com
Van bezorging op het werk naar bezorging aan huis
  • Maaike Stift Maaike Stift
  • Eigenaar Eat.PeasyEigenaar Eat.Peasy
  • RotterdamRotterdam

Van bezorging op het werk naar bezorging aan huis

Maaike Stift

“Normaal gesproken bezorgen we verse, plantaardige maaltijden op kantoren. Omdat veel mensen nu thuiswerken, hebben we ons businessmodel aangepast en bezorgen we aan huis. Dagelijks fietsen we nu zo’n 35 kilometer kriskras door Rotterdam met de elektrische bakfiets. We bereiken zo ook veel nieuwe klanten. En mensen die al eens bij ons geïnformeerd hadden of we ook thuisbezorgen kunnen we eindelijk bedienen. Het is wel een stuk arbeidsintensiever, maar de omzet stijgt en lijkt zelfs de normale verkopen te gaan overtreffen. Na deze crisis willen we testen of we beide mogelijkheden kunnen combineren: aan het eind van de middag op grote kantoren bezorgen en ’s avonds aan huis. Ik heb wel even getwijfeld of dit nu een slimme zet is. Maar nu ik zie dat de omzet toeneemt, heb ik er weer vertrouwen in.”

“Ik heb getwijfeld of dit een slimme zet is; eatpeasy.nl
Van bakkerswinkel naar drive-in bakker
  • Peter Bliek Peter Bliek
  • Eigenaar Bliek MeesterbakkersEigenaar Bliek Meesterbakkers
  • MiddelburgMiddelburg

Van bakkerswinkel naar drive-in bakker

Peter Bliek

“Wij hebben 10 winkels en een centrale bakkerij. We hadden al een online platform waar je brood kon bestellen; dat hebben we een facelift gegeven. En in plaats van laten bezorgen, kun je het brood nu ook afhalen in onze drive-in tent bij de bakkerij. Die gebruiken we anders voor de verkoop van oliebollen. Dit is wel een stuk omvangrijker. Het blijkt goed aan te slaan. Mensen kunnen vooraf online bestellen of ter plekke uitkiezen. Je hoeft de auto niet uit, het pinapparaat zit aan een stok van 1,5 meter. Onze medewerkers zetten het brood desgewenst in de auto. Of we dit na de crisis blijven doen? Dan verwachten mensen toch een uitgebreider assortiment en een kopje koffie, denk ik. Maar als er klandizie voor is, wie weet.”

“Als er klandizie voor is, gaan we ermee door; bliekmeesterbakkers.nl

Ondernemersvragen? We geven je advies op maat. Het KVK Adviesteam staat voor je klaar! Bel 0800 21 17

Redactie KVK

Redactie KVK

De KVK-redactie verzorgt en publiceert inspirerende informatieve artikelen voor ondernemers op KVK.nl, waaronder interviews en how to’s.

InspiratiePage