Corona

Ondernemersinitiatief: omdenken in crisistijd

  • Nieuws
  • Redactie KVK
  • 13 mei 2020
  • 2 min lezen
  • 8.6K
Ondernemen is mogelijkheden zien. Ook in deze moeilijke tijd zijn er veel ondernemers die de samenleving op een creatieve manier een handje helpen. Initiatieven van ondernemers in Nederland tijdens de coronacrisis.
Van lichamen naar klompen beschilderen
  • Ralph Moelker Ralph Moelker
  • bedrijfsleider Tattoo Bobbedrijfsleider Tattoo Bob
  • KatendrechtKatendrecht

Van lichamen naar klompen beschilderen

Ralph Moelker

“Onze tattooshop valt onder de contactberoepen, dus ook wij moesten dicht. Tot wij een telefoontje kregen van een internist van het Erasmus MC, die vroeg of wij de klompen, die veel worden gedragen in de zorg, een kleurtje konden geven. Het beschermingsmateriaal dat de artsen en verpleegkundigen nu dragen, maakt ze moeilijk herkenbaar. Ook vinden patiënten het soms angstaanjagend. Ik ben er meteen achteraangegaan, om de mensen in de zorg te bedanken voor hun harde werk. Na de eerste foto’s op Facebook kregen we honderden mailtjes. Dus zitten we nu met 9 man klompen te beschilderen met ‘old school’ tatoeages, zoals ankers en hartjes, en teksten als ‘stay strong’. Per paar zijn we zo’n anderhalf uur bezig.Het levert, behalve naamsbekendheid, niets op. Maar misschien gaan we er na de crisis wel mee door. Het merk Tattoo Bob staat erop en dat spreekt mensen aan.”

“Misschien gaan we hier wel mee door; tattoobob.nl
Van gewone productiedagen naar 2 shifts
  • Manon Pijnenburg Manon Pijnenburg
  • HR en Marketing Manager HR en Marketing Manager
  • 420 werknemers420 werknemers

Van gewone productiedagen naar 2 shifts

Manon Pijnenburg

"Als hightech machinefabrikant is AAE direct meegegaan met de RIVM-voorschriften. Iedereen werkt nu in 2 shifts, die elkaar niet overlappen. Zo kun je meer afstand houden en ben je bij een besmetting niet meteen hele afdelingen kwijt. We werken nu 6 in plaats van 8 uur per dag. Eén uur is voor onze rekening en het andere uur kunnen de werknemers later inhalen. Er wordt efficiënter gewerkt en veel mensen zetten juist een tandje bij. Verder zijn onze vestigingen verdeeld in compartimenten, met een eigen in- en uitgang en eigen toiletten. De toelevering van onderdelen is aangepast, omdat sommige landen in lockdown zijn. We denken nu na over hoe we veilig terug kunnen naar een 8-urige werkdag in 1 shift. We kijken ook naar andere bedrijven, maar uiteindelijk moet iedereen zijn eigen oplossing vinden. We zullen in elk geval digitaal blijven overleggen, dat is super efficiënt. Al verlangen we ondertussen wel naar meer persoonlijk contact."

“Digitaal overleggen is super efficiënt; aaebv.com
Van horeca naar consument
  • Jochem van der Sluijs Jochem van der Sluijs
  • project & eventmanagerproject & eventmanager
  • 36 werknemers bij de 3 bedrijven36 werknemers bij de 3 bedrijven

Van horeca naar consument

Jochem van der Sluijs

“Etenover.nl is een initiatief van 3 netwerk- en communicatiebedrijven: Foodservice Network, Food Inspiration en Shoot my Food. We werken voor toeleveranciers en producenten voor de horeca. Na de sluiting van cafés en restaurants ontstond een enorm overschot aan horeca-producten met een houdbaarheidsdatum en onze klanten vroegen ons om hulp. Binnen 2 dagen hadden we een website, waar leveranciers hun voorraden aanbieden aan consumenten. Bedoeld als tijdelijke manier om onze klanten overeind te houden. De bezorgkosten zijn voor de transporteur, wij houden 5% in om het systeem draaiend te houden en de rest is voor de leveranciers. Wij verdienen er niets aan, maar om straks weer verder te kunnen is het belangrijk dat onze klanten deze crisis overleven.”

“Wij verdienen er niets aan; etenover.nl
Van vrije werkplek zoeken tot afstand meten
  • Arend van de Stadt Arend van de Stadt
  • Business Development DirectorBusiness Development Director
  • AmsterdamAmsterdam

Van vrije werkplek zoeken tot afstand meten

Arend van de Stadt

“Met Smart Eagle kun je de werkplekbezetting in een gebouw meten. Een sensor aan het plafond ziet hoeveel mensen in een ruimte werken en waar nog plekken beschikbaar zijn. En deelt dat via een app. Voor de 1,5 meter-maatschappij bedacht ik dat we dezelfde sensor ook kunnen gebruiken om de onderlinge afstand tussen mensen te meten. Je kunt een bericht naar ieders telefoon laten sturen of via een stoplicht of een toegangspoortje in de ruimte aangeven of er nog iemand bij kan. Welke functies de sensor precies krijgt en hoe je het toepast, is voor een groot deel aan de gebruiker. Met de Smart Eagle kun je laten zien dat je er als winkel of kantoorpand klaar voor bent om weer mensen toe te laten.”

“Laat zien dat je er klaar voor bent; smarteagle.nl
Van Omapost naar Coromapost
  • Wilbert van de Kamp Wilbert van de Kamp
  • mede-eigenaar Omapostmede-eigenaar Omapost
  • GroningenGroningen

Van Omapost naar Coromapost

Wilbert van de Kamp

“Omapost is een website en app, die jong en oud waardevol met elkaar verbinden. We bieden persoonlijke kaartjes aan en organiseren sociale initiatieven en events. Door de corona-uitbraak werd Omapost Coromapost, onder het credo: ‘Bezorg je oma geen corona, maar een kaartje.’ Voorheen hadden we circa 1.500 kaartbestellingen per week, nu halen we dat per dag. Supermooi! Niet alleen voor onze business, maar zeker ook vanuit menselijke perspectief. Wat ik nu al geleerd heb, is dat het loont om je focus een tijdje te beperken tot 1 onderdeel van je bedrijf. Verder hoop ik dat door onze actie het begrip en vooral het principe van Omapost blijft hangen. Dat mensen ook ná de coronacrisis hun opa of oma kaartjes blijven sturen.”

“Het loont om je focus een tijdje te beperken; cor.omapost.nl
Van verdienen aan restaurants naar restaurants redden
  • Arthur Bassant Arthur Bassant
  • eigenaar Heerlijk en Redderestaurantseigenaar Heerlijk en Redderestaurants
  • 16 medewerkers16 medewerkers

Van verdienen aan restaurants naar restaurants redden

Arthur Bassant

“Lege stoelen in restaurants met korting aanbieden via Heerlijk.nl: dat was tot voor kort ons verdienmodel. Maar toen alle restaurants dichtgingen, zag onze prognose er slecht uit. We besloten via een platform cadeaubonnen te gaan verkopen. En betalen de restaurants direct uit. Dat zorgde meteen voor een positieve vibe bij ons team, dat van 7 uur tot middernacht bezig is. Inmiddels staan er 250 restaurants op Redderestaurants.nl en in totaal hebben zich er zo’n 500 aangemeld. Commissie rekenen we niet meer. We doen dit in de eerste plaats om de horeca te helpen. En we hopen er wat goodwill mee te kweken. Wel denken we al na hoe we hier straks mee door kunnen gaan, maar we maken even pas op de plaats. Want we hebben ons wel wat op de hals gehaald.”

“We hebben ons wel wat op de hals gehaald; redderestaurants.nl
Van pakketbezorger naar bloemenbezorger
  • Sam Rohn Sam Rohn
  • CEO en co-founder Redjepakketje en RedjeboeketjeCEO en co-founder Redjepakketje en Redjeboeketje
  • 500 werknemers500 werknemers

Van pakketbezorger naar bloemenbezorger

Sam Rohn

“Met Redjepakketje leveren wij normaal gesproken met 500 chauffeurs door het hele land pakjes af. Veel bloementelers zijn nu hun afzet kwijt en zochten een oplossing. Na een Facebookpost op een pagina voor jonge ondernemers boden 80 mensen aan om te helpen. En binnen een dag was de webshop in de lucht. Via Redjeboeketje doneer je 15 euro en leveren wij een boeket af bij een eenzame oudere in een verzorgingstehuis. De bloemen komen van telers uit het hele land en worden door 2 ervaren partijen in wekelijks wisselende boeketten verpakt. Binnen 24 uur hadden we 1.000 boeketten gestuurd en we hopen tot 120.000 te komen. Zo krijgen de telers toch nog wat cash voor hun bloemen. De aandacht die we krijgen is fenomenaal. We zijn opeens dé bloemenbezorger van Nederland, dat is een nieuwe markt voor ons. En van puur dienstverlener zijn we opeens ook webshop-houder en beantwoorden we honderden mailtjes per dag. Dus wie weet wat dat voor de toekomst brengt.”

“De aandacht die we krijgen is fenomenaal; www.redjeboeketje.nl
Van perslucht voor bedrijven naar beademingsapparaten
  • Frans Fransen Frans Fransen
  • eigenaar FHT Persluchteigenaar FHT Perslucht
  • DeurneDeurne

Van perslucht voor bedrijven naar beademingsapparaten

Frans Fransen

“Ik ben een Brabander, in onze regio is de corona-uitbraak schrijnend. Daar wilde ik iets aan doen: als ondernemer, maar zeker ook vanuit menselijk perspectief. Mijn bedrijf levert perslucht aan bedrijven. Zo ontstond het idee om een handmatig beademingsapparaat, waarbij je in de 'ballon' knijpt om iemand zuurstof toe te dienen, te automatiseren. Ik postte een filmpje op LinkedIn en we gingen in rap tempo viral. Ik ben bedolven onder de positieve reacties én aanvragen, ook internationaal. Waarschijnlijk gaan we binnen een paar dagen produceren. Het kan snel gaan in tijden van crisis. Commercieel gezien is dit product momenteel zeker interessant. Maar het zou geweldig zijn om hiermee mensenlevens te redden, want daar is het me vooral om te doen.”

“Geweldig om hiermee mensenlevens te redden; fhtperslucht.nl
Van akoestiek naar thuiswerk-noisereduction
  • Remco Soeteman Remco Soeteman
  • eigenaar EASY Noise Controleigenaar EASY Noise Control
  • UtrechtUtrecht

Van akoestiek naar thuiswerk-noisereduction

Remco Soeteman

“Wij zijn een leverancier van akoestische materialen en oplossingen. En ook wij werken momenteel grotendeels vanuit huis. Tijdens de eerste gemeenschappelijke videocall liepen we tegen een probleem aan: de vele achtergrondgeluiden en afleiding van thuis. Spontaan kwamen we op het idee voor een opvouwbaar geluidsscherm voor de thuiswerkplek. Voor kinderen bedachten we een 'Huiswerk Kasteel'. Binnen 4 dagen was alles qua productie rond. En konden we het nieuws de wereld in slingeren. Daar kregen we meer respons op dan welk product van ons ooit. Ook druppelden direct de eerste orders binnen. Dit is geen tijdelijk product. Want ook ná de coronacrisis zullen steeds meer mensen vaker gaan thuiswerken. Dit succes geeft ons bedrijf en team een enorme boost. Het motiveert om door te gaan en onze producten en diensten toe te spitsen op de huidige realiteit. En dat gaat lukken!”

“Dit succes geeft ons bedrijf en team een enorme boost; www.easy-noisecontrol.nl
Van halsbanden naar mondkapjes
  • Annemarie Vorstenbos Annemarie Vorstenbos
  • eigenaar webshop AnnJoyeigenaar webshop AnnJoy
  • NootdorpNootdorp

Van halsbanden naar mondkapjes

Annemarie Vorstenbos

“Normaal gesproken verkoop ik kleurige halsbanden en riemen voor honden en katten. Door de corona-crisis merkte ik meteen een terugval in de verkoop. Er is nu veel vraag naar mondkapjes, dus ik dacht: die ga ik proberen te maken. Ze zijn van katoen en aan 2 kanten draagbaar. Niet bedoeld voor medisch gebruik, maar voor mensen die niet zonder bescherming naar buiten willen. Te koop via mijn webshop en via Bol.com. De bestellingen stromen binnen. Zo zeer zelfs dat ik even de verkoop moest stoppen om bij te werken. Het gaat wel steeds sneller, ik maak er nu zo’n 15 per dag. Ik kom ermee uit de kosten en dat is nu het belangrijkste. Ik wil er geen slaatje uit slaan.”

“Ik wil er geen slaatje uit slaan; annjoy.nl

Van fysiek naar online

Van persoonlijk naar digitaal afscheid nemen
  • Martin van der Spek Martin van der Spek
  • directeur bij Van der Spek Uitvaartdirecteur Van der Spek Uitvaart
  • 73 werknemers73 werknemers

Van persoonlijk naar digitaal afscheid nemen

Martin van der Spek

"Door het corona-virus hebben we het als uitvaartonderneming wel drukker, maar de omzet is lager, omdat veel activiteiten er omheen, zoals het samenzijn na afloop, wegvallen. Wij hebben er wel snel voor gezorgd dat nabestaanden via de computer live mee kunnen kijken. Verder hebben we veel energie gestoken in goede cameramensen die de uitvaart buiten filmen. We komen vrijwel niet meer bij de mensen thuis, maar overleggen via beeldbellen. We sturen vooraf alle informatie op over de kisten en bloemen. Dat beeldbellen en informatie vooraf toesturen zullen we na de crisis blijven doen; klanten vinden dat prettig, zeker wanneer ze wat verder weg wonen. En de uitvaartfilm kan op ons Memoria-platform worden gezet. Nu zijn we hier door de omstandigheden toe gedwongen, maar we kunnen er toch wat van meenemen."

“Beeldbellen zullen we blijven doen; vanderspekuitvaart.nl
Van groepsfitness naar online sporten
  • Marcel WilleMarcel Wille
  • Eigenaar Black & White Sportsclub Eigenaar Black & White Sportsclub
  • BredaBreda

Van groepsfitness naar online sporten

Marcel Wille

“Op 15 maart bleek dat we moesten sluiten, een dag later introduceerden we een volledig rooster met ruim 20 groepslessen, live te volgen via Instagram of Facebook. We hebben deze lessen bewust voor iedereen opengesteld, omdat we het juist nu heel belangrijk vinden dat iedereen kan werken aan zijn gezondheid. Onze vaste medewerkers geven de lessen en er is veel animo voor. Onze oudere clubleden die nu hun sociale contacten missen, sturen we af en toe een berichtje of we helpen hen met boodschappen doen. In een tijd als deze is blijven communiceren met je leden en medewerkers essentieel. De kans is groot dat we ook na de coronacrisis een deel van onze lessen online blijven aanbieden. Dat is eerder nooit goed van de grond gekomen.”

“Het kwam er eerder nooit van; blackandwhite.nu/
Van kookworkshops naar kookles online
  • Meneer WateetonsMeneer Wateetons
  • Eigenaar WateetonsEigenaar Wateetons
  • AmsterdamAmsterdam

Van kookworkshops naar kookles online

Meneer Wateetons

“In normale tijden verdien ik mijn geld met het schrijven van kookboeken, culinaire workshops en les aan foodprofessionals. Door de corona-maatregelen zijn de workshops - en daarmee 60 tot 70% van mijn inkomsten- weggevallen. Het was al mijn droom om overal ter wereld te kunnen werken, met alleen een laptop. Op zondag werden de maatregelen afgekondigd en op maandagavond had ik al mijn eerste online kookworkshop met 271 deelnemers. Dat waren vaste en nieuwe klanten. Ik ga het uitbouwen naar 3 keer per week, ook in het Engels. Sommige workshops zijn betaald, andere gratis, met de mogelijkheid naar draagkracht te doneren, als je het leuk vond. Ik ga er straks zeker mee door, naast mijn gewone workshops.”

“Deelnemers hoeven nu niet ver te reizen; wateetons.com
Van live events naar live streaming
  • Thomas Zwart Thomas Zwart
  • Eigenaar CapitalCEigenaar CapitalC
  • AmsterdamAmsterdam

Van live events naar live streaming

Thomas Zwart

“In de oude Diamantbeurs in Amsterdam hebben wij een grand café, galerie, werkplekken, vergaderruimtes en een evenementenlocatie. Het grand café is nu dicht en ruim 20 bijeenkomsten vielen weg. Toen hebben we in 1 weekend een studio gebouwd voor online evenementen. Alles wordt rechtstreeks gestreamd en het publiek kan online participeren. We hebben al 3 evenementen verzorgd. Het weegt niet op tegen onze normale inkomsten, maar als we uit de kosten komen is dat fijn. Samen met andere bedrijven uit de sector willen we nu een platform opzetten, om via de studio kennis te delen. Als deze crisis voorbij is, gaan we hier zeker mee door. We waren al van plan om meer online te gaan doen. Dat is wat naar voren geschoven.”

“Na de crisis gaan we hier zeker mee door; capitalc.amsterdam
Van leerplatform naar online trainingen
  • Gerhard RiphagenGerhard Riphagen
  • mede-oprichter Studytubemede-oprichter Studytube
  • werknemers85 werknemers

Van leerplatform naar online trainingen

Gerhard Riphagen

“Normaal gesproken helpen we met ons leerplatform organisaties aan opleidingen. Nu veel mensen thuis zitten, hebben we de Online Academy ‘Learn Together’ gelanceerd. Hier kan iedereen tot eind april gratis terecht voor het volgen van ruim 200 online trainingen en 500 microlearnings. We zijn blij dat we zo onze maatschappelijk verantwoordelijkheid kunnen pakken, samen met de experts die deze trainingen gratis aanbieden. Na 2 dagen hadden we al bijna 3000 bezoekers, met ‘werken op afstand’ als een van de populairste trainingen. Ook hebben we al meerdere aanvragen van organisaties ontvangen om met spoed een online leeromgeving klaar te zetten. De urgentie hiervan is duidelijk geworden.”

“De urgentie is duidelijk geworden; studytube.nl
Van kledingwinkels naar mondiale challenges
  • Juul MandersJuul Manders
  • CEO Juramy CEO Juramy
  • Ruim 200 werknemersRuim 200 werknemers

Van kledingwinkels naar mondiale challenges

Juul Manders

“Juramy bestaat uit 3 bedrijven. Bij kledingmerk BALR. liep het aantal bezoekers in onze winkels hard terug. Reclamebureau Wannahaves zag een aantal adverteerders zich meteen terugtrekken. Maar bij ons social mediabedrijf 433 schoot het aantal bezoekers juist omhoog. We zijn meteen op zoek gegaan naar nieuwe kansen. Voor 433 hebben we de Stay at home-challenge bedacht, waarbij je wordt uitgedaagd je handen te wassen en tegelijk een bal of wc-rol hoog te houden. Zelfs Lionel Messi deed mee en we zitten al op ruim 1 miljard views. En we hebben we PlanB gelanceerd, waarbij bekende voetballers op de Playstation een alternatief EK spelen. Met Wannahaves kijken we welke bedrijven juist nu hun online aanwezigheid kunnen vergroten. En voor BALR. zijn we actief op zoek naar mogelijkheden in Azië, want daar gaat het weer zachtjesaan open. Nu is het moment om je aan te passen, zodat je straks met zevenmijlslaarzen uit de startblokken komt.”

“Nu is het moment om je aan te passen; juramy.com
Van traditionele makelaar naar live makelaar
  • Jeroen Visser Jeroen Visser
  • PUUR* MakelaarsPUUR* Makelaars
  • 50 werknemers50 werknemers

Van traditionele makelaar naar live makelaar

Jeroen Visser

“Met name onder gezinnen met jonge kinderen zien we het aantal woningbezichtigingen sterk teruglopen. Maar iedereen wil in deze tijd fysiek contact zoveel mogelijk beperken. Daarom organiseren we nu bezichtigingen via Facebook Live. We experimenteren hier al langere tijd mee, en nu constateren we een groeiende behoefte. Het grote verschil met een video op Funda is dat mensen nu live kunnen inschakelen en vragen stellen. ‘Loop nog eens terug naar de keuken, want dat ging te snel’ bijvoorbeeld. Ik zou liever alleen mensen toelaten die al interesse hebben getoond in een huis. Maar veel huiseigenaren willen juist een zo groot mogelijk bereik. Ik vind het nog te vroeg om te zeggen of we dit na de coronacrisis blijven doen. Het is wel een makkelijke en laagdrempelige manier van bezichtigen en voor nu ook een veilige.”

“Het is voor nu een veilige manier; www.puurmakelaars.nl

Thuisbezorgen en gecontroleerd afhalen

Van winkel/restaurant naar take-away
  • Corine van de Heuvel Corine van de Heuvel
  • Eigenaar BoterKaasOlijvenEigenaar Boter Kaas en Olijven
  • HillegomHillegom

Van winkel/restaurant naar take-away

Corine van de Heuvel

“Wij zijn een kaas- en delicatessenwinkel met bijhorend restaurant en proeflokaal. De coronacrisis betekent voor ons nóg meer focussen op afhaalmaaltijden. Want onze winkel mag nog wél open zijn. Daarnaast hebben we een boodschappen- en maaltijden bezorgservice in het leven geroepen. Een aantal restaurantgerechten is nu verkrijgbaar in de winkel. En we leveren een high tea- en kaasfondue to go. Ook verkopen we nu de koffiebonen van de leverancier van ons restaurant. Als deze nieuwe aanpak goed blijft lopen, is het onvermijdelijk dat deze ‘corona-ingrepen’ blijvend onderdeel van ons totaalpakket worden. Een reële optie, want de reacties tot nu toe zijn heel positief.”

“Na de crisis gaan we hier zeker mee door; boterkaasenolijven.nl
Van fysieke winkel naar thuisbezorgen
  • Diana Koerts Diana Koerts
  • Eigenaar SpellenpoortEigenaar Spellenpoort
  • AmersfoortAmersfoort

Van fysieke winkel naar thuisbezorgen

Diana Koerts

“De Spellenpoort is een winkel voor bordspellen, puzzels en kaartspellen. Voordat de eerste maatregelen werden aangekondigd, werden we al overspoeld door hamsteraars, die de bui zagen hangen. Mensen stonden hutjemutje in de winkel. Dat was niet verantwoord, dus besloten we de winkel te sluiten. Je kunt ons mailen of bellen en dan bezorgen wij in de regio op de fiets. We zitten nu al op 40 bestellingen per dag. Dat is bij lange na niet wat we in de winkel verkopen, maar voldoende om de huur en onze koeriers te betalen. Ik denk niet dat we er na deze crisis mee doorgaan, want onze core business is beleving en advies, niet bezorging. En het is ongelooflijk veel werk; de hele dag bellen, mailen en regelen. Het is vooral een fijne oplossing voor de thuiszitters.”

“Vooral een fijne oplossing voor thuiszitters; spellenpoort.com
Van bezorging op het werk naar bezorging aan huis
  • Maaike Stift Maaike Stift
  • Eigenaar Eat.PeasyEigenaar Eat.Peasy
  • RotterdamRotterdam

Van bezorging op het werk naar bezorging aan huis

Maaike Stift

“Normaal gesproken bezorgen we verse, plantaardige maaltijden op kantoren. Omdat veel mensen nu thuiswerken, hebben we ons businessmodel aangepast en bezorgen we aan huis. Dagelijks fietsen we nu zo’n 35 kilometer kriskras door Rotterdam met de elektrische bakfiets. We bereiken zo ook veel nieuwe klanten. En mensen die al eens bij ons geïnformeerd hadden of we ook thuisbezorgen kunnen we eindelijk bedienen. Het is wel een stuk arbeidsintensiever, maar de omzet stijgt en lijkt zelfs de normale verkopen te gaan overtreffen. Na deze crisis willen we testen of we beide mogelijkheden kunnen combineren: aan het eind van de middag op grote kantoren bezorgen en ’s avonds aan huis. Ik heb wel even getwijfeld of dit nu een slimme zet is. Maar nu ik zie dat de omzet toeneemt, heb ik er weer vertrouwen in.”

“Ik heb getwijfeld of dit een slimme zet is; eatpeasy.nl
Van bakkerswinkel naar drive-in bakker
  • Peter Bliek Peter Bliek
  • Eigenaar Bliek MeesterbakkersEigenaar Bliek Meesterbakkers
  • MiddelburgMiddelburg

Van bakkerswinkel naar drive-in bakker

Peter Bliek

“Wij hebben 10 winkels en een centrale bakkerij. We hadden al een online platform waar je brood kon bestellen; dat hebben we een facelift gegeven. En in plaats van laten bezorgen, kun je het brood nu ook afhalen in onze drive-in tent bij de bakkerij. Die gebruiken we anders voor de verkoop van oliebollen. Dit is wel een stuk omvangrijker. Het blijkt goed aan te slaan. Mensen kunnen vooraf online bestellen of ter plekke uitkiezen. Je hoeft de auto niet uit, het pinapparaat zit aan een stok van 1,5 meter. Onze medewerkers zetten het brood desgewenst in de auto. Of we dit na de crisis blijven doen? Dan verwachten mensen toch een uitgebreider assortiment en een kopje koffie, denk ik. Maar als er klandizie voor is, wie weet.”

“Als er klandizie voor is, gaan we ermee door; bliekmeesterbakkers.nl
Van leveringen aan de horeca naar pakketten voor de consument
  • Ev LiuEv Liu
  • eigenaar Straw By Straw en co-founder Super-market.nleigenaar Straw By Straw en co-founder Super-market.nl
  • 3 werknemers3 werknemers

Van leveringen aan de horeca naar pakketten voor de consument

Ev Liu

“Met Straw by Straw lever ik duurzame rietjes. Ik ben voor 95% afhankelijk van de horeca, dus de corona-maatregelen hakten er in. Veel andere leveranciers hebben daar last van. We bedachten een platform, Super-market.nl, waar consumenten producten kunnen kopen die anders alleen in de horeca en groothandel te krijgen zijn. We zijn nu met 7 bedrijven, maar iedereen met overschotten kan zich aansluiten. We beginnen met een survivalpakket, met bijvoorbeeld vegan kaas, kroepoek van oesterzwammen en natuurlijke limonades. Mensen kunnen ook losse producten bestellen. We gaan zo snel mogelijk live. Het zal zeker niet alle kosten dekken, maar alles is meegenomen. Bovendien is het zonde om producten te laten bederven. Ik denk dat dit wel iets is om mee door te gaan. Dit is een mooie test.”

“Dit is een mooie test”

Van horecaleverancier naar de consument

Edwin Klaasen, eigenaar van Desemenzo

“Op 1 maart kwam ik wat grieperig terug van een skivakantie in Italië. Uit voorzorg zijn we met het gezin in quarantaine gegaan. Na 3 dagen bleek dat mijn vrouw en ik besmet waren met corona, gelukkig in een redelijk milde vorm. Na 2 weken mocht ik weer aan de slag. Maar direct kwam op 15 maart de melding dat alle eet- en drinkgelegenheden moesten sluiten. Desemenzo heeft 3 bakkerijen die via de groothandel leveren aan de horeca, dus alles stond op z’n kop. Dan ga je een risico-analyse maken en dingen regelen. Als ik mijn broden verkoop aan groothandels, moet de houdbaarheid nog zo’n 7 maanden zijn. De broden die ik heb liggen hebben een houdbaarheid van 8 maanden. Kortom: alles kan weg. En zo kwam ik terecht bij www.etenover.nl. Dat is een prachtig initiatief om horecaleveranciers te helpen om hun onverkochte voorraad weg te werken. Via dit platform bied ik nu mijn broden aan. Bij afhaalpunten, zoals delicatessenwinkels kunnen consumenten ze dan afhalen. Ik ga niet stil zitten, terwijl ik geschoren word. Ik ben ondernemer en ik ga door.”

(Bron: entreemagazine.nl)

Ondernemersvragen? We geven je advies op maat. Het KVK Adviesteam staat voor je klaar! Bel 0800 21 17

Redactie KVK

Redactie KVK

De KVK-redactie verzorgt en publiceert inspirerende informatieve artikelen voor ondernemers op KVK.nl, waaronder interviews en how to’s.

InspiratiePage