Corona

Terug naar het terras: het hoe en wat van heropening

Het is zover: op 28 april mogen de terrassen weer open. Dat heeft het kabinet op 20 april bekendgemaakt. Wat zijn de nieuwe regels en hoe ga je hiermee om?

Na een periode vol tegenstrijdige mediaberichten hing er ineens goed nieuws in de lucht en inmiddels is het hoge woord eruit: de terrassen mogen weer open.

De regels

De heropening gaat gepaard met regels om de kans op coronabesmettingen te beperken.

  • De terrassen mogen op 28 april open (net als de winkels).
  • Toegestane openingstijd is van 12.00 tot 18.00 uur.
  • Het is verplicht om te reserveren. Dat mag voor maximaal 2 personen. Kinderen tot en met 12 jaar en personen uit hetzelfde huishouden zijn uitgezonderd van dit maximum. Reserveren aan de deur mag.
  • Maximaal 2 personen per tafel, op 1,5 meter afstand van elkaar. Ook hier geldt een uitzondering voor kinderen tot en met 12 jaar en personen uit hetzelfde huishouden.
  • Met kuchschermen tussen tafels mag je tafels ook op minder dan 1,5 meter afstand van elkaar zetten.
  • Er mogen maximaal 50 mensen op het terras zijn, ongeacht de grootte.
  • Jij of je personeel moet de gezondheid van je gasten verifiëren en contactgegevens vragen, zodat bron- en contactonderzoek mogelijk is indien nodig.
  • Entertainment op of rondom het terras (zoals liveoptredens) is niet toegestaan.
  • Zelfbediening is niet toegestaan.
  • Gasten mogen alleen naar binnen voor toiletbezoek, voor de garderobe of om te betalen. Een mondkapje is binnen verplicht.
  • Stimuleer contactloos betalen.
  • Terrassen buiten bij sportaccommodaties mogen niet open.

Met slechts een week te gaan tot de heropeningsdatum, treffen terraseigenaren snel de laatste voorbereidingen en hopen op veel zonnige dagen. Wil je een terras plaatsen bij je horecazaak, dan heb je in veel gemeenten een terrasvergunning nodig.

De praktijk

Voor Jan Duizendstra van Ome Jannes uit Spijkenisse was de persconferentie goed nieuws: “Ik kan niet wachten om mijn vaste gasten weer te zien, daar kijk ik echt naar uit.” Over de gekozen versoepelingen en hoe deze in de praktijk uit zullen pakken, heerst bij de restauranteigenaar desondanks wel twijfel. “Begrijp me niet verkeerd. Ik ben er hartstikke blij mee, maar het is niet ideaal.”

Met name de gekozen sluitingstijd roept vragen op. “We zijn een restaurant en we bezorgen onze gasten graag een leuke avond met een lekkere maaltijd. Om 18 uur 's avonds moeten sluiten, is voor ons dan ook niet zo nuttig. Ik had liever 20 of 21 uur gezien. Mensen komen hier vaak even zitten als ze om 17 uur uit hun werk komen en dan moet je ze een uur later weer weg sturen. Een driegangenmenu kun je om 17 uur niet meer op tafel zetten.”

Ook bij Mariël Beverwijk, bedrijfsleider bij het Nijmeegse Café van Ouds, vergt het gekozen tijdstip iets van haar aanpassingsvermogen. “Normaal zijn we pas open vanaf 16 uur, dus het wordt even wennen. Je wilt mensen nu ook een lunch kunnen aanbieden. Het scheelt dat we altijd al een 'bring your own food' beleid hanteerden vanwege onze kleine kaart. Boven alles zijn we een positief bedrijf, dus we gaan er het beste van maken binnen de mogelijkheden. En we hopen dat deze regels niet maanden hetzelfde blijven.”

Elk tientje is mijn vriendje momenteel en voor politieagent ben ik niet opgeleid

Voorbereiding

Op de vraag of hij nu snel van alles moet gaan voorbereiden en aanpassen, reageert Duizendstra nuchter. “Er is niet veel anders aan de regels dan vorig jaar. We blijven doorgaan zoals we toen ook deden. Ons terras staat ruim opgesteld met anderhalve meter afstand en we proberen ons netjes aan alle regels te houden. Meer kun je niet doen. Het heeft geen zin om je boekje te buiten te gaan en jezelf in de voet te schieten.”

Voor Beverwijk ligt dat wat gecompliceerder. “We hadden gister net een personeelsvergadering gehouden en het rooster rond gekregen. Als dan blijkt dat je om 18 uur dicht moet en veel eerder open kan dan normaal, mag je weer van voren af aan beginnen. Het vergt veel van je flexibiliteit. Verder volgen we de regels gewoon zo goed als we kunnen. Het zal voor zowel gasten als personeel toch even wennen zijn.”

Om problemen op dit laatste punt zoveel mogelijk voor te zijn, nam Beverwijk een preventieve maatregel. “De mensen die hier nog niet zo lang werken krijgen volgende week een korte opfriscursus. Natuurlijk hopen we dat onze klanten wat coulanter zullen zijn vanwege de omstandigheden, maar we willen ze natuurlijk wel goed in watten leggen. De afgelopen periode hebben veel horecatoppers de branche verlaten, dus aan ons de taak om nieuwe op te leiden.”

Politieagent spelen

Er zijn ook ondernemers die andere zorgen hebben geuit over het openen van de terrassen. Zij vrezen dat de politiek het als een oplossing ziet om de problemen van de openbare parken door te schuiven naar de terraseigenaren. Die moeten dan voor politieagent spelen. Duizendstra is daar niet zo bang voor. “We houden ons aan de regels, maar iedereen is verantwoordelijk voor zijn eigen gedrag. Wie zich wil misdragen, moet een andere plek gaan zoeken. Maar als het binnen de perken blijft, zullen ze mij niet horen. Elk tientje is mijn vriendje momenteel en voor politieagent ben ik niet opgeleid.”

Wel benadrukt Duizendstra dat hij daarmee niet bedoelt dat hij zomaar de regels overtreedt. “Het is een kwestie van denken in oplossingen en compromissen. Als ze het hier niet mogen, gaan ze het toch wel ergens anders doen. Dus als er maximaal 2 personen aan een tafel mogen zitten, maar er komt een groepje van 4, dan kijk ik liever naar wat wel kan. Zet ze aan 2 tafels die bij elkaar in de buurt staan en je zit weer goed.”

Ook Beverwijk verwacht dat een mix tussen regels volgen en meedenken de weg naar succes is. “Natuurlijk hebben we geen zin om politieagentje te spelen, maar ik denk dat een hoop valt of staat bij hoe je het brengt naar de klant. Wij hebben de ruimte om het terras ruimer op te zetten dan nodig, maar als je het overdrijft wordt het ongezellig en lopen mensen door naar terrassen die wel een oogje dicht knijpen. Terwijl wij het net zo hard nodig hebben. Daarom gaan we kijken hoe we het samen met de klanten zo veilig, maar ook zo gezellig mogelijk kunnen maken.”

Meer vragen over de situatie na corona beantwoorden we in het dossier Het nieuwe normaal.

Mark Zwartkruis

Als content creator richt ik me op het thema Klanten en Personeel. Ik spreek graag ondernemers over hun drijfveren, en help hen nieuwe kansen te ontdekken. Graag help ik je aan tevreden personeel en een almaar groeiende klantengroep.

InspiratiePage